دور دنیا

ترکیه تورم را ضربه فنی کرد؛ عراق استارت گردشگری را زد/ شیب تند کاهش قیمت‌ها در بازار

کدخبر: ۶۵۷۴۶۰
اقتصادنیوز: بازار ارز تهران امروز شاهد روند نزولی قیمت‌ها نسبت به روز گذشته است و قیمت لیر ترکیه هم پایین آمد و با کاهش 20 تومانی که داشت، 1860 تومان قیمت گذاری و معامله شد.
ترکیه تورم را ضربه فنی کرد؛ عراق استارت گردشگری را زد/ شیب تند کاهش قیمت‌ها در بازار

به گزارش اقتصادنیوز، تورم، یکی از مهم ترین معضلات اقتصادی جوامع در جهان امروز است که کشورهای بسیاری درگیر آن هستند و برای برون رفت از آن تلاش می کنند. مانند ترکیه که از هشت ماه گذشته با تغییر بنیادین در سیاست های پولی و بانکی خود، در مسیر اصلاح روند اقتصادی و کاهش تورم در حال حرکت است. تغییراتی که آمار و ارقام رسمی اعلام شده از به نتیجه رسیدن آن حکایت دارد.

براساس گزارش بلومبرگ، تورم ترکیه برای نخستین‌بار در هشت ماه گذشته با کاهش همراه شد و شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور سریع‌تر از تخمین‌ها، از قله خود در ماه می کاهش یافت. سرعت رشد نرخ تورم در ترکیه طی تابستان امسال در مسیر کاهش شدید قرار گرفته است. داده‌های روز چهارشنبه (13 تیر) نشان داد تورم کلی این کشور از 75/5 درصد در ماه می به 71/6 درصد در ماه ژوئن کاهش پیدا کرده است. رشد ماهانه قیمت که معیار مورد ترجیح بانک مرکزی ترکیه است، 1/6 درصد بوده که پایین‌ترین میزان رشد تورم ماهانه در بیش از یک سال گذشته است. ‌

سرعت قابل توجه آنکارا در مسیر کاهش تورم، مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی هم قرار گرفته است و طبق پیش بینی بلومبرگ، هیچ یک انتظار نداشتند ترکیه بتواند در این بازه زمانی کوتاه تورم را پایین بیاورد.

ترکیه فرآیند تورم‌زدایی را آغاز کرده و قصد دارد یک بازه دو ساله را که طی آن هزینه‌های زندگی به علت وجود یکی از سریع‌ترین نرخ‌های رشد قیمت در جهان‌ به‌شدت افزایش پیدا کرد را به پایان برساند و ورق را برگرداند. روندی که باید دید مانند فاز اول این برنامه به سرعت نتیجه خواهد داد یا نه؟ کاهش تورم ترکیه عاملی شد تا به آخرین قیمت ارزها در بازار تهران نگاهی بیندازیم.

قیمت لیر ترکیه امروز 13 تیر 1403

امروز قیمت لیر ترکیه در جریان معاملات بازار ارز تهران شیب کاهشی را دنبال کرد و با کاهش 20 تومانی که داشت، 1860 تومان قیمت گذاری و معامله شد.

قیمت دینار عراق در بازار

قیمت دینار عراق هم امروز عقب نشینی کرده است و با افت یک تومانی در مقایسه با روز گذشته، 45 تومان ارزش گذاری شد.

از جمله نکات جالب توجهی که امروز درباره عراق منتشر شد؛ انتشار جزئیاتی درباره برنامه این کشور در حوزه گردشگری بود. وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق، اتاق عملیات یکپارچه‌ای برای بازسازی مناطق گردشگری و باستانی به منظور آمادگی برای جشن بغداد پایتخت گردشگری جهان عرب در سال 2025 تشکیل داد.

عبدالقادر الجمیلی، مدیر اداره کل مناطق گردشگری این وزارتخانه گفت که سازمان‌های گردشگری و آثار باستانی، اتاق عملیات یکپارچه‌ای به دستور وزیر فرهنگ تشکیل دادند.

نرخ امروز ریال عمان

معاملات امروز بازار برای ریال عمان در حالی سپری شده است که سیر کاهشی قیمت را تجربه کرد و دو هزار و 600 تومان ارزان شد. ارزش هر ریال عصر امروز به 158250 تومان خرید و فروش شد.

آخرین قیمت درهم امارات در بازار

امروز قیمت درهم امارات هم به مانند ارزهای مرور شده مسیر کاهشی را دنبال کرد و با تجربه افت 290 تومانی، به 16620 رسید.

قیمت منات آذربایجان

در بازار قیمت منات آذربایجان امروز هم روند نزولی را تجربه کرد و افت 290 تومانی داشت تا 35800 تومان خرید و فروش شود.

نرخ امروز درام ارمنستان

امروز قیمت درام ارمنستان در جریان معاملات بازار دو تومان پایین آمد تا نسبت به روز گذشته، 157 تومان نرخ گذاری و معامله شود.

قیمت لاری گرجستان در بازار

لاری گرجستان هم امروز را در جناح کاهشی بازار به پایان رساند و 22000 تومان قیمت گذاری شد. ارزش هر لاری در پایان فعالیت امروز بازار، ریزش 150 تومانی داشت.

آخرین نرخ بات تایلند

امروز در مقاصد شرق آسیای دور دنیا هم شاهد افت قیمت بات تایلند بودیم که دو تومان پایین آمد و به 1661 تومان رسید.

نرخ امروز رینگیت مالزی

همچنین رینگیت مالزی در جریان معاملات امروز عقبگرد داشت و با افت 100 تومانی، 12910 تومان خرید و فروش شد.

خلاصه معاملات امروز بازار ارز تهران از فعال شدن جناح کاهشی در بازار حکایت داشت و معامله گران بازار ارز معتقدند با دخالت بازارساز و تزریق حواله و اسکناس درهم در بازار تهران و دبی، قیمت ها نسبت به روز گذشته روند نزولی را در پیش گرفتند.

پربازدیدترین‌ها
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی