بازنگری در راهبرد ناتو در برابر روسیه

کدخبر: ۶۷۸۶۴۳
اقتصادنیوز: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که در پی آغاز جنگ در اوکراین، روسیه را مهمترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت اعضای خود اعلام کرده بود، به‌دنبال بازنگری راهبرد خود در برابر مسکو است.
بازنگری در راهبرد ناتو در برابر روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو که هفته آینده برگزار می شود، سیاست ده‌ها ساله این ائتلاف در برابر روسیه به دلیل آنچه که تهدید ناشی از کرملین اعلام شده، بازنگری می شود.

به نوشته این نشریه، روابط ناتو و روسیه پس از تهاجم تمام عیار مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) به پایین ترین سطح خود رسیده است. پس از آغاز این جنگ بود که ناتو، روسیه را «مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت متحدان» خود معرفی کرد. از سوی دیگر، کرملین نیز گسترش مرزهای ناتو را به سمت شرق تهدیدی وجودی برای خود دانسته است.

این نشریه آمریکایی خاطرنشان کرد: باوجود تغییر لحن دو طرف، ناتو همچنان «قانون پایه گذاری» (Founding Act) را با روسیه زنده نگه داشته است. براساس این قانون که ۶ سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۷ امضا شده بود، یک هدف مشترک برای «ساخت اروپای باثبات، صلح آمیز و تجزیه ناپذیر» تعیین می کند.

براساس گزارش ها، شورای ناتو-روسیه که پس از جنگ سرد برای مشارکت در مسائل امنیتی و برنامه های مشترک تشکیل شد، از سال ۲۰۲۲ تشکیل جلسه نداده است. چراکه روابط دو طرف همواره پرتنش بوده است، به ویژه پس از حمله روسیه در سال ۲۰۰۸ به گرجستان و الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و اکنون هم جنگ در اوکراین.

خبر مرتبط
تیراندازی مرگبار در روسیه/ چند نفر کشته شدند؟

اقتصادنیوز: وقوع تیراندازی در منطقه‌ای خودمختار در روسیه به کشته شدن دست کم سه نفر منجر شد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این زمینه به پولیتیکو گفت: کشورهای عضو پیمان ناتو اکنون در حال تلاش برای ترسیم عناصر مختلف استراتژی [روسیه] و پیشبرد گفت وگوها هستند که می تواند در مورد موضوعاتی مانند آینده قانون پایه گذاری ناتو-روسیه نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

وی افزود: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که از منظر مواضع خاص ائتلاف، یک استراتژی جدید طراحی کنیم».

گفته می شود بحث در این خصوص در مذاکرات رسمی سطوح پایین‌تر از ماه ها قبل در جریان بوده است و این موضوع در نشست وزیران دفاع ناتو در هفته آینده نیز یکی از محورهای گفت‌وگو خواهد بود. در جریان نشست سالانه ناتو در واشنگتن که در ماه ژوئیه (تیر) برگزار شد، اعضا بر سر ترسیم استراتژی جدید ناتو-روسیه تا نشست بعدی در ژوئن ۲۰۲۵ در لاهه هلند به نتیجه رسیدند.

مقام آمریکایی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: هنوز هیچ پیش نویسی برای این استراتژی جدید وجود ندارد، زیرا ما به دنبال جمع آوری دیدگاه ها از ۳۲ کشور عضو ناتو هستیم.

همزمان گفته می شود دو کشور مجارستان و اسلواکی و به عنوان اعضای این ائتلاف نظامی که تعاملات بسیاری با مسکو دارند، از مخالفان این طرح بوده و اتحاد را مقابل روسیه برهم می زنند.

خبر مرتبط
عملیات اوکراین شکست خورد/ ادعای مسکو درباره ساقط کردن ۴۷ پهپاد اوکراینی بر فراز روسیه

اقتصادنیوز: وزارت دفاع روسیه از رهگیری و سرنگونی ده‌ها پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف این کشور داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید