پایان یکه تازی آقای نخست وزیر

آغاز دراماتیک سومین عصر قدرت نمایی مودی/ بازی تجاری پیچیده هند و امارات؛ بازارهای ابوظبی از دست رفت؟

کدخبر: ۶۶۲۸۱۱
اقتصادنیوز:گروهی از تحلیلگران با اشاره به نتایج انتخابات پارلمانی هند و تلاش مودی برای رهبری ائتلافی چند صدا بر این باورند که این گزاره میتواند فرایند سرمایه گذاری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بالاخص امارات را در این بازیگر با چالش هایی روبرو کند.
آغاز دراماتیک سومین عصر قدرت نمایی مودی/ بازی تجاری پیچیده هند و امارات؛  بازارهای ابوظبی از دست رفت؟

به گزارش اقتصادنیوز، نارندرا مودی سومین دوره نخست وزیری اش را در شرایط بی سابقه ای آغاز کرد، او برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن حزب بهاراتیا جاناتا در سال 2014 رهبری ساختار ائتلافی را عهده دار شده است.حزب مودی همچنان قدرت را در دست دارد اما باید بخشی از آن را با رقبا شریک شود؛ گزاره ای که به شکلی بالقوه سیاست تجارت خارجی هند با شرکای تجاری اش بالاخص امارات را پیچیده تر خواهد کرد.

بازی پرچالش مودی

روچیر پنجابی، رئیس مدرسه سیاست و حکومت هند در این باره به  عرب گلف بیزنس اینسایت گفت که بازی با کارت تجارت با شرکای ائتلاف احتمالاً تشدید می‌شود و چالش‌هایی را برای شیوه حکمرانی مودی ایجاد می‌کند.اگرچه انتخابات هند به ندرت سیاست خاجی این بازیگر را تحت تاثیر قرار می دهد، اما این بار پیامدهای نتیجه کارزار اخیر تعاملات اقتصادی خارجی هند، به ویژه با کشورهای خلیج فارس، را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به باور ناظران، علیرغم کابینه‌ای که ظاهراً بدون تغییر به نظر می‌رسد، در داخل کشور صحنه برای نمایش یک درام آماده است، زیرا اتکای حزب مودی به شرکای ائتلافی لایه جدیدی از غیرقابل پیش‌بینی بودن را ترسیم خواهد کرد.در همین راستا، نیاز به مذاکره و مماشات با جناح‌های مختلف ائتلاف می‌تواند برخی از اهداف بلندپروازانه اقتصادی و تجاری مودی را که در حال حاضر عقب مانده‌اند، کند یا حتی تغییر شکل دهد.این امر به ویژه به روابط هند و امارات مربوط می شود، جایی که توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع نوید تحولات اقتصادی را می داد، اما از زمان آغاز به کار آن در 17 ماه پیش، تنها شاهد افزایش متوسط ​​2.5 درصدی در رشد تجارت دوجانبه غیرنفتی بوده است.

ویراج سولانکی، محقق موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن، در این باره گفت، دستیابی به سرمایه گذاری 75 میلیارد دلاری امارات متحده عربی در هند، که از سال 2015 مورد بحث قرار گرفت، همچنان یک چالش است.این میزان امروز به 15.3 میلیارد دلار رسیده است.آپارنا پانده، محقق موسسه هادسون در واشنگتن، هشدار می دهد که دولت باید ورودی های بیشتری را تشویق کند، محدودیت های سرمایه گذاری مستقیم خارجی را افزایش و چارچوب های مالیاتی و نظارتی را برای تحقق این اهداف تثبیت می کند.

این امر با تمایل حمایت‌گرایانه مداوم هند که پانده معتقد است از دهه 1990 تشدید شده و بعید است که کاهش یابد، تشدید شده و تلاش‌های دولت مودی برای تعمیق روابط اقتصادی با امارات را پیچیده می‌کند. در همین قاب سرمایه‌گذاران خارجی که امیدوار به تشریفات اداری کمتر و برنامه اصلاحات سریع در هند هستند ممکن است ناامید شوند.

پانده معتقد است: «متاسفانه رویکرد حمایت گرایانه ادامه خواهد یافت، زیرا این دیدگاه پیش‌فرض هند بوده و بعید است به راحتی بتواند آن را کنار بگذارد».در نتیجه این رویکرد، علیرغم رشد تجارت دوجانبه، سرمایه گذاری از هند به کشورهای خلیج فارس کاهش یافته است.

photo

عصر تازه مودی

در حالی که سیاست خارجی مودی ممکن است روی کاغذ محکم بماند، آزمون واقعی به اجرای آن منوط است، بالاخص در میانه  نارضایتی از وضعیت اقتصاد در داخل. حتی در شرایطی که بازار سهام در بالاترین رتبه قرار دارد، بیکاری جوانان، تورم و نابرابری نیز افزایش یافته و تنها بخش کوچکی از هندی‌ها - و متحدان میلیاردر - از این رونق سود می‌برند.با این حال، هنوز هم در میان سرمایه‌گذاران خارجی، خوش‌بینی وجود دارد.

ساچین کرور، شریک مدیریتی رید اسمیت خاورمیانه، می‌گوید که اگر دولت مودی بتواند جامعه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی امارات متحده عربی را از تعهد بلندمدت خود مطمئن کند، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در امارات ایجاد خواهد شد.

پنجابی بر فرصت های رشد منحصر به فردی که بازار هند به سرمایه گذاران جهانی ارائه می دهد تأکید دارد و  می‌گوید: «اندازه اقتصاد هند به مردم خارج از کشور این امکان را می‌دهد تا سرمایه‌شان را در مقیاسی که می‌خواهند به کار گیرند».

او افزود، علی‌رغم همه چالش ها «هند برای شجاعان است». "وقتی می دانید که برای ساختن چیزی چه چیزی لازم است، فرصت را به دست می آورید."کونال سومایا، رئیس بازار جهانی NRI (هندیان غیرمقیم) در جولیوس بائر مستقر در سنگاپور، بر ایجاد ثروت قابل توجه در میان  هندی های غیر مقیم ها به دلیل رشد در هند تاکید می کند.

او می گوید 80 درصد از این گروه در هند سرمایه گذاری کرده اند و نیمی از آنها در حال برنامه ریزی برای افزایش سرمایه گذاری خود در سه سال آینده هستند.ناظران می گویند در سومین عصر قدرت نمایی مودی، او و حزب تحت رهبری اش قدرت مسلط هستند اما دیگر نمی توانند یکه تازی کرده و به شکل دیکتاتورمابانه تصمیم گیری کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید