برنامه ملاقات پوتین با رهبران ارمنستان و آذربایجان

کدخبر: ۶۷۷۷۵۱
اقتصادنیوز: رئیس جمهور روسیه با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.
برنامه ملاقات پوتین با رهبران ارمنستان و آذربایجان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یوری اوشاکوف، دستیار پوتین گفت: رئیس جمهور دو دیدار دوجانبه با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان خواهد داشت.

وی گفت که رهبران در مورد عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان گفتگو خواهند کرد. روسیه در این روند نقش مثبتی ایفا می کند. وی تاکید کرد که حل و فصل شرایط در قفقاز جنوبی بر اساس اصول بیانیه سه جانبه رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان است.

به گزارش ایرنا, درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد، اما درگیرهای معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از دو طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد.

در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان، یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود شش سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا شش هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

در روزهای گذشته، دولت ارمنستان برای برقراری ثبات و امضای معاهده صلح، با واگذاری چهار روستا به جمهوری آذربایجان موافقت کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش وال استریت ژورنال از ردپای روس‌ها در یک معامله تسلیحاتی

      اقتصادنیوز: وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه مدعی است که یک دلال سلاح روسی خواه با دستور مستقیم کرملین یا تایید…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید