گزارش «اقتصادنیوز»‌ از بازار ارز

ریزش قیمت دلار؛ قیمت طلا رکورد زد/ پالس آتش‌بس غزه به بازار رسید؟/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز۲۷ مرداد 1403

کدخبر: ۶۶۶۸۹۸
اقتصادنیوز: بازار ارز از ابتدای هفته گذشته در مسیر نزول گام برداشت و قیمت دلار دو کانال از دست داد. معامله‌گران چه پیش‌بینی برای قیمت دلار در معاملات امروز بازار دارند؟ اقتصادنیوز در این گزارش به آن می‌پردازد.
ریزش قیمت دلار؛ قیمت طلا رکورد زد/ پالس آتش‌بس غزه به بازار رسید؟/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز۲۷ مرداد 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز تهران در حالی به اولین روز هفته را آغاز می‌کند که قیمت دلار هرات در انتهای هفته به نزول خود ادامه داد و به کانال 58 هزار تومان افتاد. بازار ارز از ابتدای هفته گذشته در مسیر نزول گام برداشت و قیمت دلار دو کانال از دست داد. قیمت دلار هرات که در روز پنجشنبه کانال 59 هزار تومان را از دست داده بود در معاملات پشت خطی جمعه به کاهش خود ادامه داد و به سمت کف کانال 58 هزار تومان حرکت کرد. با حرکت قیمت دلار هرات به سمت کف کانال 58 هزار تومان، قیمت دلار اسکناس تهران هم کانال 59 هزار تومان را از دست داد.

قیمت دلار هرات که در روز پنج‌شنبه کانال 59 هزار تومان را از دست داد تا میانه این کانال عقب‌نشینی کرد. قیمت دلار هرات در معاملات پشت خطی روز جمعه باز هم نزولی شد و تا کف کانال 58 هزار تومان پایین رفت. دلار هرات با این که دوباره میل به کاهش تا کانال 57 هزار تومان داشت اما نتوانست این مسیر را ادامه دهد و در 58 هزار تومان به کار خود پایان داد.

قیمت دلار تهران هم که روز پنج‌شنبه کانال 59 هزار تومان را از دست داده و در 58 هزار و 900 تومان معامله شده بود، در ابتدای روز جمعه دوباره از کانال بالاتر یعنی 59 هزار تومان معاملات پشت خطی را آغاز کرد و در ادامه روز، بار دیگر با نزولی شدن، به کانال 58 هزار تومان افتاد و تا پله هفتم این کانال عقب‌نشینی کرد و در 58 هزار و 750 تومان به پایان معاملات رسید.

به گزارش اقتصادنیوز در هفته‌ای که گذشت، برخلاف روند نزولی در بازار آزاد، در بازار رسمی قیمت‌ها افزایش یافتند و رکوردهای جدیدی ثبت شد. به‌عنوان مثال، قیمت دلار نیما در روز چهارشنبه وارد کانال 45 هزار تومان شد و دلار ثبت شده در سایت بانک مرکزی به سطح بی‌سابقه 40 هزار و 500 تومان رسید. این قیمت به عنوان میانگین موزون دلار در سایت بانک مرکزی ثبت شده و جایگزین دلار 4200 تومانی شده است. همچنین قیمت دلار اسکناس در مرکز مبادله ایران هم با افزایش به کانال بالاتر افتاد و وارد کانال 49 هزار تومان شد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، تحلیلگران معتقدند این تغییرات در بازار رسمی نشان‌دهنده حرکت تدریجی به سمت تک‌نرخی شدن ارز است که می‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر بازار داشته باشد.

همچنین در هفته گذشته قیمت طلای جهانی دو بار به سمت سقف تاریخی خود حرکت کرد که البته در عبور از آن ناکام مانده و عقب نشست. با این حال، در انتهای هفته و در روز جمعه قیمت هر اونس طلا از سقف تاریخی یعنی 2477 دلار عبور کرد و رکورد جدیدی را در بازار طلا به ثبت رساند. قیمت انس طلا در روز جمعه با افزایش به بالای 2500 دلار رسید و تا 2508 دلار پیش رفت.

از سوی دیگر، بازارهای جهانی نیز پس از انتشار نرخ بیکاری آمریکا این سیگنال را دریافت کرد که اقتصاد به جای فرود نرم به سمت رکود پیش می‌رود. بعد از انتشار این داده که نرخ بیکاری را بالاتر از حد انتظار نشان داد بازارها نوسانی دنبال شدند.

به گزارش اقتصادنیوز،  از خبرهای مهم در هفته پیش رو بررسی صلاحیت وزرای پیشنهای پزشکیان است که معرفی این اسامی سروصدای زیادی به پا کرد. بنابر پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله گران نیز بر این باور هستند که بازار داخلی چشم به دولت چهاردهم دارد تا با سیاست های اتخاذی مسیر حرکت خود را باز یابد. همچنین خبر آتش بس غزه نیز ازجمله اخباری است که با توجه به ترور رخ داده در تهران، برای معامله گران حائز اهمیت است و هر اتفاق و خبری مربوط به تنش در خاورمیانه می‌تواند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

به عقیده تحلیلگران بازار در رکود است و در آخر ماه و ماه محرم و صفر، نقدینگی در بازار کم شده و با ورود به ماه جدید دوباره بازار جریان می‌یابد و نقدینگی به بارزار تزریق می‌شود. معامله گران فنی معتقدند دلار در حال حاضر مرز مهم 59 هزار تومان را پیش روی خود دارد که در صورت تثبیت بالای آن، ضمن تداوم مسیر افزایشی، کانال 59 هزار تومان در دسترس اسکناس آمریکایی قرار خواهد گرفت. همچنین 58 هزار و 700 تا 58 هزار و 800 تومان مرز حمایت مهم دلار است که اگر بتواند زیر آن تثبیت دهد؛ دوباره مسیر نزولی را از سر خواهد گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید