نقش برجسته انصار الله در معادلات منطقه

پشت پرده نفوذ انصار الله در عراق/ عربستان در محاصره محور مقاومت

کدخبر: ۶۵۵۲۲۳
اقتصادنیوز: با آغاز جنگ غزه، نقش انصار الله در معادلات منطقه برجسته تر شد. در همین راستا گروهی از منابع آگاه مدعی اند که این گروه در عراق توانسته نفوذ را گسترش داده و هم صدا با محور مقاومت این کشور در بازتعریف معادلات نقش آفرین باشد.
پشت پرده نفوذ انصار الله در عراق/ عربستان در محاصره محور مقاومت

به گزارش اقتصادنیوز، جنبش انصارالله  دور از پایگاه اصلی خود در ارتفاعات شمالی یمن، به آرامی و در اطمینان در پویایی های سیاسی عراق نقش آفرینی می کند. حضور این گروه در عراق تلاشی است برای تعریف شدن در تار و پو محور مقاومت مستقر در این کشور. انصارالله همچنین در ایران، لبنان و عمان برای خود ظرفیت هایی ایجاد کرده و در نهایت هدفش محاصره دشمن اصلی خود در شمال، یعنی پادشاهی عربستان سعودی است.از زمان آغاز عملیات نظامی تحت رهبری عربستان سعودی علیه انصارالله در سال 2015، بغداد در دو زمین یمن و عربستان درگیر پویایی پیچیده دیپلماتیک بوده است. در حالی که احمد الشرفی، فرستاده انصار الله در عراق، عمدتاً با سرویس‌های امنیتی بغداد ارتباط دارد، الخضر احمد مرمش، سفیر یمن، به نمایندگی از دولت بین‌المللی به رسمیت شناخته شده در عدن، با وزارت امور خارجه عراق در تعامل است.با این حال، در صورت تشدید تنش بین ریاض و انصار الله، حضور این گروه در عراق ممکن است برای محمد شیاع السودانی پرهزینه شود، به‌ویژه زمانی که نخست‌وزیر عراق برای تقویت نقش خود در قامت میانجی در منطقه تلاش می‌کند. سودانی برای تعامل با تهران – بازیگری حامی انصار الله و دیگر گروه های محور مقاومت - و در عین حال روابط دیپلماتیک و اقتصادی نزدیک‌تر با ریاض به شدت تحت فشار قرار دارد.

پشت پرده حضور انصار الله در عراق

امواج میدیا به نقل از یک منبع سیاسی عراقی که نخواست نامش فاش شود نوشت که انصار الله برای اولین بار در سال 2011 در عراق حاضر شدند. ابراهیم الجعفری (18-2014) - راه را برای به رسمیت شناختن مؤثر جنبش یمن توسط بغداد هموار کرد. این امر برای تشکیلات سیاسی عراق سود داشته است.اواخر سال 2021، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر وقت عراق (22-2020) ظاهراً به واسطه روابط نزدیک خود با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی زمینه را برای رایزنی ها با تهران هموار کرد، گفته می شود انصار الله در این مذاکرات نقش داشته اند.در پشت این پویایی های سیاسی، انصار الله در سال های اخیر به طور فزاینده ای فعالیت های خود را با اعضای محور مقاومت در عراق هماهنگ کرده اند. علاوه بر این، در ژانویه 2022، سخنگوی کتائب حزب الله، ابوعلی العسکری، از راه اندازی کمپین جمع آوری کمک های مالی برای آرمان انصار الله خبر داد. سایر گروه‌های محور مقاومت، مانند حرکت حزب‌الله النجبه، کتائب سید الشهدا، عصائب اهل الحق و سازمان بدر، همگی علناً از این گروه حمایت کرده اند.گفته می‌شود انصارالله به طور فزاینده‌ای از سازمان‌های اجتماعی برای ترویج افکار سیاسی و مذهبی خود برای مخاطبان عراقی استفاده می‌کند. یکی از نمونه‌های آن سازمان «محمدیون» مستقر در بصره است که آموزه‌های مذهبی و فرهنگی انصار الله را با هماهنگی کتائب حزب‌الله منتشر می‌کند.

مدیر کانال تلگرامی انصارالله در گفتگو با امواج میدیا مدعی شد که این گروه یمنی سازمان‌های فرهنگی مشابهی را در شهرهای نجف، دیالی و کرکوک عراق تعریف کرده و در حال حاضر بر روی توسعه حضور در اقلیم کردستان متمرکز شده است. با این حال منابع آگاه نزدیک به محور مقاومت عراق نسبت به ظرفیت انصار الله برای حضور گسترده در کردستان عراق تردید دارند. این منابع در گفتگو با امواج میدیا مدعی شده اند که مقامات کرد مطمئناً مانع از حرکت هماهنگ انصار الله به منطقه خواهند شد. نمادهای انصارالله نیز یکی از ویژگی‌های بارز تظاهرات اعتراضی در سراسر عراق است که توسط محور مقاومت حمل می‌شود. برجسته‌ترین مورد آخر، عبارت «السرخا» [فریاد] حوثی است که می‌گوید: «خدا بزرگ است، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، پیروزی برای اسلام».هنگام حمله معترضان یگان های حشد شعبی به سفارت ایالات متحده در بغداد در دسامبر 2019، تظاهرات اعتراضی انصار الله به شکلی برجسته مورد توجه قرار گرفت. معترضان  در اکتبر گذشته کامیون‌های نفتی اردن را در مرز غربی عراق متوقف کردند.

4308451-1394912032

نتایج هم صدایی انصار الله با محور مقاومت عراق

سیاست گذاران انصار الله همچنین به دنبال ایجاد روابط با سران قبایل جنوب عراق بوده اند. در همین راستا شرفی فرستاده انصار الله طی سال گذشته با رهبران قبایل در استان‌های القادسیه، ذی قار، کربلا، نجف و واسط دیدار کرده است.هماهنگی با رهبری قبیله ای عراق ممکن است راهی برای شاخه انصارالله عراق برای کسب اعتبار اجتماعی و ایجاد آزادی عمل سیاسی باشد. علاوه بر این، اگر محور مقاومت عراق برای تضعیف همکاری بیشتر بین بغداد و ریاض خیز بردارد، پرورش چنین شبکه‌های اجتماعی در استان‌های جنوبی می‌تواند به عنوان منبع اصلی قدرت عمل کند. سال 2015 و همزمان با آغاز حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن، یکی از فرماندهان ارشد سازمان بدر آمادگی این گروه عراقی را برای اعزام جنگنده‌ها برای کمک به انصار الله اعلام کرد. صرف نظر از اینکه آیا چنین فرایندی دنبال شد یا نه، برای رهبری انصارالله چنین موضع گیری هایی با اهمیت است - به ویژه در رابطه با ابتکارات در نزدیکی مرز عراق با عربستان سعودی که نشان دهنده نفوذ فزاینده ژئوپلیتیک جنبش یمن در ریاض است.

جنگ اسرائیل در غزه روابط بین انصار الله و گروه های برجسته محور مقاومت را تسریع کرده است. شاخه انصارالله عراق در ماه مه بیانیه ای مشترک با کتائب حزب الله امضا کرد که نشان دهنده خودمختاری رو به رشد این گروه در ساختار سیاسی عراق بود. این گزارش مدعی شد که دبیرکل گروه عراقی مستقیماً با عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی ها صحبت کرده است. بر اساس گزارش‌ها، این گفتگو حول محور «حفظ آمادگی و هماهنگی بین گروه‌های «محور مقاومت»، به‌ویژه گروه‌های مستقر در عراق و یمن بود.متعاقباً، در ماه ژوئن، نهادی که خود را «مقاومت اسلامی در عراق» می نامد - اعلام کرد که در کنار انصارالله شهرهای اسدود و حیفا را هدف حملات شدیدی قرار داده است. حمله مشترک این دو گروه به مواضع اسرائیل همچنین می تواند نشان دهنده هماهنگی افقی بیشتر در "محور مقاومت" باشد. سیگنال‌های اخیر نشان می‌دهد که جنگ غزه ممکن است رو به پایان باشد، اما شبح حمله اسرائیل به جنوب لبنان این احتمال را افزایش می‌دهد که درگیری بازیگران عراقی در درگیری در منطقه شام ​​طولانی‌تر شود. با این وجود. این گزاره خشم متحدان ایالات متحده در منطقه را بیشتر خواهد کرد - چه رسد به عصبانیت دلالان قدرت در بغداد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی