63 ساله‌ها صدرنشین تاریخی جایزه‌های نوبل/ نکات خواندنی درباره جایزه مهم نخبگان جهان

کدخبر: ۳۰۷۷۷۴
اقتصادنیوز: جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ای است که در شاخه‌هایی از علم به محققان آن شاخه‌ها تعلق می‌گیرد؛ این جایزه برای اولین بار در سال 1901 به محققان 6 شاخه از علم تعلق گرفته است؛ اقتصاد یکی از علومی است که هر سال به برترین محققان آن جایزه نوبل تعلق می‌گیرد.
63 ساله‌ها صدرنشین تاریخی جایزه‌های نوبل/ نکات خواندنی درباره جایزه مهم نخبگان جهان

به گزارش اقتصادنیوز در کنار اقتصاد، به 5 شاخه دیگر از جمله «پزشکی»، «فیزیک»، «شیمی»، «ادبیات» و «صلح» جایزه نوبل تعلق می‌گیرد.

بیش از 90 درصد از کل برندگان جایزه نوبل تا به امروز مرد و کمتر از 10 درصد زن بوده‌اند. بیشترین جایزه نوبل اهدا شده به زنان در حوزه «صلح» بوده است؛ زنان در این شاخه حدود ۲۰ درصد از برندگان جایزه نوبل بوده‌اند. اقتصاد در بین شاخه‌های موجود کمترین جایزه نوبل را به زنان اعطا کرده است؛ در طول تاریخ تنها ۲ زن برنده جایزه نوبل اقتصاد بوده‌اند که دومین زن در سال جاری برنده شده است.

 توزیع سنی کل برندگان جایزه نوبل از ابتدا تاکنون، بین 17 تا 96 سال بوده است. البته تنها 3 نفر بوده‌اند که کمتر از 30 سال سن و در سوی دیگر، تنها یک نفر بالای 90 سال سن داشته‌اند. بنابراین اگر این 4 نفر از توزیع سنی برندگان جایزه نوبل حذف شوند، پراکنش سنی به محدوده بین 30 سال تا 90 سال کاهش خواهد یافت. بیشترین جایزه نوبل را محققان بین 60 تا 65 سال داشته‌اند. بیشترین آمار سنی مربوط به سن 63 سال بوده که 34 نفر در این سن برنده جایزه نوبل بوده‌اند.

به لحاظ توزیع ملیت، برندگان جایزه نوبل تاکنون محدود به 20 کشور دنیا بوده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریبا از هر 3 نفر از برندگان جایزه نوبل، یک نفر آمریکایی بوده است؛ تعداد کل آمریکایی‌های برنده جایزه نوبل 368 نفر بوده است. بعد از آمریکا، انگلستان با 132 نفر و آلمان با ۱۰۷ نفر بیشترین برندگان جایزه نوبل را داشته‌اند. نکته جالب این بوده که به جز روسیه که ۲۳ نفر برنده جایزه نوبل داشته، هند بیشترین برنده جایزه نوبل را با ۱۰ نفر بین کشورهای آسیایی داشته است. آفریقای جنوبی ۱۰ نفر برنده جایزه نوبل داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید