واشر خودرو و انواع آن

کدخبر: ۵۵۸۱۲۶
می توان گفت که تمامی قطعات موتور خودرو و بسیاری از دیگر قطعات برای اتصال به هم احتیاج به واشر دارند. این قطعه مهم و کاربردی می تواند به صورت پلاستیکی و فلزی تولید و استفاده شود.

حتی ممکن است این قطعه به صورت کاغذی نیز در اتصال قطعات خودرو به یک دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. جالب است بدانید در تولید خودرو، بالغ بر ۲۰ مدل واشر استفاده می شود. این آمار می تواند نشان دهد که تا چه میزان این محصول کاربردی بوده و می تواند حائز اهمیت باشد. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به معرفی این محصول می پردازیم.

انواع واشر خودرو

این قطعه در اغلب قسمت های خودرو وجود دارد. از این رو در ادامه به معرفی واشر های مورد استفاده در خودرو می پردازیم.

  • سر سیلندر

  •  درب سوپاپ

  •  واترپمپ

  • اویل پمپ

  • گلویی اگزوز

  •  منیفولد هوا

  • منیفولد دود

  • واشر ترموستات

  • کارتل موتور

  • کاسه نمد ساق سوپاپ

  • کاسه نمد میل سوپاپ

  • کاسه نمد سر میل لنگ

  • کاسه نمد ته میل لنگ

واشر های موتور خودرو

واشر های موتور خودرو

در واقع واشر های موتور را می توان یکی از مهم ترین و حیاتی ترین قطعات استفاده شده در موتور دانست. این قطعه در میان اتصالات قرار گرفته و نقش های مختلفی را در حفظ و سلامت کارکرد موتور ایفا می کند. این قطعه مهم موتور خودرو را باید هر چند سال یکبار و به صورت کاملاً دوره ای تعویض کرد.

چرا که اورینگ ها پس از گذشت چند مدت کارکرد صحیح خودرو از دست می دهند. می توان گفت که واشر سر سیلندر یکی از قطعاتی است که در موتور نقشی اساسی داشته و کارکرد آن بسیار مهم است. از این رو در ادامه این مقاله نکاتی را در خصوص این قطعه مهم در سرسیلندر موتور می پردازیم. همراه ما باشید.

واشر سر سیلندر پویا قطعه با دوام

واشر سر سیلندر موتور در واقع در بین قطعه سیلندر و سرسیلندر قرار می گیرد. می توان گفت که واشر سر سیلندر پویا قطعه با دوام که ممکن است با نام واشر تی اس پی در واقع وظیفه آبندی کامل بین سیستم‌های مختلف روغن رسانی، آب، و احتراق موتور است. جنس این قطعه از فولاد و مس بوده و به آن قطعه پنبه نسور می گویند. کارکرد و عملکرد صحیح این قطعه می تواند موجب فرار گاز از محفظه احتراق شود. همچنین در صورت سلامت، این قطعه می تواند از  نشتی آب از کانال های آب موتور و نشتی روغن در کانال های روغن موتور جلوگیری کند.

دقت داشته باشید که سوختن واشر سرسیلندر می تواند موجب از بین رفتن خاصیت آب ‌بندی این قطعه شود. از این رو در صورت مشاهده دفرمه شدن می توانید از سایت پویا قطعه با دوام اقدام به تعویض آن کنید. در واقع این قطعه با داشتن مواد نسوز و لایه مستحکم مسی در بین بدنه موتور و سر سیلندر قرار می گیرد. از این رو نقش بسیار مهمی در ترکیب نشدن آب و روغن در موتور را دارد.

واشر اورینگ    

باید بگوییم که در واقع منظور از اورینگ، یک واشری برای آب بندی به صورت سطح مقطع O شکل است. در حالت کلی در واقع اورینگ ها هم به صورت استاتیک و هم داینامیک در خودرو، هواپیما و غیره کاربرد دارند. در واقع کارکرد داینامیک آن ها به صورت شفت های دوار پمپ و پیستون های هیدرولیک سیلندر است. این قطعه را می توان یکی از مشهور ترین و رایج ترین نوع واشر در طراحی خودرو ها، هواپیما، قطار و ماشین های صنعتی دانست. قیمت این نوع قطعه بسیار ارزان و کارکردی بسیار مهم دارد.

از این رو با داشتن کارکردی ساده، نصب بسیار راحتی را نیز به ارمغان می آورند. این قطعه پر کاربرد می توانن ده ها مگاپاسکال (هزاران اسب بخار) فشار را  به راحتی تحمل کند. روش تولید این قطعه را می توان به وسیله اکستروژن، قالب گیری تزریقی، قالب گیری فشار یا قالب بندی انتقالی عملی کرد.

انواع و اقسام اورینگ

انواع و اقسام اورینگ

تمامی قطعات واشر اورینگ با توجه به کاربرد هایی که در صنایع مختلف دارند، دارای تقسیم بندی متفاوتی هستند. این تقسیم بندی و نوع کاربرد آن ها موجب می شود تا جنس و شکل ظاهری متفاوتی داشته باشند. از این رو با در نظر گرفتن این موضوع در ادامه لیستی از انواع اورینگ را برای شما آماده کرده ایم.

اورینگ NR و SBR

این دسته از اورینگ دارای کشش و مقاومت پارگی بالا است.

اورینگ NBR نیتریل

 اورینگ ان بی آر نیتریل بسیار مقاوم در برابر سایش، گریس، روغن های معدنی و حرارت است.

اورینگ HNBR

 اورینگ های اچ ان بی آر را می توان گفت درمقاومت سایشی و فشار بالا مقاومت خوبی را از خودشان نشان می دهند. همچنین این دسته از اورینگ ها بسیار مقاوم در برابر مواد هیدروکربوری و روغن ها هستند.

اورینگ وایتون Viton

 اورینگ وایتون که یکی از گران ترین نوع اورینگ ها است، دارای مقاومت فیزیکی بسیار بالایی بوده است. از این رو مقاومت بالایی در حرارت بالا، فشار، روغن ها، اسیدها، بنزین، آب کلردار دارد.

اورینگ Kalrez

اورینگ کالز از آن دسته اورینگ هایی است که مقاومت شیمیایی عالی در برابر هر نوع ماده شیمیایی دارد. همچنین این اورینگ می تواند عملکرد خوبی در برابر اسید با تحمل حرارت تا 400 درجه داشته باشد.

اورینگ EPDM

اغلب از این اورینگ ها در صنایع دریایی استفاده می شود. از این رو این دسته از اورینگ ها مقاومت بالایی در برابر اوزون، آب، اسیدها و آب شور دریا دارند. در صنایع کشتی سازی اغلب از اورینگ EPDM استفاده می کنند.

اورینگ سیلیکون

 اورینگ های سیلیکون را می توان یکی از پر مصرف ترین نوع اورینگ ها دانست. این اورینگ به صورت عالی در برابر فشار حرارتی و الکتریکی بالا از هخود مقاومت نشان می دهد.همچنین این واشر رنگ پذیری بالایی داشته و در مصارف بهداشتی و  پزشکی کاربرد فراوانی دار. البته در صنایع غذایی و هوای 200 تا 300 درجه فارنهایت نی مقاومت می کند.

اورینگ فلوروسیلیکون

این اورینگ در واقع مقاومت حرارتی و برودت بالا داشته و در برابر بنزین بسیار مقاوم است.

اورینگ ACM و AEM

اورینگ ACM و AEMدر برابر روغن های بسیار داغ مقاوم هستند.

اورینگ های داغ هایپالون و کلروپن

این دسته از اورینگ ها می توانند مقاومت بالایی در برخورد با انواع گازها داشته باشند.

واشر اگزوز

به طور معمول عادت کرده ایم تا همواره واشرهای پلاستیکی را در قطعات موتور ماشین ببینیم.  اما در واقع باید بگوییم که واشر گلویی اگزوز از معدود قطعاتی است که جنس آن به صورت فلزی است. وظیفه این قطعه در قسمت اگزور در واقع  اتصال دو قطعه منیفولد اگزوز و کاتالیست است. در حقیقت و به زبان ساده، این قطعه می تواند پلی برای اتصال بخش میانی سیستم اگروز باشد. یکی از محصولات پر استفاده در این سری محصولات واشر بغل اگزوز ۲۰۶ تیپ ۵ است.

شکل ظاهری این قطعه در اگزور به صورت کاملاً دایره‌ ای شکل بوده و در دو سمت آن سوراخ هایی ایجاد شده است. علت سوراخ بودن دو سمت آن  به خاطراتصال قطعات مختلف به یک دیگر است. می توان جنس واشر خودرو در قسمت اگزوز بسیار پر اهمیت است. چرا که این قطعه در واقع نقش پررنگی در کاهش صدای خودرو ایفا می‌کند. حال فکر می کنید چرا باید جنس واشر اگزوز پلاستیکی نبوده و از فلز ساخته می شود؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که این قطعه با گازهای داغ خروجی از موتور سر و کار دارد.

واشر تولید ایران

از طرفی نیز با کاتالیست در ارتباط است. بنابراین این قطعه از هر دو طرف با حرارت بالایی سرو کار دارد. از این رو باید جنس آن به گونه ای باشد که مقاومت بالایی را از خود در برابر حرارت بتواند نشان دهد. چرا که کاتالیست هنگام شروع فعالیت موتور و بر اثر واکنش شیمیایی به شدت گرم می شود. از سوی دیگر نیز گاز های بسیار گرم حاصل از احتراق به سرعت و به طور مداوم وارد آن می شوند. در نتیجه باید این قطعه اگزور را از جنس فلز بسازند تا بر اثر دمای بسیار بالا آسیب نبیند.

واشر تولید ایران

شرکت پویا قطعه با دوام از آن دسته تولید کننده هایی است که همواره در صدر تولید کنندگان برتر قرار گرفته است. قطعاً تولید واشر به صورت کاملا با کیفیت یکی از موضوعاتی است که موجب خود کفایی کشور عزیزمان ایران می شود. از این رو این شرکت با توسعه علم و صنعت توانسته است همواره این قطعه را در ایران با کیفیتی ممتاز تولید کند.

کیفیت واشر خودرو

کیفیت واشر خودرو از آن موضوعاتی است که می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. چرا که این قطعه هر چند کوچک، می تواند نقشی اساسی در عملکرد خودرو و سایر لوازم صنعتی داشته باشد. همان طور که قبلاً اشاره کردیم، این قطعه علاوه بر صنعت خودرو سازی در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد. از این رو باید کیفیت آن بالا بوده و طول و عمر و دوام خوبی داشته باشد.

کلام پایانی

در این مقاله از سایت پویا قطعه با دوام به بررسی انواع واشر پرداختیم. از این رو موضوعات مختلفی را در خصوص کارکرد و اهمیت آن در خودرو برای شما شرح دادیم. امیدواریم که این مقاله نیز مانند سایر مقالات سایت مورد پسند شما قرار گرفته باشد. پیشنهاد ما به شما این است که مقاله را تا به انتها بخوانید. می توانید نظرات خودتان را در خصوص واشر ها و کاربردشان با ما در میان بگذارید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز»‌ از معاملات بازار سهام

      اقتصادنیوز: بورس چهارمین روز معاملاتی هفته را هم نزولی به پایان رساند تا حالا کارشناسان نسبت به وضعیت این روزها هشدار…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید