گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و سکه

قیمت سکه آماده شکست مقاومت کلیدی؟؛ محرک‌های مهم بازار طلا رونمایی شدند/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۲۰ شهریور 1403

کدخبر: ۶۷۱۷۱۲
اقتصادنیوز: بازار طلا و سکه امروز در حالی فعالیت خود را آغاز می‌کند که با تحرکات روز دوشنبه، توجه معامله‌گران به مرزهای مقاومتی و حمایتی جلب شده است. رشد تقاضا و اخبار مهم بین‌المللی، از جمله اظهارات رافائل گروسی در نشست شورای حکام و سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، بازار را تحت تأثیر قرار داده و وضعیتی را محتمل کرده است.
قیمت سکه آماده شکست مقاومت کلیدی؟؛ محرک‌های مهم بازار طلا رونمایی شدند/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۲۰ شهریور 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان​

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه درحالی امروز شروع می‌کند که در روز دوشنبه شاهد تحرکات قابل توجهی بود که به واسطه دو خبر مهم یعنی «اظهارات رافائل گروسی در نشست شورای حکام» و «سفر رئیس‌جمهور به نیویورک» توجه معامله‌گران را به خود جلب کرد. این اخبار به‌عنوان محرک‌های مهم در تصمیم‌گیری معامله‌گران در تمامی بازارها نقش داشت. با نزدیک شدن قیمت‌ها به مرزهای مقاومتی و حمایتی کلیدی، این سوال مطرح می‌شود که آیا روند صعودی فعلی ادامه خواهد یافت یا بازار به سمت اصلاح نزولی حرکت خواهد کرد؟

در بازار ارز، دلار هرات روز دوشنبه را با یک گپ مثبت 100 تومانی آغاز کرد و در محدوده 59 هزار و 450 تومان نوسان داشت. با افزایش تقاضا در نیمه دوم معاملات، قیمت تا 59 هزار و 530 تومان افزایش یافت. همچنین، دلار تهران نیز با افزایش مشابه به 59 هزار و 730 تومان رسید. در بازار رسمی، دلار مبادله‌ای کاهش قیمت داشت اما دلار نیمایی صعودی بود که باعث تفاوت‌های قیمتی در بازارهای مختلف شد.

از سوی دیگر، بازار طلا و سکه در ابتدای روز دوشنبه کاهشی بود؛ به‌ویژه قیمت طلای آبشده که با گپ منفی 33 هزار تومانی در 15 میلیون و 640 هزار تومان بازگشایی شد و به 15 میلیون و 605 هزار تومان کاهش یافت. اما در نیمه دوم معاملات، روند صعودی به خود گرفت و در 15 میلیون و 740 هزار تومان بسته شد. بر اساس گزارش خبرنگار اقتصادنیوز، طلا تحت تأثیر افزایش قیمت دلار و تقاضای خرید قرار گرفت. حباب طلای آبشده هم افزایش داشت و به بالای یک درصد رسید. این یعنی نزدیک به 170 هزار تومان قیمت طلا حباب است.

در بازار جهانی طلا نیز قیمت هر انس طلا طی 23 روز گذشته بین سقف قبلی یعنی حوالی 2477 دلار تا سقف جدید 2530 دلار نوسان داده است. به عقیده معامله‌گران خروج از محدوده مشخص انس می‌تواند در بازار طلا اثرگذار باشد. در روز چهارشنبه داده تورمی از آمریکا می‌تواند در این بازار نوسان ایجاد کند.

با این همه، سکه امامی نیز با روندی افزایشی مواجه بود و پس از بازگشایی در 43 میلیون و 170 هزار تومان، تا 43 میلیون و 400 هزار تومان صعود کرد. این روند در نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز مشاهده شد که با افزایش قیمت به ترتیب به 23 میلیون و 400 هزار تومان و 15 میلیون و 400 هزار تومان رسیدند. همچنین حباب سکه هم با افزایش به 19 درصد رسید.

به گزارش اقتصادنیوز، تحلیلگران معتقدند که سکه امامی با عبور از سطح 43 میلیون و 600 هزار تومان وارد فاز صعودی خواهد شد و سطح مقاومتی مهم، 43 میلیون و 900 هزار تومان است. اگر روند صعودی ادامه یابد و این سطح مقاومتی شکسته شود، احتمال رشد قیمت تا مرز 45 میلیون تومان وجود دارد. در مقابل، سطح حمایتی حیاتی برای سکه 42 میلیون و 550 هزار تومان برآورد شده و اگر قیمت به زیر این سطح کاهش یابد و تثبیت شود، ممکن است افت قیمت تا حدود 41 میلیون و 300 هزار تومان نیز در پیش باشد.

تحلیلگران فنی بر این باورند که در روزهای آینده، بازارهای طلا و ارز باید جهت مشخصی را انتخاب کنند. بنابر اطلاعات خبرنگار اقتصادنیوز از تحلیلگران، با توجه به نوسانات اخیر و نزدیک شدن به مرزهای مقاومتی، در صورتی که قیمت طلای آبشده به بالای 15 میلیون و 730 هزار تومان برسد و تثبیت کند، ممکن است روند صعودی به پله‌های بالاتر ادامه یابد. اما اگر این مقاومت شکسته نشود، امکان برگشت به مرزهای حمایتی وجود دارد.

بازار به شدت تحت تأثیر انتظارات تورمی از آمریکا و گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) قرار دارد که در هفته جاری منتشر خواهد شد. اگر CPI خالص بیشتر از انتظار افزایش یابد، می‌تواند به رشد بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا و در نتیجه افت قیمت طلا منجر شود.

به طور کلی، تحلیلگران گوشزد می‌کنند که احتمالا در هفته‌های آینده بازارها به نتایج نشست شورای حکام و سفر رئیس‌جمهور به نیویورک واکنش بیشتری نشان دهند و نوسانات در بازارهای طلا، ارز و سکه بیشتر گردد.

 

 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید