اختلاف آماری به نابرابری کشیده شد/ علت تفاوت داده‌ها میان مرکز آمار و بانک مرکزی چیست؟

کدخبر: ۶۷۳۵۳۹
اقتصادنیوز: بررسی آمارهای نابرابری از دو نهاد آماری کشور نشان می‌دهد مرکز آمار ایران و بانک مرکزی درباره وضعیت نابرابری در کشور اتفاق نظر نداشته و رویکردی متفاوت را در این موضوع اتخاذ کرده‌اند.
اختلاف آماری به نابرابری کشیده شد/ علت تفاوت داده‌ها میان مرکز آمار و بانک مرکزی چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، نابرابری از مهمترین دغدغه‌های جوامع امروزی است. دغدغه‌ای که شاید بتوان آن را تاثیرگذار در تمام عرصه‌های جامعه شناختی و روان‌شناختی جامعه دانست. زمانیکه نابرابری در یک کشور افزایش پیدا می‌کند به مرور بر ناامیدی شهروندان، مهاجرت و آسیب‌های خانوادگی و اجتماعی اثر می‌گذارد.

پس می‌توان گفت هرچه اختلاف طبقاتی و نابرابری در یک جامعه کاهش پیدا کند، سلامت روحی در آحاد جامعه افزایش یافته و جامعه از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود.

اصلی‌ترین شاخصی که در اقتصاد کلان، نابرابری را توضیح می‌دهد؛ «ضریب جینی» است. ضریب جینی شاخصی بین صفر و یک است که هرچه به یک نزدیک‌تر باشد نشان‌دهنده افزایش نابرابری در جامعه و هرچه به صفر نزدیک‌تر باشد نشان‌دهنده کاهش نابرابری در جامعه خواهد بود.

دو نهاد آماری اصلی در ایران وظیفه انتشار ضریب جینی را بر عهده دارند؛ مرکز آمار ایران و بانک مرکزی. بررسی آمارهای این دو مرکز و مقایسه آن‌ها نکات جالبی را از روایت‌های متفاوت نابرابری در جامعه عنوان می‌کند.

مشروح این گزارش را با تیتر روایت دوگانه از وضعیت نابرابری در ایران در اکوایران بخوانید.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید