معمای یک سفر

مخابره پیام از روسیه به ایران؛ راز مسافر مرموز مسکو به تهران/ نقشه مشترک پوتین و بایدن برای تنش در خاورمیانه

کدخبر: ۶۶۵۸۳۸
اقتصادنیوز: سفر سرگئی شویگو، رئیس شورای امنیت ملی روسیه به ایران آن هم در میانه تشدید تنش ها موجب شد تا گمانه زنی ها در باب چرایی این سفر افزایش یابد. گروهی می‌گویند که شویگو حامل پیام خویشتن داری برای ایران بود و گروهی دیگر براین باورند که هماهنگی میان شرکای راهبردی در این بازه زمانی با اهمیت است.
مخابره پیام از روسیه به ایران؛ راز مسافر مرموز مسکو به تهران/ نقشه مشترک پوتین و بایدن برای تنش در خاورمیانه

به گزارش اقتصادنیوز، سفر سرگئی شویگو به ایران در شرایط حساسی انجام شد، در شرایطی که هراس از پاسخ احتمالی ایران به ترور اسماعیل هنیه در قلب تهران افزایش یافته بود. گفته می شود شویگو به دعوت همتای خود علی اکبر احمدیان، رئیس شورای عالی امنیت ملی برای رایزنی در باب روابط دوجانبه تهران و مسکو و همچنین گفتگو در باب مسائل منطقه و بین الملل راهی تهران شد.

یک دیدار پرحاشیه

با این همه ناظران می گویند که این سفر بر همکاری راهبردی فزاینده بین ایران و روسیه تاکید می کند، دو کشوری که در سال های اخیر با تحریم های غرب مواجه هستند و از همین رو رابطه تاکتیکی نزدیکی را برقرار کردند.انتل نیوز با انتشار گزارشی مدعی شد، در باب این سفر جزئیاتی منتشر نشده اما به واسطه همزمانی اش با تصاعد بحران ها در خاورمیانه می توان گفت که بی ارتباط با تنش های حاکم در منطقه نبوده و نیست. در همین حال گلوبال تایمز با انتشار یادداشتی مدعی شد، همزمان با افزایش تنش ها در خاورمیانه به واسطه ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس، روسیه و آمریکا در سطحی وسیع در خاورمیانه مانورهای خود را آغاز کردند. از منظر این نشریه سفر سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه به ایران در همین راستا قابل تامل است، سفری که همزمانی داشت با ورود مارکل کوریلا، فرمانده سنتکام به اسرائیل.با این همه تحلیلگران ضمن اشاره به تاکید ایران بر پاسخ به اسرائیل بر این مقوله تاکید دارند که آمریکا و روسیه، هیچکدام خواهان تشدید تنش و رویارویی تمام عیار نیستند.به باور این گروه، روسیه ترجیح می دهد به واسطه تنش در خاورمیانه توجه ها از جنگ در اوکراین منحرف شود، با این همه مسکو خواهان جنگی محدود و مدیریت شده است.

به گزارش روز دوشنبه رسانه روسی تاس، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در دیدار با شویگو گفت: موضع مشترک روسیه و ایران در مورد جهان چندقطبی موجب ارتقای ثبات جهانی خواهد شد. رئیس جمهور ایران تاکید کرد که دوران هژمونی آمریکا و متحدانش به پایان رسیده است.این در حالی است که رسانه های ایران تاکید دارند که هدف شویگو از سفر به تهران تقویت تعاملات و بررسی مسائل منطقه ای و بین المللی و روابط دوجانبه امنیتی سیاسی است.وانگ جین، دانشیار موسسه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه شمال غربی شیان، گفت: روسیه همکاری طولانی و عمیقی با ایران دارد و همچنین در منطقه حضور نظامی دارد. از آنجایی که ایران متعهد شده به اسرائیل پاسخ دهد، خاورمیانه در آستانه رویارویی تمام عیار قرار گرفته و از همین رو تهران و مسکو به واسطه روابط راهبردی شان دلیل منطقی دارند که با یکدیگر هماهنگ شوند.

9

روسیه خواهان جنگ نیست

گلوبال تایمز در ادامه یادداشت خود ادعا کرد، مسکو و تهران قبل از اقدام ایران، برای تبادل اطلاعات باید با یکدیگر هماهنگ شوند. دیدار مقام های برجسته روسیه و ایران در شرایطی انجام شد که ایالات متحده ارسال تجهیزات نظامی چون ناوهایش را به خاورمیانه آغاز کرده تا جایی که گفته می شود ناو هواپیمابر آمریکایی یو اس اس آبراهام لینکلن (CVN-72) نیز از اقیانوس آرام به خاورمیانه رسیده و مستقر شده است. در همین حال، مقامات پنتاگون روز جمعه اعلام کردند، نیروی دریایی این کشور کشتی‌های بیشتری را به منطقه می‌فرستد.

گرچه آمریکا در حال ارسال قدرت نظامی بیشتری به منطقه است، اما تحلیلگران می گویند که رویارویی احتمالی اسرائیل و ایران به نفع واشنگتن نیست. لیو ژونگمین، استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، گفت که ایالات متحده و روسیه نمی‌توانند درگیری منطقه‌ای دیگری را در خاورمیانه تحمل کنند. لیو گفت: روسیه یک قدرت بزرگ است که علیرغم همکاری گسترده با ایران، تحولات اخیر را با دقت رصد می کند، بنابراین علیرغم اختلاف ها میان واشنگتن و مسکو، این دو بازیگر شعله های آتش را شعله ور نمی نمی کنند، بلکه هدف شان جلوگیری از تشدید تنش های بیشتر است که می تواند منافع هر کدام را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید