گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

عملیات خنثی‌سازی در بازار ارز؛ درهم قیمت دلار را پایین کشید/ قیمت سکه به مرز حساس رسید/ شوک به بازار طلا

کدخبر: ۶۵۷۴۱۹
اقتصادنیوز: بازار طلا و ارز امروز را در حالی سپری کردند که قیمت‌ها نسبت به روز گذشته روند نزولی را تجربه کردند و دلار به کانال کاهشی وارد شد.
عملیات خنثی‌سازی در بازار ارز؛ درهم قیمت دلار را پایین کشید/ قیمت سکه به مرز حساس رسید/ شوک به بازار طلا
عکس:‌ اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مسیر کاهشی را در پیش گرفت و معامله‌گران شاهد کاهش محسوس قیمت ها نسبت به روز گذشته بودند؛‌ روندی که به گفته فعالان بازار ناشی از مداخله سنگین بازارساز در بازارهای دبی و تهران و تزریق حواله درهم و اسکناس است. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله گران معتقدند بازارساز در تلاش است تا نرخ دلار تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زیر 60 هزار تومان بیاورد و به همین دلیل این تزریق سنگین تا سه روز آینده و زمان برگزاری این رویداد سیاسی ادامه خواهد داشت. مسیر کاهشی قیمت درهم امارات در بازار امروز و از دست رفتن مرز حمایتی مهم، مهر تاییدی بر این ادعا زد و منجر به کاهش قیمت دلار و سکه شد.

امروز قیمت درهم امارات معاملات را در حالی آغاز کرد که 16 هزار و 720 تومان قیمت خورد اما در نیمه دوم روز عقب نشینی کرد و با از دست دادن مرز مهم 16 هزار و 700 تومان، 16 هزار و 620 تومان ارزش گذاری شد. براساس بررسی های اقتصادنیوز، 16 هزار و 700 تومان مرز مهمی برای درهم محسوب می شود و اگر بتواند در زیر آن تثبیت روزانه دهد، امکان کاهش قیمت بیشتر برای این اسکناس فراهم خواهد شد. همچنین قیمت تتر امروز تغییر چندانی را تجربه نکرد و 61 هزار و 468 تومان قیمت خورد تا شکاف آن با دلار به حدود هزار تومان برسد.

گمانه زنی ها در بازار ارز شدت گرفت

قیمت دلار در بازار ارز تهران امروز به تبعیت از حرکت درهم پایین آمد و دلار هرات که معاملات را با نرخ 61 هزار و 150 تومان آغاز کرده بود، در نیمه دوم معاملات به کانال 60 هزار تومان عقب نشینی کرد و 60 هزار و 400 تومان قیمت گذاری شد.

گمانه زنی ها درباره اثرگذاری نامزدهای حاضر در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 1403 امروز در بازار ارز حسابی شدت پیدا کرده است و معامله گران درباره موضع گیری بازار درباره نتیجه انتخابات به پیش بینی پرداخته اند. همچنین اظهارات مسعود پزشکیان و سعید جلیلی درباره نرخ ارز و نقش دولت در بازار امروز در بین فعالان بازار چرخید.

نامزد اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه «به تک نرخی بودن ارز معتقد است» درباره برنامه خود برای بازار ارز بیان کرد: «به هر کسی ارز ترجیحی داده شود، رانت است. باید ارز را تک نرخی کنیم به غیر از قسمت دارویی و نهاده‌ها. بازار خودش قیمت را تعیین می‌کند. چرا اقتصاد روز به روز بدتر می‌شود، چون دولت در آن دخالت می‌کند.»

سعید جلیلی هم از «اهمیت ثبات نرخ ارز در بازار» گفت و تاکید کرد: «ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است. وقتی که بسیاری از معاملات درست در بازار غیر رسمی باشد و باید برای این‌ها برنامه داشته باشیم.»

بازار طلا و سکه هم عقب نشست

امروز در بازار سکه قیمت سکه امامی هم به تبعیت از دلار و درهم روند نزولی را تجربه کرد و با تجربه ریزش 600 هزار تومانی که نسبت به روز گذشته داشت، 42 میلیون و 200 هزار تومان قیمت خورد. معامله گران معتقدند مرز 42 هزار و 200 تومان مرز حمایتی مهم این فلز گرانبهای داخلی است که اگر بتواند در زیر آن تثبیت داده و پایین بیاید، مسیر کاهش به کانال کاهشی 41 میلیون تومان هم هموار خواهد شد.

قیمت طلا هم مسیری جز کاهش را پیش روی خود ندید و ارزش هر گرم طلای 18 عیار در پایان معاملات امروز به سه میلیون و 488 هزار و 200 تومان رسید. طلای آبشده هم امروز در جریان معاملات بازار عقب نشینی کرد و ارزش آن در کف کانال 15 میلیون تومان نوسان داد. ارزش طلای آبشده در پایان معاملات امروز به 15 میلیون و 99 هزار تومان قیمت خورد. تحلیلگران فنی معتقدند که تداوم این روند می تواند طلای آبشده را به مرز 14 میلیون و 905 هزار تومان برساند. بر اساس گزارش اقتصادنیوز، در مقابل قیمت طلا در بازار جهانی سرانجام از محدود رنج خارج شد و قیمت هر اونس در معاملات امروز بالا رفت و با رشد 22 دلاری به 2351 دلار رسید تا از مرز مقاومت مهم خود عبور کند. اثرگذاری بازارساز با تزریق درهم و کاهش قیمت آن عاملی شد تا افزایش قیمت اونس نتواند مسیر سکه و طلا را در بازار امروز صعودی کند.

صندوق های طلا همچنان قرمزپوش

امروز صندوق های طلا هم در بازار سهام هم از روند کاهشی قیمت طلا در بازار نقدی در امان نماندند و با وجود آنکه ورود پول حدود 13 میلیارد تومانی داشتند اما قرمزپوش بودند و حباب کاهشی را هم تجربه کردند.

ثبات دلار در بازار رسمی

همچنین در سمت رسمی بازار هم امروز قیمت دلار مبادله ای ثبات را دنبال کرد و براساس اعلام مرکز مبادله ایران،‌ 46167 تومان قیمت خورد. حواله دلار هم در کانال 43 هزار تومان ماندگار و 43106 تومان قیمت خورد. قیمت یورو مبادله ای هم امروز در بازار به 49568 تومان رسید و حواله یورو هم 46282 تومان معامله شد. طبق اعلام مرکز مبادله ایران،‌ درهم امارات هم امروز 12571 تومان خرید و فروش شد و حواله آن هم 11737 تومان قیمت گذاری شد.

پربازدیدترین‌ها
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی