غرب به دنبال شکاف در روابط این 2 کشور/دروغ‌ها را باور نکنید

کدخبر: ۶۵۳۱۹۶
اقتصادنیوز: مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه با اشاره به فضاسازی غرب درباره تفاهم‌نامه جامع و بلندمدت همکاری‌های تهران و مسکو گفت:‌ در این موضوع باید مراقب بود و افکار عمومی نباید دروغ‌های غرب در این باره را باور کند.
غرب به دنبال شکاف در روابط این 2 کشور/دروغ‌ها را باور نکنید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رجب صفروف روز پنجشنبه افزود: در مقطع کنونی که شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای ایجاب می‌کند، ایران و روسیه بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شوند و در ساختن نظم جدید جهان و همچنین در راستای منافع ملت‌های خود، با یکدیگر مشارکت راهبردی داشته باشند، غرب به هر طریقی دنبال خلل در این روند است.

وی اظهار داشت: رسانه‌های غربی طی روزهای گذشته در حال داستان سرایی درباره روند توافقنامه راهبردی ایران و روسیه و پیوند زدن مقطع کنونی با دوران و خاطرات گذشته در روابط تهران و مسکو هستند؛ حال آنکه سخنان مقام‌های دو کشور در ارتباط با اراده دوجانبه برای امضای این توافقنامه را طی روزهای گذشته شنیدیم.

این تحلیلگر روس گفت:‌ روسیه جدید بر خلاف دوره ریاست‌جمهوری یلتسین که گرایش به غرب داشت، از ابتدای دوره ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین، نزدیکی با ایران را در دستور کار قرار داده است.

صفروف اظهار داشت:‌ در سوی دیگر نیز مقام معظم رهبری ایران با درک بالا و شناخت عمیقی که نسبت به تحولات جهان دارند، بر تحکیم مناسبات دو کشور در راستای مقابله با سیاست‌های غرب تأکید دارند.

وی ادامه داد: با توجه به این وضعیت، هم‌اینک فرصت بسیار خوبی برای توسعه مناسبات دوجانبه فراهم است که دو کشور قصد دارند با امضای موافقتنامه جدید همکاری بلندمدت، پشتوانه حقوقی برای همکاری‌های جامع خود در همه عرصه‌ها را ایجاد کنند.

این تحلیلگر روس یادآور شد: موافقتنامه همکاری ایران و روسیه پیش از این سال ۲۰۰۱ به مدت ۱۰ سال به امضا رسید و دو دوره پنج ساله دیگر نیز تمدید شد؛ بعد از آن، مسئولان دو کشور به این جمع‌بندی رسیدند که این قرارداد، پاسخگوی واقعیت‌های کنونی نیست و از این رو، تدوین موافقتنامه جدید در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی، قرار بود که موافقتنامه جدید در سال ۲۰۲۴ امضا شود که در آخرین اصلاحات طرفین، پیشنهادهای خوبی از طرف ایران مطرح شد که نیازمند هماهنگی در ساختار و وزارتخانه‌های روسیه است تا متن پیش‌نویس این موافقتنامه نهایی و آماده امضا شود.

صفروف گفت: از این رو وضعیت کنونی، ارتباطی با جان باختن رئیس‌جمهوری ایران در سانحه هوایی ندارد؛‌ اتفاقی که همه ما از آن، ناراحت شدیم؛ چرا که آقای رئیسی شخصیتی بود که روابط دو کشور را به سمت استراتژیک هدایت کرد و از این رو، ما قدردان او هستیم. ایشان یک سیاستمدار فوق‌العاده و خبره نیز بود.

این تحلیلگر روس با بیان اینکه اراده رهبران ایران و روسیه به عنوان تعیین کنندگان خط مشی و سیاست‌های دیپلماسی دو کشور، بر توسعه مناسبات دوجانبه استوار است، گفت: در این شرایط، هیچ تردیدی نیست که موافقتنامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه پس از طی روندهای پیش‌بینی شده در تفاهمات طرفین، آماده امضا شود.

صفروف گفت: امضای قرارداد جدید همکاری بلندمدت میان ایران و روسیه، روابط دو کشور را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد و زمینه همکاری‌های گسترده به ویژه در شرایط مواجهه دو کشور با تحریم‌های یکجانبه غرب را فراهم می‌کند و در مجموع به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی