کاهش ارزش معاملات خرد!

حرکت شاخص کل بر محور صنعت فلزات اساسی/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 28 مرداد 1403+ نمودار

کدخبر: ۶۶۷۰۰۷
اقتصادنیوز: بورس تهران روز گذشته را با افزایش تراز شاخص کل و رشد تراز شاخص هم‌وزن و در کنار ورود سرمایه حقیقی 161 میلیارد تومانی به سهام پشت سر گذاشت. کاهش ارزش معاملات خرد در روز شنبه 4 درصد بود و ارزش معاملات خرد به سطح هزار و 563 میلیارد تومانی نزولی کرد.
حرکت شاخص کل بر محور صنعت فلزات اساسی/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 28 مرداد 1403+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد افزایش تراز شاخص کل در کنار رشد تراز شاخص کل هم‌وزن بود. دیروز بازار سهام شاهد ورود سرمایه حقیقی به موقعیت‌های سهامی بود و از سوی دیگر با خروج سرمایه حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت مواجه شد. در معاملات سهامی دیروز با وجود افزایش دامنه نوسان قیمتی در بازار سهام از یک درصد به دو درصد، رکود معاملاتی به یکی از سنگین‌ترین سطوح تاریخی خود رسید.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت فلزات اساسی با 87.7 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با 34.4 میلیارد تومان و صنعت محصولات شیمیایی با 16.6 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت محصولات غذایی با 11.1 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت مخابرات با 7.7 میلیارد تومان و صنعت زراعت با 3.6 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بازار سهام روز گذشته شاهد کاهش ارزش معاملات خرد تا سطح هزار و 563 میلیارد تومانی بود. رکود معاملاتی در هفته‌های اخیر شرایط سختی را برای بازار سهام ایجاد کرده بود که با وجود کاهش محدودیت نوسان قمیتی شاهد تشدید رکود معاملاتی بودیم.

030527

ارزش صف‌های خرید سهام دیروز افزایش 46 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 33 درصد افت کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید به سطح 594 میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های فروش تا 353 میلیارد تومان کاهش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 26.9 میلیون تومان روز چهارشنبه تا 30.9 میلیون تومان افزایش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش داشت و به 25.9 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه حقیقی چرخش داشته و این بار به نفع خریداران سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه با کف حمایتی 2 میلیون واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت در کنار ورود جریان پول حقیقی به موقعیت‌های سهامی، تداوم این روند برای معاملات امروز با ارزش معاملات خرد 1 تا 3 همتی پیش بینی می‌شود. با این اوصاف امروز نیز باید شاهد رقابت شاخص کل بورس تهران با رکود معاملاتی باشیم؛ در حالی که به نظر برخی از تحلیل‌گران، انتشار اوراق تبعی در جهت بیمه کردن سبد‌های سهامی باید به سرعت تراز شاخص کل را افزایش دهد. رشد دیروز شاخص کل بورس تهران به کمک افزایش تقاضای سهام در صنعت فلزات اساسی شکل گرفت.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 1 تا 3 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افزایش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های با پشتوانه طلا و درآمد ثابت احتمال بالایی خواهد داشت. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال کاهش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح بالای 28 میلیون تومان قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً افزایش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس کاهش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید