با جاذبه های گردشگری تبریز آشنا شوید

کدخبر: ۵۷۶۰۷۰
اگر به دنبال یک سفر جذاب و پرهیجان هستید، شهر تبریز یکی از بهترین مقاصد برای شما است.
با جاذبه های گردشگری تبریز آشنا شوید

  شما می‌توانید در هتل های تبریز اقامت کنید. این شهر دارای تاریخ و فرهنگ بسیار غنی است و بسیاری از جاذبه‌های توریستی معروف را در خود جای داده است. به علاوه، شهر تبریز دارای آب و هوای ملایمی است که در هر فصلی از سال می‌توانید به آنجا سفر کنید. اگر قصد دارید از جاذبه های گردشگری تبریز بازدید کنید این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید که در آن به جاذبه های گردشگری تبریز پرداختیم.

کلیسای استفانوس مقدس

کلیسای استفانوس مقدس از جاذبه های گردشگری تبریز است. کلیسای استفانوس مقدس تبریز، یکی از معروف‌ترین و زیباترین کلیساهای ایران می‌باشد که در قلب شهر تبریز واقع شده است. این کلیسا با سابقه‌ای بسیار قدیمی، به عنوان یکی از مهمترین مراکز تاریخی و فرهنگی شهر تبریز شناخته می‌شود. با طراحی منحصر به فرد و زیبایش، این کلیسا به عنوان یک شاهکار هنری در دوران قرون وسطی شناخته شده است.

این کلیسا با معماری گوتیک و دکوراسیون داخلی آن، بسیار زیبا و جذاب می‌باشد. بالای کلیسا، برج بلندی وجود دارد که به عنوان نماد شهر تبریز شناخته می‌شود. در داخل کلیسا، هنرمندان برجسته‌ای همچون نقاشان و شاعران، آثار خود را به نمایش می‌گذارند. همچنین، داخل کلیسا، یک بخش مجزا به منظور نمایش تاریخ و فرهنگ شهر تبریز در نظر گرفته شده است.

در کنار کلیسا، یک باغ زیبا و بسیار سبز وجود دارد که باعث می‌شود این مکان، برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت، یک مقصد بسیار جذاب باشد. همچنین، در این کلیسا، مراسمات مذهبی و مذهبی-فرهنگی بسیار زیادی برگزار می‌شود که با استقبال بسیاری از مردم همراه است.

به طور کلی، کلیسای استفانوس مقدس تبریز با زیبایی و شکوه خود، یکی از بهترین مقاصد برای بازدید و دیدن در شهر تبریز است.

پارک ائل گلی تبریز

پارک ائل گلی از جاذبه های گردشگری تبریز است. پارک ائل گلی تبریز، یکی از بزرگترین و زیباترین پارک های شهر تبریز می‌باشد که در مرکز شهر واقع شده است. این پارک با مساحتی بیش از ۱۴۰ هکتار، به عنوان یکی از مهمترین مراکز تفریحی و گردشگری شهر تبریز شناخته می‌شود. با وجود فضای سبز بسیار بزرگ، این پارک دارای تنوع بسیار زیادی از جنس درختان، گل ها و تنوع طبیعی است.

در این پارک، انواع جاذبه های دیدنی و تفریحی وجود دارد که برای بازدید کنندگان بسیار جذاب است. از جمله این جاذبه ها می توان به باغ چای، استخر، آمفی تئاتر، زمین فوتبال، میدان چند منظوره، سالن های ورزشی، رستوران ها و کافه ها، موزه های مختلف و ... اشاره کرد. در این پارک، بسیاری از مردم شهر تبریز و گردشگران از سراسر کشور و حتی جهان، برای تفریح و گردش به این مکان می‌آیند. به طور کلی، پارک ائل گلی تبریز با فضای سبز و جاذبه‌های دیدنی و تفریحی زیاد، برای گردشگران و مسافران یکی از بهترین مقاصد برای سفر و تفریح است.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز از جاذبه های گردشگری تبریز است. مسجد جامع تبریز، یکی از بزرگترین و مهمترین مساجد ایران بوده که در قلب شهر تبریز واقع شده است. این مسجد با سابقه‌ای بسیار قدیمی، به عنوان یکی از مراکز تاریخی و فرهنگی شهر تبریز شناخته می‌شود. با طراحی منحصر به فرد و زیبایش، این مسجد به عنوان یک شاهکار هنری از دوران صفویه باقی مانده است.

این مسجد با معماری اسلامی و دکوراسیون داخلی آن، بسیار زیبا و جذاب می‌باشد. بالای مسجد، برج بلندی وجود دارد که به عنوان نماد شهر تبریز شناخته می‌شود. در داخل مسجد، فضای بسیار پرشور و معنوی وجود دارد که باعث می‌شود این مکان، برای بازدید و دیدن توسط گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ، بسیار جذاب باشد.

همچنین، در این مسجد، مراسمات مذهبی بسیار زیادی برگزار می‌شود که با استقبال بسیاری از مردم همراه است. هر ساله در ماه مبارک رمضان، مراسم افطاری و نماز جمعه با حضور بسیاری از مردم شهر و خارج از شهر برگزار می‌شود.

در کنار مسجد، یک باغ زیبا و بسیار سبز وجود دارد که باعث می‌شود این مکان، برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت، یک مقصد بسیار جذاب باشد. همچنین، در نزدیکی این مسجد، بازارچه‌هایی وجود دارد که محصولات دست ساز و سنتی را به فروش می‌رسانند.

به طور کلی، مسجد جامع تبریز با زیبایی و شکوه خود، یکی از بهترین مقاصد برای بازدید و دیدن در شهر تبریز است.

کوه عون بن علی

کوه عون بن علی

از جاذبه های گردشگری تبریز کوه عون بن علی می‌باشد. کوه عون بن علی، یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مهم در استان زنجان واقع شده است. این کوه با ارتفاع ۳۴۰۰ متر، بالاترین قله در محدوده شهرستان ابهر است و به دلیل طبیعت بکر و زیبایی‌های فراوانش، جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد.

کوه عون بن علی از جنگل‌های بلوط، دسته‌دار، سرو و نمکدان تشکیل شده است و با فضای پرشور و آرامش بخش خود، گردشگران را به خود جذب می‌کند. در فصول پاییز و بهار، رنگارنگی درختان بلوط و سروها، چشم نواز و دیدنی است و در فصول زمستان، برفباری کوه، چشم‌نوازی دیگری را به این منطقه اضافه می‌کند.

در کوه عون بن علی، چشم‌اندازهای دیدنی زیادی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به منظره اطراف، چشمه‌های آب شیرین، پوشش گیاهی و جنگل‌های بلوط و سرو اشاره کرد. همچنین، در این کوه، چندین روستای بومی وجود دارد که با فرهنگ و آداب و رسوم خود، گردشگران را به خود جذب می‌کنند.

برای رفتن به کوه عون بن علی، می‌توان از شهرستان ابهر به سمت غرب حرکت کرد. پس از گذر از روستای بومی دیلمان و دو روستای دیگر، می‌توان به پارکینگ کوهنوردی کوه عون بن علی رسید. از این پارکینگ، با پیاده‌روی حدود ۳ ساعت، به قله کوه می‌رسید.

کوه عون بن علی با فضای طبیعی خود، جذابیت بسیاری برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت دارد. همچنین، این کوه با فرهنگ و آداب و رسوم خود، گردشگران را به دنیایی پر از آرامش و آرامش می‌برد.

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان در شهر تبریز، در شمال غربی ایران از جمله جاذبه های گردشگری تبریز است. این موزه با داشتن بیش از ۱۲ هزار قطعه از آثار باستانی، هنری و فرهنگی، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ایران شناخته می‌شود.

در موزه آذربایجان، آثار باستانی از دوران‌های مختلف از جمله دوران پارتیان، ساسانیان، عباسیان و قاجاریان نمایش داده می‌شوند. همچنین، در این موزه، آثار هنری و فرهنگی مختلفی نیز به نمایش گذاشته شده است.

مجموعه‌های مختلفی در موزه آذربایجان وجود دارد که به دیدن آن‌ها بسیار توصیه می‌شود. برخی از این مجموعه‌ها عبارتند از: مجموعه سفال‌های خورشید و ماه، مجموعه آثار باستانی خاکی، مجموعه آثار مسی و برنزی، مجموعه آثار اسلامی و مجموعه نقاشی‌های ایرانی.

در موزه آذربایجان، همچنین یک کتابخانه با بیش از ۱۲ هزار جلد کتاب و مقاله در زمینه‌های مختلف از جمله هنر، تاریخ و فرهنگ قرار دارد که برای علاقه‌مندان به این حوزه‌ها بسیار جذاب است.

برای رفتن به موزه آذربایجان، می‌توانید از شهر تبریز به سمت شمال غربی حرکت کنید. این موزه در قلب شهر تبریز و در نزدیکی برج آذربایجان و بازار شهر واقع شده است.

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان تبریز، در شمال غربی ایران و در استان آذربایجان شرقی از جمله جاذبه های گردشگری تبریز است. این روستا با جاذبه‌های گردشگری طبیعی و فرهنگی خود، همواره مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و فرهنگ ایران قرار داشته است.

کندوان تبریز با داشتن آب و هوای معتدل و مناظر زیبای طبیعی، جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد. این روستا با داشتن چشم‌اندازهای زیبا از کوهستان‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

در کندوان تبریز، چندین جاذبه گردشگری طبیعی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دریاچه ارومیه، کوه‌های سهند، رودخانه آذرشهر و جنگل‌های بلوط و دسته‌دار اشاره کرد. همچنین، در این روستا چندین آثار باستانی نیز وجود دارد که به دوران قدیم اشاره دارند.

روستای کندوان تبریز با فرهنگ و آداب و رسوم خود، نیز جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد. در این روستا، علاوه بر آثار باستانی، چندین موزه و مجموعه فرهنگی نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، می‌توان فرهنگ و تمدن این منطقه را بهتر شناخت.

برای رفتن به کندوان تبریز، می‌توان از شهر تبریز به سمت جنوب غربی حرکت کرد. پس از گذر از شهرستان‌های مختلف، می‌توان به روستای کندوان تبریز رسید. این روستا با فضای طبیعی خود، جذابیت بسیاری برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت دارد. همچنین، با فرهنگ و آداب و رسوم خود، گردشگران را به دنیایی پر از آرامش می‌برد.

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه در شهر تبریز، در شمال غربی ایران از جمله جاذبه های گردشگری تبریز است. این بنا در دوره صفویه ساخته شده و به عنوان یکی از مهمترین آثار معماری ایران شناخته می‌شود. ارگ علیشاه دارای ۵ طبقه است که در هر طبقه، اتاق‌های مختلفی وجود دارد. این بنا در گذشته به عنوان قصری برای شاهان صفوی استفاده می‌شده است. در حال حاضر، ارگ علیشاه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز شناخته می‌شود و هر ساله بسیاری از گردشگران به این بنا سفر می‌کنند.

بازار تبریز

بازار تبریز از جاذبه های گردشگری تبریز است. بازار تبریز دارای طول حدودی یک کیلومتر می‌باشد. این بازار از بزرگترین بازارهای سرپوشیده‌ی جهان به شمار می‌آید که در فهرست میراث جهانی یونسکو در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی ثبت شد. در سال ۱۱۹۳ هجری قمری این بازار بر اثر زلزله با خاک یکسان شد؛ با این حال اندکی بعد معماران زبردست آن را بازسازی نمودند. بازار کنونی به اواخر حکومت زندیه و عصر قاجار مربوط می‌شود.

طاق‌ها و گنبدهایی با دارا بودن کاربندی‌های چشم‌نواز و ارتفاع بلند، سازه‌های آجری که به‌ هم‌ پیوسته‌اند، آرایش خاص مغازه‌ها، کثرت تیمچه‌ها و داشتن تعداد بسیاری مدرسه و مسجد که در کنار سراهای بازرگانی قرار دارند، این بازار را به‌عنوان سمبلی بی‌نظیر از محیط تجارت و زندگی اسلامی و شرقی به یادگار گذاشته‌اند.

از سمت شرق این بازار به عالی‌قاپو (مجموعه کاخ‌های ولیعهدنشین)، از جهت غرب به مسجد جامع محدود می‌شود و از شمال نیز، قسمت‌هایی از شمال رودخانه‌ مهران‌رود را شامل خواهد شد. این دو بخش با پل‌های چوبی که در امتداد راسته‌ بازار واقع شده‌اند، به یکدیگر متصل می‌شوند.

اکثر تیمچه‌ها و سرای‌ها بازار از سه طبقه برخوردار می‌باشند که طبقه‌ زیرین مختص انبار کالا، طبقه‌ دوم مربوط به تجارتخانه و محل کار و طبقه‌ سوم برای استراحت و آسایش می‌باشد. راسته‌های اصلی توسط راسته‌های فرعی به‌یکدیگر اتصال دارند و در فضاهای موجود بین آن‌ها تیمچه‌ها و سراها واقع شده‌اند.

مسجد کبود

مسجد کبود

در سفرتان به تبریز پس از آن که در هتل‌های آن همچون هتل لاله پارک تبریز اقامت کردید، بازدید از مسجد کبود را در برنامه‌تان بگنجانید. مسجد کبود از جاذبه های گردشگری تبریز است. مسجد کبود یا مسجد جهانشاه از جمله مسجدهای تاریخی تبریز می‌باشد که مربوط به دوران حکمرانی قراقویونلوها در قرن نهم هجری می‌شود.

تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و انواع خطوط و نقش‌های به‌کار رفته در مسجد کبود یا مسجد جهانشاه و همچنین زیبایی و هماهنگی رنگ‌ها الالخصوص رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرق باعث شده است تا به فیروزه‌ اسلام معروف شود.

این مسجد با دارا بودن کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و لاجوردی، انواع خطوط عالی همچون نستعلیق، ثلث، نسخ و طرح‌های جدید و نو هندسی و اسلیمی مورد توجه ارباب ذوق و هنر قرار گرفته است. مسجد کبود یکی از آثار ارزشمند معماری ایرانی محسوب می‌شود که از نظر شیوه‌ معماری از نمونه‌های معماری دیگر مسجد متمایز می‌باشد.

این بنا با اسامی مختلفی همچون گوی مسجد (به ترکی همان مسجد کبود)، مسجد شاه ­جهان، عمارت و مسجد مظفریه معروف و مشهور است. مسجد کبود در واقع، عضوی از یک مجموعه معماری بزرگ‌تر به نام «مجموعه مظفریه» می‌باشد. این مجموعه شامل مسجد، صحن، خانقاه، کتابخانه و جز آن که در حال حاضر از آن همه، فقط ویرانه‌های مسجدی به نام مسجد کبود باقی مانده است.

بنای مسجد کبود به‌خاطر زلزله سال ١١٩٣ هجری قمری  آسیب بسیاری دید و گنبدهای آن فرو افتاد. هرچند امروزه از این بنا جز سردر و چند پایه، آنچنان چیزی باقی نمانده؛ با این حال، این باقی‌مانده اندک هم از قرن ۸۷۰ هجری قمری، شاهدی بر شکوه و زیبایی این مسجد می‌باشد.

جمع‌بندی

ما در این مقاله به جاذبه های گردشگری تبریز پرداختیم. حتما در بازدیدهایتان ارگ علیشاه را به لیست خود اضافه کنید. این بنا با زیبایی و شکوه خود، هر ساله بسیاری از گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. همچنین، بازدید از بازار شهر تبریز نیز از دیگر فعالیت‌های جذاب و مفید در این شهر است. در بازار تبریز، می‌توانید از تنوع فراوانی از محصولات دست ساز و صنایع دستی برخوردار شوید.

علاوه بر اینها، بازدید از مسجد جامع تبریز، آرامگاه شاه اسماعیل، آرامگاه شاهرخ، پل خواجه نصیرالدین طوسی و باغ‌های تاریخی شهر نیز از دیگر فعالیت‌های مفید و جذاب در تبریز است. در کل، شهر تبریز دارای تاریخ و فرهنگ بسیار غنی است و بازدید از آن می‌تواند یک تجربه فوق العاده برای شما باشد. با چشمان خود به زیبایی‌های این شهر پی ببرید و لذت ببرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید