معمای انفعال پکن

سودای پکن؛ چین برای چاه نفت اعراب چه خوابی دیده است؟/ تهدید در یک قدمی سکوهای نفتی آمریکا

کدخبر: ۶۸۰۶۴۷
اقتصادنیوز: گروهی از ناظران با اشاره به انفعال چین بر این باورند که در صورتی که فرایند انتقال صادرات انرژی از خاورمیانه به خطر بیافتد، چین فارغ از تلاش‌هایش برای بی‌طرفی وارد میدان خواهد شد و زمانی که بتواند بر منابع انرژی مسلط شود، چراغ انرژی جهان را در راستای منافعش مدیریت می‌کند.
سودای پکن؛ چین برای چاه نفت اعراب چه خوابی دیده است؟/ تهدید در یک قدمی سکوهای نفتی آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، نشریه هیل با انتشار یادداشتی مدعی شد، ارتش ایران متعهد شده در صورتی که ایالات متحده یا متحدانش در کنار اسرائیل قرار گرفته یا حمایت از این بازیگر را افزایش دهند، پاسخ قاطعی دریافت خواهند کرد.

هراس از تکرار حملات به آرامکو

هیل در ادامه یادداشت ادعایی‌اش به فعل و انفعال‌های حوثی‌ها به عنوان بخشی از مقاومت اشاره کرد و در این باره نوشت: سپتامبر 2019، حملات هواپیماهای بدون سرنشین به تاسیسات آرامکو سعودی، موجب شد تا شرکت نفت دولتی عربستان سعودی، هزینه بالایی را متحمل شود. در آن بازه زمانی بسیاری مدعی بودند که ایران در کنار یمن قرار دارد و با این گروه هم صداست؛ (ادعایی که تهران به شدت آن را رد کرد) هیل در ادامه این یادداشت آورد، امروز یمنی‌ها در تلافی حملات اسرائیل به غزه، دریای سرخ و نفتکش‌های اسرائیلی یا متعلق به متحدان این بازیگر را هدف حملات خود قرار داده و حرکت در این آبراه را با چالش‌های جدی روبرو کرده است.

این نشریه در ادامه مدعی شد، گسترش جنگ در خاورمیانه، احتمال اختلال در بازارهای جهانی انرژی را افزایش می‌دهد، از همین رو با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره تداوم رویارویی تهران و تل‌آویو بهای نفت در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته و از همین رو گروهی مدعی‌اند در صورتی که تهران در واکنش به تل‌آویو تنگه هرمز را ببندد، بهای نفت به شکل تاریخی افزایش خواهد یافت. کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران حملات تلافی جویانه به سایت‌های انرژی خود هستند.

با این حال، به نظر نمی‌رسد پالایشگاه های آسیایی بیش از حد نگران باشند. آنها ظاهرا مطمئن هستند که جنگ جریان نفت از خلیج فارس تأسیسات آنها را مختل نمی‌کند و معتقدند که اسرائیل و ایران «احتمالاً ترجیح می‌دهند آسیای شرقی را در درگیری خود بی طرف نگه دارند.»

1

واکنش پکن به رویارویی تهران وتل آویو

به ادعای هیل، این احساس وجود دارد که چین به عنوان نیرویی برای برقراری ثبات عمل خواهد کرد. کشوری که به طور فزاینده به کارخانه‌های تشنه نفت برای تقویت اقتصاد خود متکی است و انگیزه‌های لازم برای حفظ جریان نفت از خلیج فارس را دارد. در همین رابطه جاناتان باس از Argent LNG به نشریه هیل گفت: «بازی طولانی برای چین انرژی است.» همزمان ."یکی از مقامات "پالایشگاه دولتی چین" در این باره مدعی شد: «اگر چین با اختلال جدی در جریان واردات نفت مواجه شود، بعید است منفعل مانده و کاری نکند» این مقام افزود: «این بازیگر به رویکرد سخت و اهرم‌های نظامی متوسل خواهد شد». چین تاکنون دچار اختلال در عرضه نشده است. این کشور در سال گذشته حدود 90 درصد از صادرات نفت خام ایران را به خود اختصاص داد. به ادعای هیل، ایران در آگوست سال جاری حتی در بین 10 تامین کننده برتر نفت خام چین قرار نداشت. اما عراق، عربستان سعودی، عمان، امارات متحده عربی، کویت و قطر در این لیست تعریف شدند. به گفته اداره کل گمرک چین، در بازه زمانی ژانویه تا آگوست، 54 درصد نفت خام خود را از خاورمیانه به دست آورده است.

به ادعای هیل، چین منبع ثبات منطقه نیست. این نشریه مدعی است، چین ضمن هم صدایی با ایران، حامی محور مقاومت است و سلاح‌های مجهزی در اختیار این گروه‌ها قرار می دهد. در همین راستا گروهی مدعی‌اند ایران قادر است با حمایت پکن به اسرائیل ضرباتی هولناک وارد کند. در همین راستا گروهی مدعی‌اند که چین ممکن است از فرصت پیش آمده استفاده کرده و دسترسی به انرژی را برای سایر نقاط جهان دشوارتر کند. به ادعای هیل، ژاپن و کره جنوبی، دو متحد آمریکا و اهداف دیپلماسی چین در سال‌های اخیر، از خریداران بزرگ انرژی خاورمیانه هستند و چهار کشور از پنج کشور تامین کننده بزرگ نفت خام کره جنوبی - عربستان سعودی، امارات، عراق و کویت - در این منطقه قلمداد می‌شوند. در این میان ژاپن آسیب پذیرتر است. وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت این کشور گزارش داد که این کشور در هشت ماهه نخست سال جاری بیش از 96 درصد از واردات نفت خام خود را از خلیج فارس تامین کرده است. در همین قاب گروهی می‌گویند که رویارویی تهران و تل‌آویو می‌تواند آغاز جنگ انرژی باشد و چین به دنبال کنترل کلید چراغ جهان است.

9

در این میان سوال این است؛ پکن با توسل به چه اهرمی قادر است چنین گزاره‌ای را محقق کند؟ در پاسخ باید به حمایت تولید کنندگان انرژی اشاره کرد. رهبران چین با امضای «توافقنامه مشارکت استراتژیک» 25 ساله با ایران در سال 2021، میانجی‌گری توافقی بین رقبای دیرینه ایران و عربستان سعودی در سال 2023 و متحد کردن 14 جناح فلسطینی گام‌هایی در این مسیر برداشته‌اند. در شرایطی که خاورمیانه دیگر برای آمریکا جذابیتی ندارد، چین توانسته در حوزه انرژی پیشرو باشد. امروز ایالات متحده را عربستان سعودی تازه می‌نامند، این کشور برای شش سال متوالی بیش از سایر بازیگران نفت خام تولید کرد، از همین رو مقوله انرژی در این کشور رونق دارد. علاوه بر این، آمریکا یکی از تامین کنندگان عمده نفت خام کره جنوبی است و در ماه اوت به دومین تولید کننده بزرگ این کالا در جنوب تبدیل شد. با این حال، موقعیت آمریکا به عنوان یک صادرکننده انرژی توسط بازیگرانی که می خواهند حفاری را محدود یا متوقف کنند، تهدید می‌شود. نکته قابل توجه این است که وزارت نیرو اکنون صدور مجوز برای صادرات گاز طبیعی را متوقف کرده است. هیل در ادامه مدعی است زمانی که شی جین پینگ انرژی را کنترل کند، شب بسیار تاریکی برای دوستان آمریکا - و جهان – حاکم خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید