آخرین شنیده‌ها درباره مصوبه تشکیل وزارت بازرگانی؛ شورای نگهبان مخالفت کرد

کدخبر: ۳۰۷۵۵۸
اقتصادنیوز: شنیده‌ها حاکی از این است که شورای نگهبان طرح تشکیل وزارت بازرگانی و تفکیک آن از وزارت صمت را به دلیل تناقص با قانون اساسی رد کرد.
آخرین شنیده‌ها درباره مصوبه تشکیل وزارت بازرگانی؛ شورای نگهبان مخالفت کرد

به گزارش اقتصادنیوز؛ در حالی که قرار بود روز چهارشنبه هفته گذشته شورای نگهبان درباره جدایی حوزه تجارت و بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، و تشکیل وزارت بازرگانی اعلام نظر کند، تصمیم در اینباره به امروز موکول شد.

شنیده‌های اقتصادنیوز حاکی از این است که مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان خلاف اصول قانون اساسی تشخیص داده شده است.

بیشتر بخوانید: کدخدایی خبر داد؛ بازگشت طرح تشکیل وزارت بازرگانی به مجلس

***

نمایندگان مجلس روز 3 مهرماه 1398 با تشکیل «وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» موافقت کردند. با این تصمیم قرار بود بعد از ۸ سال مجددا حوزه تجارت از حوزه صنعت جدا شود.

این طرح از ابتدا مخالفان فراوانی داشت. برخی از مخالفان طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی، مغایرت این طرح با اسناد بالادستی و آسیب به تولیدکنندگان به‌خصوص در حوزه کشاورزی را از دلایل مخالفت خود می‌دانند. آنان همچنین معتقدند سال‌های متمادی بر ضرورت کوچک‌سازی دولت طبق اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید شد؛ چراکه ایجاد این وزارتخانه تیشه به ریشه تولید می‌زند و زمینه‌ای برای ایجاد رانت و فساد را فراهم می‌کند.

برخی دیگر از مخالفان نیز اعتقاد دارند اجرای مفاد تبصره ۴ این طرح امکان‌پذیر نیست، ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که در ۱۴۷ کشور دنیا سیاستگذاری حوزه صنعت و تجارت در یک وزارتخانه صورت می‌گیرد، بنابراین اگر شبکه تولید و توزیع به‌درستی اداره نمی‌شود ناشی از سوءمدیریت بوده و نباید مشکل را به گردن ساختار اداری انداخت. برخی دیگر از مخالفان هم معتقدند رفع مشکلات اقتصادی سال گذشته که به‌عنوان دلیل تفکیک این وزارتخانه عنوان شده صحیح نیست، چراکه این مشکلات ریشه در ضعف مدیریتی، چندنرخی شدن ارز و تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی دارد که رانت را به همراه داشته است.

به اعتقاد مخالفان طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی، این طرح مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است چراکه تفکیک این وزارتخانه حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه به همراه خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید