نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 2 شهریور

وزیر خارجه بریتانیا به بانک مرکزی ایران رفت

کدخبر: ۶۶۸۲۲۹
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
وزیر خارجه بریتانیا به بانک مرکزی ایران رفت

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم شهریور 1354؛ قیمت پارچه در حاشیه آن چاپ می‌شود

دیروز فروشندگان پارچه در تهران به دعوت اتحادیه صنف پارچه فروشان درسالن اجتماعات اتاق اصناف پایتخت اجتماع کردند و آقایان مهدی حریری طلوع و ناصر اولیا شیرازی رئیسان دو اتحادیه هر یک طی گفتاری سیاست دولت و وزارت بازرگانی را در زمینه امر مبارزه با گران فروشی برای اجتماع کنندگان تشریح کردند.

ناصر اولیا شیرازی گفت: مبارزه دولت و وزارت بازرگانی یک برنامه مملکتی است و برای پیشبرد این برنامه نه بنکدار پارچه مطرح است و نه فروشنده پارچه، نظر عالی دولت و وزارت بازرگانی تامین منافع همه مردم ایران است و به این ترتیب اگر ده ها بنکدار پارچه و فروشنده پارچه خود را در مسیر این مبارزه قرار ندهند و از گردونه خارج می شوند برای دولت و مردم مساله ای نخواهد بود.

اولیا شیرازی گفت: اقدامات دولت به شما فروشندگان پارچه فرصت می دهد تا به جای خرید از طاقه فروش از کارخانه ها به طور مستقیم خرید کنید و اصلا چه اشکال وجود دارد که شما سه هزار نفر فروشندگان پارچه خودتان عاملین فروش کارخانه ها بشوید و طبیعی است که دولت می تواند کارخانجات را ملزم به چاپ قیمت در حاشیه پارچه بنماید و در این صورت کارخانه و فروشندگان نمی توانند از مقرراتی که تعیین گردیده تخطی نمایند.

دوم شهریور 1384؛ ذخایر نفت میدان آزادگان 2.8 میلیارد بشکه افزایش یافت

مطالعات زمین شاسی جدید نشان می دهد، ذخایر نفت در جای میدان عظیم آزادگان با 2 میلیارد و 800 میلیون بشکه افزایش در مقایسه با برآوردهای قبلی به 35 میلیارد و 900 میلیون بشکه رسیده است.

9 میلیارد بشکه از نفت در جای این میدان قابل برداشت است که ارزش آن به 360 میلیارد دلار می رسد.

در طرح توسعه میدان عظیم نفتی آزادگان پیش بینی شده است 25 درصد نفت در جای این میدان استخراج شود، اما به کارگیری فناوری های جدید این میزان تا 30 درصد قابل افزایش است.

طرح توسعه میدان آزادگان شامل دو فاز است و در فاز اول که قرار است تکمیل آن 52 ماه زمان ببرد روزانه تا 150 هزار بشکه نفت استخراج می شود.

دوم شهریور 1394؛ وزیر خارجه بریتانیا به بانک مرکزی ایران رفت

وزیر امور خارجه انگلیس در سفر دو روزه به ایران، دیدار با رئیس کل بانک مرکزی را در راس برنامه های کاری خود قرار داد. اهمیت چنین ملاقاتی در سخنان شخصی وزیر امور خارجه انگلیس منعکس شد.

هاموند خطاب به رئیس کل بانک مرکزی ایران فلسفه این دیدار را چنین بیان کرد: «واقعیت قرن بیست و یکم این است، تجارت وقتی گسترش پیدا می کند که بانک ها پشتیبان آن باشند.»

او در این دیدار با بیان اینکه کشور ایران دو سال اخیر موفقیت هایی در اقتصاد کلان به دست  آورده است، یک پرسش کلیدی را مطرح کرد که «آیا با آزاد شدن منابع بلوکه شده می توان تعادل موجود در اقتصاد ایران را برهم بزند و در این صورت واکنش ایران چه خواهد بود؟» او از ابراز تمایل همکاری بانک ها و موسسات مالی انگلیسی با ایران در پساتحریم سخن گفت و دو گام «رفع موانع بروکراتیک بین دولت ها» و «تسهیل روابط تجاری بین دو کشور» را پیش نیاز این همکاری دانست.

وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به برخی چالش ها در مسیر همکاری بانکی، از طرف ایرانی خواست در این زمینه با بانک های انگلیسی تبادل اطلاعات داشته باشد.

رشد 6 برابری فروش خودروهای چینی در بازار ایران

48 هزار و 600 دستگاه خودرو چینی که از ابتدای 2015 تا ماه ژوئن در ایران مونتاژ شده، 9.75 درصد کل تولید خودروی کشو را شامل می شود که نسبت به 1.6 درصد سال 2011، 6 برابر رشد نشان می دهد.

شرکت خودروسازی چینی با کمک شرکت های داخلی، از دوران تحریم های غرب علیه ایران برای تثبیت موقعیت خود در بازار خودروی این کشور استفاده کرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید