هادی سروش: یکی از اعضای مجلس خبرگان میگوید: «بیحجاب در بند شهوات دیگران است»
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش در شب قدر بیست و سوم ماه رمضان با موضوع "خروجی دین و خروج از دین" به عوامل دین گریزی و خروج از دین پرداخت و گفت: یکی از دغدغه هایی که از زمان پیدایش دین وجود داشته؛ خروج و برون رفت افراد از دین است. و دین گریزی هم در ادیان قبل از اسلام وجود داشته و هم در صدر اسلام و زمان حیات پیامبر(ص) مطرح بوده است؛ بنابراین دین گریزی پدیده جدیدی نیست. البته میزان آن در هر عصری ممکن است افزایش یا کاهش یابد.
وی با اشاره به روایتی در تفسیر فخر رازی به نقل از جابربن عبدالله انصاری از پیامبر(ص) پرداخت که روایت شده است: «مردم گروه گروه مسلمان می شوند و گروه گروه هم از دین خارج می شوند». پس موضوع دین گریزی از زمان پیامبر مطرح بوده است؛ بنابراین دین گریزی پدیده جدیدی نیست. البته میزان آن در هر عصری ممکن است افزایش یا کاهش یابد.
مرحوم استاد مطهری هم در موارد متعدد به بسترهای بحث از خروج از دین پرداخته و مینویسد : "علت این بی دینی چیست؟ چرا افراد گروه گروه دین را رها می کنند: یخرجون من دین الله افواجا؟"
البته؛ اصل این عبارت «یخرجون من دین الله افواجا» از دوران بنی امیه بوده که وقتی حجاج به زنی گفت قرآن بلدی ؟ گفت : آری و شروع به خواندن سوره نصر کرد و در پایان بجای "یدخلون فی دین الله افواجا" خواند ؛ "یخرجون من الله افواجا" ! حجاج گفت چرا غلط خواندی؟ آن زن خطاب به حجاج گفت: تو و حاکمیت تو باعث شد مردم گروه گروه از دین خارج شوند: "یخرجون من دین الله افواجا."
حجت الاسلام سروش ادامه داد : شهید مطهری درباره علت خروج مردم از دین؛ دو علت را نقل و سپس نقد می کند: اول ؛ اینکه عصر دین گذشته است و بخاطر آن مردم از دین عبور می کنند که ایشان این دلیل را نمی پذیرد و می گوید؛ دین فطری و متعلق به همه اعصار است.
و دلیل دیگر که ایشان نقل نموده اینکه ابزار شهوات بسیار زیاد شده و دین مانع شهوات است و مردم بدین خاطر دین را کنار می گذارند. استاد مطهری این دلیل را هم نمی پذیرد و می گوید؛ در همه دوره ها این محدودیت ابزار شهوات توسط دین وجود دارد.
اما خود مرحوم مطهری دلیل دیگری را برای دین گریزی بیان می کند و آن ایجاد یک حجاب و مانع بین دین حقیقی و قلب مردم و جامعه است و در واقع به جامعه پیامهای اصیل دین نمی رسد و بدین خاطر مردم، دین تحریف شده را کنار می گذارند.
سروش گفت: اگر بخواهیم بصورت عمیق تر به این بحث نگاه کنیم باید بگوییم که «خروجی دین» عامل اصلی « خروج از دین» است و آن در سه شاخصه قرار دارد ؛
علت اول: تحقیر انسانها به نام دین است.
مثلا مرحوم آیت الله مصباح بعنوان یکی از نظریه پردازان قدرت در جامعه می نویسد: «دوست داشتن وطن؛ امر کوچکی است که در برخی از حیوانات هم دیده می شود». خوب این تعبیرات چه بر سر رابطه مردم با دین می آورد؟
یا یکی از اعضای مجلس خبرگان که بالاترین نهاد دینی سیاسی است می گوید: «بی حجاب در بند شهوات دیگران است». و یا دیگری که باز عضو مجلس خبرگان است در سخنرانی در حرم قم گفته: «تامین مالی زنان، عامل طغیان در خانواده است». خوب اینها چه اثری بر دینداری بخش بزرگی از جامعه می گذارد؟!
علت دوم: تحریف مفاهیم دینی است. مرحوم علامه طباطبایی در المیزان می نویسد: «تصرف در تعالیم دینی موجب نابودی انسانیت و دین می شود»؛ یعنی اگر ما آموزه های دینی را تحریف کنیم دین، انسانیت و اخلاق را نابود می کند.
مثلا واژه دینی کفر را تحریف می کند و به مسلمانان تهمت کافر می زند! یا در واژه ارتداد دخل و تصرف میکند و ایراد هر شبهه ای را مساوی با ارتداد و بعد مستحق اعدام معرفی میکند! و یا آموزه دینی مهمی بنام «امربه معروف ونهی از منکر» را آنگونه تحریف می کند که موجب دین گریزی بخش بزرگی از جامعه می شود!!
هزینه کردن مالیات اخذ شده از مردم راهکار مشخص دارد همانطوریکه هزبنه کردن کفاره مثلا جای مشخص دارد ، خوب آیا میشود هزینه جاری شهر را خرج راهپیمایی کرد؟ حتی راهپیمایی ممدوحی مانند راهپیمایی اربعین ؟ آیا بهتر نیست همانطوریکه مردم مذهبی هزینه عزاداری ها را با شوق پرداخت میکردند و مبتنی بر یک آموزه مهم دینی است ، تغییر ندهیم ؟! اگر تغییر دهیم شامل سخن علامه طباطبائی نمیشود؟!
یا آموزه ای ارزشمند وحیاتی مانند عدالت را بشکلی تحریف و تصرف میکند تا بتواند فسادهای یک نظام دینی را توجیه فسادکند و بدتر اینکه میگوید: در حکومت علی هم فساد وجود داشته است! در حالیکه امام علی چهل سال حاکمیت با ابزارهای امنیتی نداشت و فقط ۵ سال حکومت کرد و فرد مفسد و یا اختلاس گر را مهلت نمیداد. این آقایان به جای حل مشکل، موجب بدبینی مردم به عدالت علی(ع) می شود.