نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 1 شهریور

توقف فعالیت شرکت آمریکایی در ایران

کدخبر: ۶۶۷۹۸۵
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
توقف فعالیت شرکت آمریکایی در ایران

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول شهریور 1374؛ سپرده‌های ایران نزد بانک های خارجی افزایش یافت

بانک تسویه حساب‌های بین المللی اعلام کرد: سپرده‌های ارزی ایران نزد بانک های خارجی بار دیگر افزایش یافته است، چنانکه از اول سال 1994 میلادی تاکنون سطح آن 1.7 میلیارد دلار ترقی نشان می دهد.

آخرین فصلنامه «تحولات بین المللی و بازارهای مالی» این بانک نشان می دهد، سطح سپرده های ایران نزد بانک های خارجی در پایان سه ماهه نخست سال 1995 میلادی (زمستان سال گذشته) 7 میلیارد و 191 میلیون دلار بوده که نسبت به سه ماه قبل 740 میلیون دلار افزایش یافته است.

اول شهریور 1384؛ توقف فعالیت شرکت آمریکایی «هالیبرتون» در ایران

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت از خلع ید شرکت اورینتال کیش از پروژه های در دست اجرا یا تعهدشده خود به دلیل پرونده های قضایی موجود آن خبر داد.

محمدرضا مقدم تصریح کرد: از زمان مشخص شدن فساد مالی این شرکت تصمیم بر خلع ید آن بود و قطعا این کار انجام می شود و شرکت نفت و گاز پارس رأسا اقدام به کارهای تکمیلی حفاری می‌کند و یا پروژه‌ها را در اختیار پیمانکار دیگری می گذارد و به هیچ وجه وقفه در کار پروژه‌های نفت و گاز ایجاد نمی‌شود.

پروژه های شرک نفتی اورینتال اویل کیش در فاز 9 و 10 پارس جنوبی و مناطق نفت‌خیز جنوب پس از  اتهامات مالی این شرکت هم‌اکنون معلق مانده است.

این شرکت به همراه شرکت آمریکایی‌ هالیبرتون، حفاری چاه های 9 و 10 پارس جنوبی به مبلغ حدود 300 میلیون دلار را برعهده دارد که اجرای این پروژه نیز تا تعیین تکلیف ازسوی دادگاه معلق مانده است.

اول شهریور 1394؛ رقابت شرکت‌های انگلیسی با رقبای آلمانی و فرانسوی برای ورود به ایران

براساس اخبار منتشرشده سفارت انگلیس در تهران پس از چهار سال تعطیلی امروز (اول شهریور) با حضور وزیر خارجه این کشور بازگشایی می شود. این خبر کوتاه در حالی به سرعت در محافل خبری و رسانه‌ای دست به دست شد که حدود یک ماه پیش دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در گفت‌و‌گوی تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از قصد دولتش برای بازگشایی سفارت این کشور خبر داده و گفته بود توافق هسته ای می تواند «شروعی تازه» در روابط بین دو کشور باشد.

حال با ورود هیات های تجاری از قاره های مختلف به ایران به گزارش روزنامه تلگراف، شرکت های انگلیسی نیز در تلاش برای رقابت با رقبای فرانسوی و آلمانی خود برای ورود به بازار ایران هستند. این در حالی است که رقبای تجاری بزرگ انگلیس در اروپا، زمان کمی را برای پیش افتادن در این مسابقه که برای به دست آوردن فرصت های کسب و کار در ایران به ارزش میلیاردها پوند خواهد بود، تلف کرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید