منحنی تغییرات قیمت دلار از اول مهر تا کنون/ بازگشت بازار ارز به شرایط عادی

کدخبر: ۶۷۶۷۰۲
پس از صورت گرفتن عملیات «وعده صادق ۲» در شامگاه سه‌شنبه بازار ارز تهران دچار افزایش سطح تقاضا شد.
منحنی تغییرات قیمت دلار از اول مهر تا کنون/ بازگشت بازار ارز به شرایط عادی
به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: بر همین اساس نرخ برخی از شاخص‌های این بازار تغییر کانال دادند. البته به عقیده بسیاری از تحلیلگران این رشد قیمت مقطعی و قابل جبران است.

ریسک  اخبار منطقه‌ای به بازار ارز تهران رسید. با آغاز پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی تب‌وتاب معاملات ارزی نیز بالا رفت. فعالان در معاملات غیرنقدی سه‌شنبه شب و همچنین در معاملات دیجیتال‌(تتر) اقدام به خرید ارز کردند. همین امر موجب رشد ارزش دارایی‌ها شد. این رشد قیمت در ابتدا‌ بسیار هیجانی بود به‌طوری که برخی از فعالان از ارقامی حوالی 64 هزار تومان برای نرخ فروش تتر سخن به‌میان می‌آوردند. اما با شروع بازار در روز چهارشنبه روند افزایشی مذکور فرمی منطقی به خود گرفت. قیمت اسکناس آمریکایی که در معاملات فردایی شامگاه سه‌شنبه در مرز کانال‌های 62 و 63 هزار تومان نوسان می‌کرد در صبح روز گذشته فعالیت خود را در پله‌های ابتدایی کانال 62 هزار تومانی آغاز کرد.

دلار تا ساعات پایانی رشد، قیمت‌های دیگری را نیز تجربه کرد و در نهایت قیمت فروش این ارز در معاملات نقدی عصر دیروز با اختلافی هزار تومانی نسبت به آخرین نرخ نقدی روز سه‌شنبه در رقم 62 هزار و 450 تومان ثبت شد. فعالیت دیگر شاخص‌های ارزی نیز تقریبا مشابه دلار بود. قیمت یورو آزاد در عصر روز گذشته رشد قیمتی 800 تومانی را تجربه کرد و در رقم 68 هزار و 700 تومان به‌فروش رسید. پوند نیز با رشد هزار و 100 تومانی خود در رقم 83 هزار و 250 تومان معامله شد. سکه طلا نیز در بازار روز گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرد. هر قطعه سکه ‌طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته با رشد 820هزار تومانی نسبت به نرخ پیشین در رقم 47 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه 650 هزار تومان رشد کرد. ربع‌سکه طلا نیز با افزایش 300 هزار تومانی در رقم 17 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد.

رشد قیمت‌ها قابل جبران است؟

به عقیده بسیاری از تحلیلگران ارزی رشد قیمت‌های صورت گرفته در معاملات روزهای اخیر قابل جبران است. پشتوانه تحلیل این افراد روند بازار در ماه‌های اخیر است. پس از  عملیاتی شدن وعده صادق (1)در فروردین‌ماه سال جاری نرخ دلار به کانال 67 هزار تومانی رسید. این رشد قیمت ظرف چند هفته جبران شد و قیمت ارز مذکور درست چند هفته پس از رویدادهای فروردین در کانال‌های 57 و 58 هزار تومانی معامله شد. درنتیجه تحلیلگران معتقدند درصورتی که مناقشات چندروز اخیر نیز به‌صورت جدی تداوم پیدا نکند احتمال بازگشت شاخص‌ها به سطوح قیمتی پیشین بسیار زیاد است. اما باتوجه به اظهارات مقامات لشکری و کشوری در 24ساعت اخیر درصورتی که رژیم صهیونیستی واکنش مهمی به عملیات «وعده صادق2» نشان دهد، نیروی هوافضای ایران مجددا پاسخ خواهد داد و این یک ریسک افزایشی بازار تلقی خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید