استولتنبرگ، از دبیرکلی سابق ناتو تا ریاست کنفرانس امنیتی مونیخ

کدخبر: ۶۷۷۹۷۴
اقتصادنیوز: دبیر کل سابق ناتو رسما ریاست کنفرانس امنیتی مونیخ را بر عهده خواهد گرفت.
استولتنبرگ، از دبیرکلی سابق ناتو تا ریاست کنفرانس امنیتی مونیخ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم،  ینس استولتنبرگ، دبیرکل سابق ناتو، رئیس جدید کنفرانس امنیتی مونیخ خواهد شد.

این خبر رسما اعلام شده است و به این ترتیب ینس استولتنبرگ، دبیرکل قبلی ناتو (65 ساله) رئیس جدید کنفرانس امنیتی مونیخ (MSC) خواهد بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده ، وی پس از کنفرانس بعدی در ماه فوریه جایگزین رئیس قبلی "کریستوف هوسگن " خواهد شد. جزئیات این تغییر پرسنل قبلاً چند هفته پیش فاش شده بود و اکنون به طور رسمی تأیید شده است. کنفرانس امنیتی پس از آن برای اولین بار در آغاز سال 2026 به رهبری استولتنبرگ برگزار می شود.

استولتنبرگ پس از انتصاب رسمی خود اعلام کرد: من تمام زندگی سیاسی خود را وقف حفظ صلح کرده ام. این من هستم .

وی افزود: این افتخار بزرگی است که ریاست کنفرانس امنیتی مونیخ را برعهده بگیرم و در ماموریت آن یعنی صلح از طریق گفتگو مشارکت کنم. وی گفت که تعداد کمی از پلتفرم های بین المللی به اندازه MSC در ترویج پیشگیری از مناقشه، گفتگو و همکاری بین المللی اهمیت دارند.

"استولتنبرگ" در اوایل اکتبر پس از ده سال ریاست ناتو از سمت دبیرکلی ناتو استعفا داد. وی در این نقش مهمان همیشگی کنفرانس امنیتی مونیخ بود. او پیش از این، از جمله، چندین سال نخست وزیر نروژ بود.

خبر مرتبط
جانشین استولتنبرگ در ناتو انتخاب شد

اقتصادنیوز: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه خبری رسمی این سازمان اعلام کرد که دوران مسئولیت ینس استولتنبرگ در سمت دبیرکلی ناتو روز گذشته به پایان رسید و از امروز سه‌شنبه (اول اکتبر / ۱۰ مهر) مارک روته نخست‌وزیر سابق هلند جانشین وی خواهد شد.

رئیس هیئت امنای بنیاد کنفرانس امنیتی مونیخ و ولفگانگ ایشینگر، رئیس قدیمی کنفرانس از تمایل استولتنبرگ برای به عهده گرفتن مدیریت MSC ابراز خرسندی کرد.

ایشینگر تاکید کرد که استولتنبرگ با شهرت جهانی و تجربه عظیم خود این کنفرانس را به سمت نقشی مهمتر و جهانی هدایت خواهد کرد. وی تاکید کرد: هیچ کس بهتر از این وجود ندارد. او افزود که هیئت امنا به خاطر کمک بزرگی که هیوسگن در دوره سه ساله خود انجام داد بسیار سپاسگزار است.

هیوسگن که زمانی مشاور سیاست خارجی آنگلا مرکل، (CDU) صدر اعظم آلمان و بعداً نماینده دائم آلمان در سازمان ملل بود، تنها برای مدت کوتاهی سمت خود را به عنوان رئیس MSC حفظ کرد. او گفت: "من از تیم MSC به خاطر همه چیزهایی که در سه سال گذشته به دست آورده ایم بسیار سپاسگزارم."

کنفرانس امنیتی مونیخ از زمان تأسیس آن در سال 1963 به یکی از مهم ترین انجمن های بین المللی در زمینه سیاست امنیتی تبدیل شده است. هر ساله در ماه فوریه، سران کشورها و دولت ها، وزرا، کارشناسان نظامی و نمایندگان صنعت تسلیحات در هتل Bayerischer Hof در مونیخ گرد هم می آیند تا در مورد مسائل مربوط به سیاست های امنیتی گفتگو کنند. تمرکز این نشست در درجه اول بر روی مسائل مربوط به امنیت کشورهای ناتو است.

"هورست تلتشیک" و ایشینگر سال ها رئیس هیئت مدیره این کنفرانس بودند. هورست تلتشیک"، مشاور سابق صدراعظم هلموت کهل، از سال 1999 تا 2008 ریاست کنفرانس را بر عهده داشت. ایشینگر که جانشین او شد، تازه در سال 2022 مدیریت را به هیوسگن سپرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید