پیام عضویت ایران در FATF

کدخبر: ۶۷۹۵۵۱
اقتصادنیوز: با اینکه مخالفان عضویت ایران در FATF می‌گویند کشور دچار محدودیت خواهد شد اما برعکس این کار می‌تواند گامی باشد که تحریم‌ها نیز برداشته شود.
پیام عضویت ایران در FATF

به گزارش اقتصادنیوز، بهنام ملکی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل به روزنامه  «هم‌میهن» گفت: پیام عضویت ایران در FATF این است که می‌خواهیم گام‌های مثبتی برای توسعه برداریم و به دنبال اعتمادسازی هستیم.

این مصاحبه را می خوانید:

‌آقای ربیعی گفته‌اند هیچ کشوری با حضور در لیست سیاه FATF توسعه نیافته است، نظر شما چیست؟

درست است که حتی با پیوستن به FATF امکان دارد باز هم با محدودیت‌هایی مواجه باشیم اما واقعیت این است که به هرحال باید از یک جا شروع کنیم و انتظار این است که بعد از آن گام‌های بعدی برداشته شود تا بتوانیم تحریم‌های خارجی را از سر راه اقتصاد ایران برداریم. من بر روی این نکته تاکید دارم که تحریم‌های  داخلی نیز کم‌اثرتر از تحریم‌های خارجی نیست و باید تلاش شود آنها را نیز برطرف کنیم. 

‌منظورتان از تحریم‌های داخلی چیست؟

همین فضایی که در کسب و کار وجود دارد، مانند قیمت‌گذاری‌های سرکوبگرانه که در بخش تولید است و همچنین سیاستگذاری‌های ضد تولید مانند صدور مجوز و عدم شفافیت‌هایی که در کشور داریم. یا بودجه‌هایی که ضد توسعه عمل می‌کنند و همچنین نظام اداری ناکارآمد و غیر پاسخگویی که وجود دارد. اینها تحریم‌های داخلی هستند که باعث شده سرمایه‌گذاری داخلی تضعیف شود. انتظار این است که با استقرار دولت آقای پزشکیان شاهد برون‌رفت از این مشکلات باشیم، هر چقدر این گره‌ها زودتر باز شود می‌توانیم به آینده امیدوارتر شویم. ایران باید هرچه سریع‌تر درخواست خود را برای عضویت در FATF ارائه کند، البته این در حالی است که همچنان شاهد افزایش تحریم‌ها هستیم و چند روز پیش هواپیمایی کشور تحریم شد و باید جلوی روند این مشکلات گرفته شود وگرنه مشکلات اقتصادی ما بیشتر خواهد شد.

‌ عضویت ایران در FATF می‌تواند یک پیام از طرف دولت چهاردهم به جهان باشد؟

به نظر می‌رسد اینگونه باشد هرچند مخالفان می‌گویند عضویت ایران در FATF باعث خواهد شد محدودیت‌های جدیدی در مورد نقل و انتقالات مالی برای کشور ایجاد شود، اما می‌بینیم برخی کشورهای دیگر مانند روسیه نیز تحریم هستند اما عضو FATF نیز هستند. به جز بحث تحریم‌های آمریکا که موضوع کلان و مهمی است، دو کشور هم‌پیمان با ما یعنی چین و روسیه نیز برای مراودات مالی و تبادلات تجاری بحث عدم عضویت ایران در FATF را مطرح می‌کنند.

هرچقدر اقتصاد را از تاریکخانه‌ای بودن بیرون بیاوریم و به سمت شفافیت برویم یک گام به سمت مثبت شدن اقتصاد خواهیم رفت و برعکس هرچقدر به سمت تاریکی برویم از توسعه دور خواهیم ماند. پیام عضویت ایران در FATF این است که می‌خواهیم گام‌های مثبتی برای توسعه برداریم و همچنین به دنبال اعتماد بیشتر هستیم تا مشکلات و چالش‌های بانکی در بُعد بین‌المللی را تعدیل کند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید