روسیه دست آلمان را رو کرد/ واکنش تند مسکو به اظهارات برلین در مورد تبادل اطلاعات با کرملین

کدخبر: ۶۶۸۰۳۲
اقتصادنیوز: ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهارات برلین در مورد تبادل اطلاعات با مسکو درباره حملات تروریستی در نورد استریم را نادرست خواند و تاکید کرد: آلمان دروغ می‌گوید..
روسیه دست آلمان را رو کرد/ واکنش تند مسکو به اظهارات برلین در مورد تبادل اطلاعات با کرملین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست مطبوعاتی با یادآوری اینکه پیش از این سباستین فیشر سخنگوی وزارت خارجه آلمان ادعا کرده بود که برلین ظاهراً در حال تبادل اطلاعات با مسکو در مورد حملات تروریستی در خطوط لوله گاز نورد استریم یک و نورد استریم ۲ است، گفت: اظهارات آلمان در مورد تبادل اطلاعات با روسیه درباره حملات تروریستی در نورد استریم دروغ است.

زاخارووا در ادامه با بیان اینکه سخنان فیشر کاملاً نادرست است، خاطرنشان کرد: تقریباً ۲ سال است که طرف آلمانی به تمام درخواست‌های مقام‌های ذیصلاح روسیه در مورد عملیات تروریستی نورد استریم فقط با پاسخ‌های مبهم و بهانه‌های واهی واکنش نشان داده است.

دمیتری پولیانسکی معاون نماینده و سفیر دائم روسیه در سازمان ملل از آلمان خواست نتایج یافته‌های خود درباره انفجار در خطوط لوله انتقال انرژی «نورد استریم» را در اختیار شورای امنیت قرار دهد.

پولیانسکی سه‌شنبه شب به خبرنگاران گفت: کشورهای غربی تلاش می‌کنند که القا کنند آنها به حرفه‌ای بودن تحقیقات آلمان اعتماد دارند. آنها در مورد تحقیقات سوئد نیز همین را می‌گویند.

وی همچنین اظهار کرد که روسیه قصد دارد توجه شورای امنیت سازمان ملل را به این مساله معطوف کرده و خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم را در این شورا مطرح کند.

رسانه‌های آلمانی پیش از این گزارش داده بودند که مقام‌های دادستانی آلمان یک مربی غواصی اوکراینی را به عنوان مظنون حمله خرابکارانه به خطوط لوله گاز نورد استریم شناسایی کرده و حکم بازداشت او را در لهستان صادر کرده‌اند.

مقام‌های دادستانی لهستان پس از انتشار خبر صدور حکم بازداشت این مربی غواصی اوکراینی از سوی مقام‌های آلمانی اعلام کردند که لهستان حکم دادگاه آلمانی را دریافت کرده اما مظنون پیش از این کشور را ترک کرده است چرا که آلمان نام وی را در پایگاه مربوط به افراد تحت تعقیب درج نکرده بود.

از سوی دیگر اولگ تیاپکین رئیس بخش اروپا در وزارت خارجه روسیه نیز پیش تر در همین ارتباط اعلام کرده بود که مسکو معتقد است تحقیقات آلمان بدون شناسایی افراد مسئول بسته خواهد شد.

تیاپکین گفته بود: ما این موضوع را مطرح کردیم که آلمان و سایر کشورهای خسارت دیده باید به تعهدات خود تحت کنوانسیون ضد تروریستی سازمان ملل عمل کنند. ما به طور رسمی ادعاهای مربوطه را در این مورد به طور دوجانبه از جمله به برلین مطرح کرده‌ایم.

همچنین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در گفت‌ وگویی با رسانه ایزوستیا گفته بود که آلمان باید به همه پرسش‌ها پاسخ دهد.

خطوط لوله چند میلیارد دلاری نورد استریم یک و ۲ که گاز را از زیر دریای بالتیک به اروپا منتقل می‌کند، در سپتامبر ۲۰۲۲ و هفت ماه پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین با چندین انفجار آسیب دید.

هیچ فردی تاکنون مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است. روسیه بارها گفته است که این حمله توسط آمریکا و انگلیس انجام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید