گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات امروز بازار سهام

حرکت شاخص کل بورس به سمت تعادل+ اینفوگرافیک

کدخبر: ۶۷۸۱۰۷
اقتصادنیوز: پرونده بورس در سومین هفته مهر با حرکت به سمت تعادل و سبزپوشی کمرنگ در اکثر نماگرهای بازار سرمایه بسته شد.
حرکت شاخص کل بورس به سمت تعادل+ اینفوگرافیک
عکس:‌ اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، امروز چهارشنبه 18 مهرماه در حالی آخرین روز معاملاتی هفته سپری شد که دامنه نوسان بازار برای دومین هفته متوالی در محدوده مثبت و منفی 1 درصد بود. این ماجرا فضای رکودی را در بازار تعمیق کرد و روند معاملات به کندی دنبال شد. از اواسط هفته و با حمایت‌هایی از سمت دولت و کاهش ریسک‌های سیستماتیک بازار به آرامی به سمت تعادل حرکت کرد. در نهایت شاخص کل توانست با ثبت دو روز مثبت در انتهای این هفته در آستانه بازپسگیری کانالی برآید که همین هفته از دست داده بود.

با حرکت بازار به سمت تعادل و با نزدیک شدن به انتهای هفته از شلوغی صف‌های فروش کاسته شد و ارزش صف‌های خرید توانست به صورت تقریبی با ارزش صف‌های فروش برابری کند و میانگین خرید و فروش هر حقیقی نیز تقریبا برابر شد.

شاخص کل امروز با ثبت 0.12 درصد رشد در کانال دو میلیون و 99 هزار واحد ایستا و شاخص هموزن که بعد از 9 روز قرمزپوشی سرانجام مثبت شد امروز با 0.03 درصد مثبت در کانال 21 هزار و 985 واحد به کار خود پایان داد. در بازار فرابورس ایران شاخص کل 0.03 درصد منفی و شاخص هموزن 0.03 درصد مثبت شدند.

photo_2024-10-09_13-38-32

در آخرین روز معاملاتی هفته حدود 40 درصد نمادها مثبت و 60 درصد منفی بودند. ارزش کل معاملات بازار نیز 26هزار و 69 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 2هزار و 139 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و حق تقدم بوده است. امروز 8 درصد از کل ارزش معاملات مربوط به معاملات خرد بود. همچنین در روز جاری 184 میلیارد تومان دیگر سرمایه حقیقی از بازار خارج شد تا روند خروج پول وارد یازدهمین روز خود شود.

دلار نیما که در این هفته رشد روزانه حدودا 100 تا 200 تومانی خود را حفظ کرد نیز امروز 47 هزار و 476 تومان معامله شد. دلار بازار آزاد که روز گذشته کانال 63 هزار تومان را از دست داده بود دوباره وارد این کانال شد و روند افزایش قیمت در بازار طلا و سکه نیز ادامه یافت.

فروش اوراق در بازار راکد

یکی از اتفاقات جالب توجه این هفته فروش اوراق در بازار به شدت راکد بود. روز گذشته مرکز مدیریت بدهی وزارت اقتصاد، 4هزار و 170 میلیارد تومان اوراق فروخت که حدود 2هزار و 700 میلیارد تومان آن را اخزا ۲۰۴ تشکیل می‌دهد. دوشنبه هم مجموع فروش اوراق این مرکز حدود 5هزار و 290 میلیارد تومان بود و به این ترتیب دولت طی دو روز نزدیک به ۱۰ همت از بازار سرمایه تامین مالی کرد. این در حالیست که بانک مرکزی نیز در عملیات بازار باز این هفته، حدود ۹ همت جذب پول از سیستم بانکی داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات امروز بازار سهام

      اقتصادنیوز: پرونده بورس در سومین هفته مهر با حرکت به سمت تعادل و سبزپوشی کمرنگ در اکثر نماگرهای بازار سرمایه بسته شد. …

    کارگزاری مفید