بهترین وضعیت کسب و کار در قم!

بررسی آمار کسب و کار استان‌های ایران در تابستان ۱۴۰۲

کدخبر: ۶۱۱۸۰۷
اقتصادنیوز: گزارش پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر شد.
بررسی آمار کسب و کار استان‌های ایران در تابستان ۱۴۰۲

 به گزارش اقتصادنیوز ،  محیط کسب‌و‌کار تمام عواملی است که بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی اثر دارد و در سال‌های اخیر اتاق ایران شاخصی برای آن تعریف کرده است تا یک ارزیابی از وضعیت آن ارائه دهد. مقدار شاخص کل محیط کسب‌وکار در تابستان 1402 برابر با 6.11 گزارش شده است.

 

 مطابق این گزارش در میان استان‌های کشور بهترین وضعیت در محیط کسب‌وکار را استان قم داشته است.  

020902

بهترین محیط‌های کسب‌وکار را استان قم داشته است

 در هر بنگاه اقتصادی عواملی محیطی هستند که بر عملکرد بنگاه اثر می‌گذارند اما چندان در اختیار مدیریت بنگاه نیز نیستند تا بتوانند کنترل شوند. هرچه محیط کسب‌‌وکار فضای بهتری داشته باشد، شرایط برای خلق ثروت در آن بیشتر فراهم است.

 بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین محیط کسب‌وکار به محیط اقتصادی و محیط نهادی تفکیک می‌شود. محیط اقتصادی ثبات اقتصاد کلان و ساختارهای اشتغال، تامین مالی، محیط جغرافیایی و ساختار تولید را بررسی می‌کند. محیط نهادی نیز عوامل سیاسی و امنیتی بر اداره بنگاه‌ها، محیط علمی و آموزشی (مهارت و تحصیلات نیروی انسانی)، محیط فرهنگی (فرهنگ و رضایتمندی نیروی انسانی)، فناوری و نوآوری، محیط قانونی و حقوقی و ساختار و عملکرد دولت را در نظر قرار می‌دهد.

 اتاق ایران برای محاسبه شاخص محیط کسب‌وکار عوامل ذکرشده را از طریق پرسشنامه و اطلاعات آماری ارزیابی می‌کند. و در نهایت نتیجه را در قالب عددی بین 0 و 1 برای این شاخص در سطوح ملی، استانی و سه بخش عمده اقتصادی منتشر می‌کند. هرچه مقدار این عدد به یک نزدیک‌تر باشد، حاکی از بدتر بودن وضعیت آن است.

 مطابق آخرین گزارش اتاق ایران، در تابستان 1402 استان قم با عدد شاخص 5.39 مساعدترین وضعیت را در محیط کسب‌وکار در میان استان‌های کشور داشته است. استان‌های سمنان و زنجان نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. 

 از سوی دیگر استان سیستان و بلوچستان با عدد شاخص 6.59 نامساعدترین محیط کسب‌وکار را در میان استان‌های کشور داشته است. استان‌های هرمزگان و گیلان نیز در مراتب بعدی بدترین محیط‌های کسب‌کار در تابستان 1402 قرار گرفته‌اند.

 همچنین بررسی شاخص محیط کسب‌وکار در تابستان 1401 نشان می‌دهد که مقدار این شاخص تا تابستان 1402 در اغلب استان‌های کشور با رشد همراه بوده است.

افول محیط‌ کسب‌وکار در اغلب استان‌های کشور در یک سال اخیر

ارزیابی میزان تغییر شاخص استان‌ها نسبت به سال قبل می‌تواند نشان دهد که وضعیت آن‌ها در این یک سال چقدر بدتر یا بهتر شده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت شاخص محیط کسب‌وکار تنها در شش استان قم، کرمان، گلستان، خوزستان، بوشهر و اردبیل در مدت تابستان 1401 تا تابستان 1402 بهبود یافته است. این در حالی است که وضعیت اکثر استان‌های کشور نامساعدتر شده یا بدون تغییر باقی مانده است.

 بیشترین بهبود محیط کسب و کار در یک سال اخیر متعلق به استان قم بوده است. در این استان مقدار شاخص از 5.94 در تابستان 1401 به مقدار 9.3 درصد تا تابستان 1402 کاهش یافته است. پس از قم، کرمان و گلستان استان‌هایی بوده‌اند که بیشترین بهبود در محیط کسب‌وکار را داشته‌اند.

از سوی دیگر وضعیت محیط‌های کسب‌وکار در استان سیستان و بلوچستان بیش از سایر استان‌ها نامساعد شده است. شاخص این استان در تابستان 1401 برابر با 5.93 بوده است و تا تابستان 1402 به مقدار 11.1 درصد افزایش یافته است. پس از این استان نیز وضعیت قزوین و خراسان جنوبی بیشترین افول را داشته است. 

020902

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید