سقف وافل یک طرفه و دوطرفه چگونه کار می کنند؟ آیا ساختمان را اقتصادی تر می کنند؟

کدخبر: ۵۰۱۷۰۱
سقف وافل یک طرفه و دوطرفه روز به روز محبوب تر می شودو ساختمان های تهران به این سمت می روند.اما دلیل آن چیست؟
سقف وافل یک طرفه و دوطرفه چگونه کار می کنند؟ آیا ساختمان را اقتصادی تر می کنند؟

سقف وافل یکی از انواع روش های اجرای دال های مجوف است. سقف وافل یک طرفه و دو طرفه زیرمجموعه دال های وافل هستند که هر کدام از آن ها کاربردها و ویژگی های متفاوتی را در سازه دارند. قالب وافل اصلی ترین عضو مورد نیاز برای اجرای سقف های وافل یک طرفه و دو طرفه است. سقف وافل به دلیل مزایای فنی و اقتصادی زیاد در بسیاری از پروژه های بزرگ انتخاب کارفرمایان و پیمانکاران است.

عملکرد سقف های وافل یک طرفه و دو طرفه متفاوت است. از سوی دیگر حداکثر طول دهانه قابل اجرا و طراحی برای این دو نوع سقف متفاوت می باشد. نوع قالب وافل استفاده شده در اجرای این سقف ها منجر به تفاوت های ذکر شده می شود. در اینجا به طور مختصری به معرفی هرکدام از این سقف ها می پردازیم.

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه مشابه دال یک طرفه در دو جهت متقابل توسط تیرها پشتیبانی می شوند تا بتواند بار را انتقال دهد. سیستم تیرچه ریزی در سقف وافل یک طرفه به گونه ای است که انتقال بار مشابه سقف تیرچه بلوک در یک راستا باشد.

در سقف وافل یک طرفه، قالب‌ها مستطیلی شکل بوده تا عملکرد تیرچه ها را در سقف تداعی کند. استفاده از قالب وافل یک طرفه نیز در مقایسه با تیرچه و یونولیت ارزان تر است. دلیل این کاهش قیمت این است که قالب وافل یک بار خریداری شده و در تمام سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد.

عموما حدود 70 درصد سطح سقف نیازمند قالب وافل یک طرفه است. 30 درصد مابقی سقف شامل بازشوها، تیر، ستون، پلهف آسانسور و … است که نیازی به قالب ندارد. از سوی دیگر قالب های وافل یک طرفه قابلیت مونتاژ شدن را دارند، بنابراین می توان به راحتی از آن ها در پروژه های دیگر نیز استفاده کرد.

علاوه بر این در سقف وافل یک طرفه، تیرچه‌ها به صورت درجا در یک جهت قرار می‌گیرند. و به‌همین دلیل، مصرف میلگردها کاهش پیدا می‌کند. قالب وافل یک طرفه شرکت زاگرس بنا از سه بخش قالب 10 سانتی(فیلر)، قالب 15سانتی‌متری (درپوش) و قالب‌های میانی 50 سانتی‌متری تشکیل شده است.

در هنگام اجرای سقف وافل یک طرفهریال بخش های مختلف کنار یکدیگر قرار گرفته و با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل شده و قالب مستطیلی شکل ایجاد می گردد. اما بایستی در گام اول  به این نکته توجه داشت که شما می خواهید از سقف وافل یک طرفه استفاده کنید و یا اینکه خواستار دهانه های بلندتر و سقف وافل دو طرفه هستید.

30 درصد از سقف را ناخالصی‌های آن سقف تشکیل می دهد که شامل تیر و ستون، پله و آسانسور و … است که وافل یکطرفه این مناطق را پوشش نمی دهد.

سقف وافل دو طرفه:

سیستم سقف وافل دوطرفه، مدت زیادی است که در صنعت ساختمان، به یک انتخاب مناسب و مقرون به صرفه در پروژه‌هایی با مساحت بالا تبدیل شده است، سقف وافل نوعی دال دو طرفه است که به دو صورت عملکرد خود را نشان می دهند.

یکی از این عملکردها بدین صورت است که در چهار سمت توسط تیرها پشتیبانی می شوند که همیشگی و دائمی نمی باشد و یا از چهار طرف بار را به چهار ستون اطراف منتقل می کنند. بارها توسط تکیه گاه در هر دو جهت حمل می شوند. به دلیل اینکه در سقف وافل دو طرفه، بار از هر دو جهت منتقل می شود پس تقویت اصلی نیز در هر دو جهت برای دال دو طرفه فراهم می شود.

 به کارگیری از سقف وافل دو طرفه، وزن مرده سقف را کاهش می دهد. در این حالت می توان با حذف برخی از ستون های ناکارامد، وزن سازه را کاهش داده و دهانه های بزرگتری داشته باشیم. قالب های وافل دو طرفه مربعی شکل بوده و موجب ایجاد تیرچه‌های متعامد در سقف می شوند.

میلگرد گذاری در دو جهت باعث افزایش مقاوت و استحکام در سقف وافل دو طرفه می شود. این قالب‌ ها در ابعاد 60*60 تا 90*90 موجود می‌باشند که بهینه ترین حالت استفاده از قالب 80*80 و ضخامت سقف 35 سانتی‌متر است.

سقف وافل دوطرفه

   نمای زیرین سقف وافل دو طرفه

قالب های وافل قفل دار

قالب های وافل قفل دار شرکت زاگرس بنا ، جدید ترین و پیشرفته ترین نوع از قالب های سقف وافل می باشند. آچارهای پلاستیکی به وسیله سوراخ‌های تعبیه شده در پاشنه این قالب‌ها، کرده و مانع از جابه جایی قالب‌ها شده و قالب های وافل را به هم متصل می کند.

اتصال یکپارچه قالب ها باعث افزایش ایمنی، راحتی در اجرا و افزایش کیفیت اجرا می شوند . قالب های قفل دار دارای ضخامت لبه پایین 5 سانتی متری می باشند که ترکیب آن ها با قالب های فلزی را راحت تر می کند .

اجرای سقف وافل:

اجرای سقف وافل ساده بوده و هر نیرویی که آموزش های اولیه را دیده باشد می تواند این سقف را اجرا کند. به منظور اجرای سقف وافل، پس از قرار دادن جک یا اسکافلد در فواصل معین، به وسیله قوطی ها زیرسازی شبکه انجام شده و قالب ها با توجه به نقشه قالب چینی بر روی قوطی ها قرار می گیرند.

قالب های وافل قفل دار شرکت زاگرس بنا از استحکام بالایی برخوردار بوده و عوامل اجرایی به راحتی می توانند روی این قالب ها تردد کرده و بدون نگرانی از شکستن قالب ها عملیات بتن ریزی را انجام دهند. پس از چینش قالب ها نوبت به آرماتور بندی سقف می رسد. آرماتوربندی در دو مرحله انجام می شود.

در مرحله اول آرماتورهای طولانی بخش تحتانی تیرچه و در مرحله دوم شبکه فوقانی آرماتورها مطابق نقشه اجرا می شوند. پس از تکمیل و کنترل مراحل قبل، بتن ریزی صورت می گیرد. در سقف وافل بتن ریزی با توجه عدم نیاز به بتن در بخش زیرین دال، آسان تر می باشد و نیازی به بتن ریزی دو مرحله ای نمی باشد.

در نهایت پس از گذشت حداقل زمان لازم برای گیرش بتن ، قالب ها باز شده و در سقف بعدی مورد استفاده قرار می گیرند.

   اجرای سقف با قالب وافل قفل دار

شرکت زاگرس بنا تولید کننده و مجری تخصصی سازه های با سقف وافل می باشد که نمونه کارهای مختلفی در شهر تهران و سایر شهرستان ها جهد بازدید دارد. مشاورین این شرکت به صورت تخصصی شما را در تمام مراحل اجرا، خرید و اجاره قالب های وافل شما را راهنمایی می کنند.

عوامل موصر در قیمت قالب وافل شامل ابعاد قالب، توع مواد استفاده شده در ساخت قالب و ... می باشد. برای اجرای سقف وافل می توان قالب های نو و یا دست دوم تهیه کرده و یا اینکه این قالب ها اجاره شود.

اجاره قالب وافل عموما برای سازه های کمتر از 4 طبقه مناسب است ولی برای سازه های بیشتر از 4 طبقه خرید قالب مقرون به صرفه تر خواهد بود. علاوه بر این شرکت زاگرس بنا به منظور رعایت حال کارفرمایان و پیمانکاران محترم، امکان بازخرید قالب ها را فراهم کرده است. بدین صورت که پس از اتمام پروژه قالب های دست دوم شما توسط شرکت زاگرس بنا خریداری می شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید