نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 3 تیر

ضوابط فنی واردات خودرو تعیین شد

کدخبر: ۵۰۳۷۸۷
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

سوم تیر 1352؛ اعلام میزان تولید و فروش نفت ایران در 20 سال آینده

دکتر فلاح، امضاکننده پیش‌نویس قرارداد جدید فروش 20 ساله نفت به کنسرسیوم اعلام کرد در 20 سال آینده 42 میلیارد و 500 میلیون بشکه نفت از حوزه قرارداد استخراج خواهد شد که از این مقدار 29 میلیارد را به کنسرسیوم می‌فروشیم، 7.2 میلیارد بشکه به‌صورت فرآورده‌ یا مشارکت در تاسیسات نفتی خارج از کشور صادر می‌شود و 6.04 میلیارد بشکه در داخل کشور مصرف می‌شود.

این ارقام که برای اولین بار فاش شد، نشان می‌دهد که تولید در سال‌جاری 5.3 میلیون بشکه در روز است که تا سال 1977 به رقم حداکثر 7.6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و از آن سال تا سال 1984 این مقدار تولید ثابت نگهداری می‌شود و در سال 1985 میزان تولید کاهش یافته؛ به‌طوری‌که در پایان قرارداد یعنی در سال 1993 روزانه یک میلیون و 505 هزار بشکه خواهد بود.

مصرف داخلی که روز به روز در حال افزایش است، کلا از این حوزه تامین خواهد شد.

به موجب برآوردی که از هم‌اکنون برای 20 سال آینده شده، مصرف داخلی در سال جاری از سالی 104 میلیون بشکه شروع و در 20 سال دیگر به 544 میلیون بشکه می‌رسد (چهار برابر می‌شود). در مورد مقدار نفتی که شرکت ملی نفت به‌طور اختصاصی صادر می‌کند، پیش‌بینی دقیقی وجود دارد. مقدار صدور  اولین سال (امسال) 200 هزار بشکه در روز است که در سال 1981 به روزی 1.5 میلیون بشکه می‌رسد و به مدت 7 سال این رقم ثابت باقی می‌ماند و بعد از آن به‌تدریج کاهش پیدا کرده تا به رقم 9 هزار بشکه در روز می‌رسد.

علت کاهش تولید و صدور به‌ خاطر آن است که ذخایر مکشوفه فعلی در 20 سال آینده رو به پایان است. به همین جهت جدول تولید و مصرف و صدور بر مبنای ذخایر فعلی (حداکثر 50 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود) طرح‌ریزی شده است، در سال آخر 95 درصد تولید به مصرف داخلی می‌رسد.

در مورد مشارکت در خارج هم طرح ما این است که بدون پرداخت پول در تاسیسات بزرگ نفتی آمریکا و نظایر آن مشارکت کنیم.

سوم تیر 1372؛ انتقاد وزیر صنایع از واردات کالا با تعرفه‌های قدیمی

وزیر صنایع خواستار تصویب تعرفه‌های جدید گمرکی، کاهش پیش‌پرداخت موردنیاز برای گشایش اعتبارات و ارائه تسهیلات بیشتر بانکی به بخش صنعت شد.

مهندس نعمت‌زاده گفت: به دلیل افزایش هزینه‌های تولید به‌ویژه افزایش نرخ ارز، نیاز به نقدینگی واحدهای تولیدی کشور بیشتر شده است و به طور اصولی باید با افزایش سرمایه سهامداران و دریافت تسهیلات بانکی این نیاز تامین شود.

وی همچنین افزود: متاسفانه همزمان با اجرای سیاست یک‌نرخی کردن ارز، شبکه بانکی نیز محدودیت بیشتری در مورد افزایش تسهیلات بانکی و گشایش اعتبارات ارزی به‌وجود آورد که درواقع باعث فشار به بخش صنعت شده و این مشکل تقریبا مبتلابه تمام صنایع کشور است و چاره نیندیشیدن در این زمینه توسط شبکه بانکی و بانک مرکزی عواقب جبران‌ناپذیری دربرخواهد داشت.

وزیر صنایع در بخش دیگری به مشکل واردات بی‌رویه کالاهای خارجی از مبادی رسمی کشور و مناطق آزاد تجاری اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز متاسفانه موجب اشباع بازار شده و مشکلی بر مشکلات صنایع کشور افزوده است.

سوم تیر 1382؛ ضوابط فنی واردات خودرو تعیین شد

سخنگوی دولت جزئیات ضوابط فنی واردات خودرو را اعلام کرد.

عبدا... رمضان‌زاده افزود: براساس مصوبه دولت واردات انواع خودرو سواری و ماشین‌آلات راهسازی منوط به وجود نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش در کشور خواهد بود و نظارت بر فعالیت آنها برعهده وزارت بازرگانی است.

سخنگوی دولت اعلام کرد: براساس این مصوبه ورود خودرو سواری به کشور که بیش از یک سال از تاریخ تولید آن گذشته باشد، ‌ممنوع است و خودروهای وارداتی باید از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشور منطبق باشد.

واردات خودروهای نو با عمر بیش از دو سال از زمان ساخت نیز صرفا برای کاربری تاکسی و وانت عمومی بلامانع است.

دبیر هیات دولت اضافه کرد: شرکت‌های واردکننده خودرو نیز باید هنگام ثبت سفارش، خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی را متعهد شوند. براساس این مصوبه ورود کامیون، اتوبوس و شاسی‌های متحرک نو که از سال ساخت آنها کمتر از دو سال سپری شده باشد نیز مجاز خواهد بود.

سخنگوی دولت بیان کرد: سود بازرگانی خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز 90 درصد سود بازرگانی خودروهای بنزینی و دیزلی خواهد بود.پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید