نماینده مجلس: بحث بی حجابی جوگیری روانی است/ بیحجابی دختران ریشه در مجرد بودن آنها دارد!
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد24، مهدی باقری عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره موضوع مقابله با بیحجابی گفت: سلیقههای پوشش و حضور در جامعه مادامی که با قوانین، فرهنگ و رسوم ما معارض نباشند، محترماند. ما طی سالهای گذشته نسبت به سیاستگذاری، قانونگذاری و ارائه خدماتی که میتوانست نیازهای دختران و جوانان را برطرف کند، کمکاری کردهایم و مهم این بود که به این مسئله توجه شود. این غفلتها آثار منفی خود را الان نشان داده است.
مهمترین بخشهای این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
به طور مثال اگر شرایط ازدواج مهیا میشد، شاید این مسائل و چالشهای امروزی را نداشتیم. بیتوجهی به مسائل عفت عمومی، منشاء این است که زمینه ارتباطهای سالم، شرعی و قانونی بین دختر و پسرها مهیا نشده است. به نظر من، بحث بیحجابی ریشه در مجرد بودن آنها دارد.
کشف حجاب در ماههای اخیر، یک اعتراض مدنی نیست. فطرت و خلقت خانمها با زیبایی گره خورده و این کار خداست، چون خدا زنان را اینگونه خلق کرده است. بانوان از لحاظ فطری علاقهمند به اظهار کمالات و جمال خودشان هستند. نمیتوان این موضوع را انکار یا سلب و سرکوب کرد و یک امر کاملاً درست و طبیعی است. وقتی شرایط شرعی و درست دین مهیا نشد، دختران در کوچه و خیابان این کار را میکنند.
اظهارات تند مدیر سابق یک حوزه علمیه درباره حجاب/ مسئله حجاب، امنیتی، سیاسی و براندازانه است
قبل از اینکه کسی را متهم کنیم که چرا اینگونه رفتار میکند، اول مسئولان متهم هستند و طی زمان فراتر، در این زمینه ترک فعلهایی انجام شده و جرائمی رخ داده است که نتیجهاش این شده است. بخشی از بحث بیحجابی، جو گیری روانی است. مگر چند درصد از کل خانمهایی که در ایران زندگی میکنند در خیابانها هستند؟ و چند درصد از آنهایی که در خیابان هستند بدحجاب یا بیحجاب هستند؟ بیحجابها در بعضی خیابانهای شلوغ دیده میشوند، اما کل جامعه اینطور نیست.
واکنش ستاد امر به معروف به ریختن سطل ماست بر سرِ دو زن
همانطور که گفتم بیحجابی، بخشی از آن، روانی است، یعنی اینگونه نیست که مثلاً شخصی دوست دارد که اینگونه بیحجاب باشد، بلکه به دلیل فشار رسانهای است و احساس میکنند که ما اعتراض مدنی میکنیم حالا به هر چیزی. فرهنگ آن فرد یا موضوع این نیست که یکشبه عوض شود. شخصی که فرهنگ خانوادهاش طوری بوده که الان یهویی در حال نمایان کردن موهایش است، ادامهدار نیست و مقطعی روی به بیحجابی آورده است.
بخش دیگری از مسئله، مربوط به متجاهرین است. شکی نیست افرادی هستند که قانونشکناند. مثلاً آیا در زندانها، آدمهای فرهیخته و بزرگواری که به حقوق مردم احترام میگذاشتند هستند؟ یا اینها به خاطر قانونشکنی در زندان هستند؟ بعضی افراد متجاهر به قانونشکنی هستند، یعنی دوست دارند عمداً و علناً با بروز و ظهور بگویند ما میخواهیم بیحجاب باشیم و با لباس و حجاب نامناسب ظاهر میشوند.
یک سال پیش شرایط اینطور نبود و این یک اتفاق اجتماعی است که باعث شده چنین مسئلهای پیش بیاید. نباید سادگی کنیم و بگوییم این داستان فقط یک دلیل به نام دشمن دارد. بخش دیگر این موضوع، بیتفاوتی و بیاعتنایی مسئولان نسبت به قوانین است که همیشه هم بوده است. بخشی دیگر به خاطر علاقه بعضی افراد به قانونشکنی و مبارزه با قانون است. بخشی دیگر، افرادی هستند که دوست دارند از دشمن پول بگیرند و چیزی عایدشان شود. مثلاً کسی لباسی بیعفت طراحی و در جامعه وارد میکند. این کار منشاء دارد و او میخواهد برهنگی را ترویج دهد.
طبق گزارشها به این نتیجه رسیدهایم که قطعاً روی موضوع طراحان لباس و مد، برنامهریزی شده و کار کردهاند که این مسیر باز شود. این کار هر کسی باشد، نشان از این دارد که فرد یا افرادش، با نظام مشکل داشتند؛ یعنی معارضان نظاماند.
بحث مهسا امینی یک بهانه بود و دلیلی برای شلوغی مردم نبود. باید با قانوننگاری خوب و درست زمینه مسائلی مثل ازدواج را مهیا کنیم و بعد هم زمینه فعالیت خانمها در محیطهای مناسب را آماده کنیم. باید قانون به صورت دقیق نوشته و اجرا شود. قطعاً باید با کسی که متجاهر به قانونشکنی است، برخورد شود. مهم نیست که موضوع بیحجابی باشد یا اعتیاد یا چیز دیگر، در هر صورت برخوردها باید کارشناسانه باشد. از اینرو، یک بخش لایههای قانونگذاری مراجعه به کارشناسان است و نماینده تصمیمگیرنده نیست و این کار ِ کارشناسان است.
بخشی از موضوع حجاب، مستقیماً درگیر با مسائل بیعفتی است، چه با کسی که مرتکب بیعفتی میشود و چه با کسی که ترویج و تبلیغ بیعفتی میکند، یعنی با کسی که با استفاده از ابزار و لباس و... طراحیهایی میکند یا کالایی را میفروشد که نشان از بیعفتی دارد، باید با شدت برخورد کرد. این افراد حق ندارند و نمیتوانند آرامش معنوی و روانی جامعه را با بیعفتی برهم بزنند. به نظر من باید برای این افراد مجازاتهای شدیدی گذاشت و برخورد جدی با آنها کرد.