یک اقدام مشترک از سوی ایران و عراق/ کمیسیون مشترک فرهنگی تشکیل می‌شود

کدخبر: ۶۶۴۸۱۵
اقتصادنیوز: رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مدیر کل روابط فرهنگی بین المللی وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق بر تشکیل کمیسیون مشترک فرهنگی دو کشور تاکید کردند.
یک اقدام مشترک از سوی ایران و عراق/ کمیسیون مشترک فرهنگی تشکیل می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، حجت الاسلام غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد در دیدار با علاء ابوالحسن اسماعیل مدیر کل روابط فرهنگی بین المللی وزارت فرهنگ ،گردشگری و آثار تاریخی عراق خواستاراجرای تفاهم نامه های فرهنگی بین دوکشور شد.

در این دیدار حجت الاسلام اباذری از اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده توسط وزارت فرهنگ ،گردشگری و آثار تاریخی عراق در سفر خردادماه گذشته حجت الاسلام ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بغداد قدردانی کرد.

اباذری افزود با توجه به صورت جلسه همکاری امضاء شده بین وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق و رئیس سازمان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص تشکیل کمیته اجرایی پیگیری توافقات، این دیدار برای پیگیری مصوبات اخیر صورت می گیرد.

رایزن فرهنگی ایران در عراق با اشاره به شرکت میلیونی عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، گفت: هم اکنون رایزنی فرهنگی بغداد به عنوان مسئول ستاد فرهنگی اربعین در عراق مشغول فراهم سازی مقدمات برنامه های فرهنگی مراسم اربعین است.

خبر مرتبط
نقاب واشنگتن در ترور اسماعیل هنیه؛ پشت پرده سفری که معادلات خاورمیانه را تغییر داد/ تکرار تراژدی عراق به دست نتانیاهو؟

اقتصادنیوز: گروهی از ناظران مدعی اند که نتانیاهو در جریان سفر به واشنگتن مجوز برای رویارویی تمام عیار را دریافت کرد. به ادعای این گروه، حملات اسرائیل به بندر الحدیده در یمن، بلندی‌های جولان و بیروت مقدمه‌سازی برای تنش‌زایی و زمینه‌سازی جهت رویارویی تمام عیاری است که می‌تواند تراژدی پرهزینه عراق را برای واشنگتن تکرار کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود از آمادگی ایران برای دعوت از کشور عراق به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.

رایزن فرهنگی ایران در بغداد همچنین در خصوص تشکیل کمیسیون فرهنگی مشترک بین دو کشور و ضرورت برگزاری جلسات مستمر آن تاکید کرد و گفت: پس از انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم، نماینده وزیر در کمیسیون مشترک به طرف عراقی معرفی خواهد شد.

حجت الاسلام اباذری در ادامه با تاکید بر موضوع مهم راهپیمایی اربعین و تردد بیش از 9 میلیون زائر از هر دو کشور در ایام مختلف سال، ضرورت امضاء یادداشت تفاهم نامه در حوزه گردشگری و زیارت عتبات بین دو کشور را یادآورشد.

وی همچنین ضمن اعلام آمادگی ایران برای کمک به طرف عراقی در خصوص ترمیم آثار و ابنیه تاریخی خصوصا ترمیم طاق کسری، افزود تعدادی از شرکت های ایرانی توانمند و مستعد در این بخش به وزارت فرهنگ ،گردشگری و آثار تاریخی عراق معرفی شده اند و منتظر پاسخ طرف عراقی هستیم.

مدیر کل روابط فرهنگی بین المللی وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه راهپیمایی معنوی اربعین و نقش آن در روابط فرهنگی دو کشور افزود هم اکنون کل برنامه های وزارتخانه معطوف به برگزاری مراسم اربعین حسینی است.

علاء ابو الحسن اسماعیل با بیان اینکه تمرکز بر 6 حوزه کودک و نوجوان، سینما و تئاتر، کتاب و نشر، برگزاری نمایشگاه هنر های تجسمی، موضوع مد و لباس و گردشگری از محور های همکاری های فرهنگی می باشد، بر آمادگی خود برای همکاری در این زمینه ها با ایران اعلام کرد.

خبر مرتبط
قیمت دینار عراق در جا زد؛ آرایش کاهشی قیمت درهم امارات و لیر ترکیه/ عمان در شوک افزایش قیمت طلا

اقتصادنیوز: امروز بازار شاهد فعال شدن جناح کاهشی است و قیمت ریال عمان خلاف روند صعودی دو روز گذشته شیب نزولی را تجربه کرد و در محدوده 160 هزار تومان نوسان داد.

وی افزود همکاری در حوزه نگهداری، ترمیم و تصحیح نسخ خطی نیز می تواند از دیگر حوزه های همکاری دو کشور باشد.

مدیر کل روابط فرهنگی بین المللی وزارت فرهنگ ،گردشگری و آثار تاریخی عراق در پایان این دیدار از آمادگی این وزراتخانه برای امضاء برنامه تبادل فرهنگی تهیه شده بین دو کشور خبر داد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید