دستاوردهای مهم سفر پزشکیان به عراق

کدخبر: ۶۷۲۵۹۷
اقتصادنیوز: مقامات عالی‌‌‌‌رتبه ایران و عراق در حضور روسای دولت‌‌‌‌های دو کشور، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌‌‌‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌‌‌‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل‌ونقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی به امضا رساندند.
دستاوردهای مهم سفر پزشکیان به عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، سفر سه روزه و پر دیدار رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان به عراق به عنوان اولین ایستگاه سیاست خارجی دولت چهاردهم و نخستین مقصد سفر یک رئیس‌جمهور ایران به عراق پس از انقلاب، نشان از اهمیت همسایه غربی در دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی و رویکرد «اول همسایگان» قرار دارد.

این سفر که از بغداد آغاز شد و سپس نجف،  کربلا،  اربیل،  سلیمانیه و در نهایت بصره پایتخت اقتصادی جمهوری عراق دیگر ایستگاه‌های آن بود،  جایگاه مهمی در روابط دو کشور در شرایط کنونی منطقه دارد. پزشکیان در این سفر سه بعد سیاسی-مذهبی،  قومی-امنیتی و اقتصادی-تجاری را از مرکز،  شمال و جنوب عراق در دستور کار قرار داد و بر توسعه روابط تهران-بغداد تاکید کرد. رئیس‌جمهور یکی از اهداف اصلی سفر خود به عراق را تسهیل مسیر فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی ذکر کرد و گفت: در دیدارها و رایزنی‌‌‌‌های صورت گرفته با مقامات ارشد عراق،  توافق کردیم که یک کارگروه تخصصی برای تدوین برنامه راهبردی جامع بلندمدت توسعه روابط میان دو کشور تشکیل شود.

در این سفر مقامات عالی‌‌‌‌رتبه ایران و عراق در حضور روسای دولت‌‌‌‌های دو کشور،  ۱۴ سند همکاری در حوزه‌‌‌‌های اقتصادی،  فرهنگی،  آموزشی،  اجتماعی،  هنری،  رسانه‌‌‌‌ای،  فنی-مهندسی،  بازرگانی،  حمل‌ونقل،  سیاسی،  ورزشی،  کشاورزی و زیارتی به امضا رساندند. ورای این سفر سه روزه که قطعا نقش مهمی در آینده روابط دو همسایه با طولانی‌ترین مرز مشترک بر جای خواهد گذاشت،  اما تهران و بغداد مسائل مهم و حل نشده‌ای دارند که همچنان روی میز قرار دارد و حل و فصل کامل آن نیازمند اراده و برنامه‌ریزی ملموس‌تر است. دو کشور باید بتوانند فراتر از شعارهای اعلانی،  در عمل نسبت به عینیت بخشی به کلان مسائل موجود اقدامات جدی‌تری را در دستور کار قرار دهند.

مشروح این گزارش را در  دنیای اقتصاد با عنوان «دستاورد سفر سه بعدی به عراق» بخوانید.

 

پربازدیدترین‌ها
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید