راهنمای ساخت پرینتر سه بعدی

کدخبر: ۶۶۰۲۳۶
اگرچه ساخت پرینتر سه بعدی سخت به نظر می‌رسد و ممکن است زمانبر باشد؛ اما غیر ممکن نیست!برای ساخت این دستگاه به خرید فیلامنت و قطعات دیگر نیاز دارید. در ادامه ضمن بررسی راهنمای ساخت پرینتر سه بعدی، اهمیت خرید فیلامنت و سایر قطعات آن را بررسی می‌کنیم.
راهنمای ساخت پرینتر سه بعدی

رپرتاژ آگهی: پرینتر سه بعدی دستگاهی است که عملیات چاپ سه بعدی را انجام می‌دهد. آنچه سبب جذابیت این تکنولوژی شده، ساخت قطعات فیزیکی سه بعدی است که در بسیاری از حوزه‌ها کاربرد دارد. فرایند پرینت یا چاپ سه بعدی در این دستگاه با یک طرح سه بعدی دیجیتالی آغاز می‌شود و در نهایت شما می‌توانید یک مدل فیزیکی سه بعدی داشته باشید.

همان‌طور که شما می‌توانید با این دستگاه، چاپ‌های سه بعدی داشته باشید، امکان ساخت خود دستگاه نیز برای شما وجود دارد. اگرچه ساخت پرینتر سه بعدی سخت به نظر می‌رسد و ممکن است زمانبر باشد؛ اما غیر ممکن نیست. برای ساخت این دستگاه به خرید فیلامنت و قطعات دیگر نیاز دارید. در ادامه ضمن بررسی راهنمای ساخت پرینتر سه بعدی، اهمیت خرید فیلامنت و سایر قطعات آن را بررسی می‌کنیم.

شناخت فناوری پرینتر سه بعدی؛ نقطه آغاز ساخت آن

برای اینکه بتوانید یک پرینتر سه بعدی خانگی را درست کنید، باید ابتدا با فناوری ساخت آن آشنا شده و قطعات لازم در مونتاژ آن را به خوبی بشناسید. پرینت سه بعدی که به ساخت افزایشی معروف است، روندی است که طی آن قطعات سه بعدی به شکل لایه‌لایه به‌صورت مستقیم از یک فایل دیجیتال تولید می‌شوند. ممکن است در حالت عادی طراحی و تولید قطعات پیچیده غیرممکن یا خیلی سخت باشد؛ درحالی‌که این تکنولوژی امکان طراحی و ساخت قطعات پیچیده را فراهم می‌سازد. چاپگر سه بعدی انواع مختلفی دارد.

برخی از این دستگاه‌ها بسیار پیچیده و پیشرفته هستند؛ اما مدل‌های بسیار ساده از این چاپگرها وجود دارد که شما هم می‌توانید آن‌ها را بسازید. متریال مورد استفاده برای خدمات چاپ سه بعدی به فناوری پرینتر بستگی دارد. فیلامنت اصلی‌ترین ماده اولیه در پروسه چاپ سه بعدی است؛ به همین خاطر خرید فیلامنت و انتخاب نوع مناسب آن به دغدغه اصلی سازندگان و مصرف‌کنندگان پرینترهای سه بعدی تبدیل شده است.

قطعات لازم در ساخت پرینتر سه بعدی

این دستگاه از یک بدنه و شاسی تشکیل می‌شود و سایر قطعات مانند: سیستم حرکتی، مانیتورها و ... روی آن پیاده می‌شوند. سیستم حرکتی در این چاپگر سه بعدی با توجه به نوع آن متفاوت است و از قطعاتی مانند: شفت، بلبرینگ، میله‌ها، نازل‌ها، مهره‌ها و ... تشکیل می‌شود. این قطعات در مجموع اجزای مکانیکی دستگاه را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین، سایر قطعات که وظیفه کنترل سیستم را به عهده دارند، مانند: نمایشگر و صفحه کنترلر، استپرموتور، منبع تغذیه و ... جزو اجزای الکترونیکی دسته‌بندی می‌شوند. برای ساخت چاپگر سه بعدی باید ابتدا اجزای مکانیکی را به یکدیگر متصل کنید و استراکچر دستگاه را بسازید. سپس می‌توانید اجزای الکترونیکی را بعد از انجام اتصالات آن به استراکچر متصل کنید. در نهایت با خرید مواد مصرفی مانند خرید فیلامنت، فرآیند پرینت آغاز می‌شود.

ساخت استراکچر

برای ساخت پرینتر باید چهارچوب اصلی آن را بسازید. شما به بستری نیاز دارید که سایر قطعات را روی آن نگه دارید‌. هرچه استراکچر یا قاب دستگاه محکم‌تر باشد، پرینتر دوام بیشتری خواهد داشت. برای اتصال، به قطعات مختلف مانند پیچ و مهره و براکت‌های مخصوص نیاز دارید.

برد کنترلر

مادربرد به‌عنوان برد اصلی یا کنترلر اطلاعات پرینتر را پردازش می‌کند و از طریق اطلاعاتی که از بخش نرم‌افزاری دریافت می‌کند، عملکرد سیستم حرکتی را امکان‌پذیر می‌سازد؛ به همین خاطر برای چاپگر سه بعدی باید یک کنترلر مناسب تهیه کنید.

فیلامنت

فروش انواع فیلامنت ها

 

فیلامنت‌ها اصلی‌ترین مواد مصرفی پرینترهای سه بعدی هستند. از پرکاربردترین انواع آن می‌توان به فیلامنت pla و فیلامنت abs اشاره کرد. انتخاب مواد مصرفی چاپ به مشخصات دستگاه بستگی دارد. توجه داشته باشید که انتخاب درست در خرید فیلامنت می‌تواند فرآیند پرینت را برای شما آسان‌ سازد. این انتخاب به نوع دستگاه، قطر نازل، دمای ذوب، کاربرد قطعه تولیدشده، زیبایی و کیفیت قطعه نهایی و فضای کار جهت ساخت پرینتر بستگی دارد؛ چون بعضی از فیلامنت‌ها گاز سمی تولید می‌کنند. معمولا برای ساخت پرینترهای سه بعدی ساده اف‌دی‌ام از فیلامنت PLA استفاده می‌کنند. خرید فیلامنت PLA با قیمت ارزانی انجام می‌شود و هنگام کار با آن مشکلی نخواهید داشت.‌

سیستم حرکتی

سیستم حرکتی در دستگاه چاپگر سه بعدی از سه محور حرکت خطی تشکیل می‌شود و عملکرد آن به قطعاتی مانند شفت پولی و تسمه بلبرینگ خطی، پیچ و مهره لید اسکرو وابسته است. پولی و تسمه به موتور متصل شده و محورهای خطی را به حرکت درمی‌آورند. سرعت و دقت چاپ به این حرکت بستگی دارد. برای حرکت سیستم خطی به استپر موتورها نیاز دارید که به سه محور متصل می‌شوند. وظیفه حرکت مکانیکی دستگاه به عهده استپر موتور است که توسط درایور استپ موتور کنترل می‌شود.

هیت بد

هیت بد یک صفحه صاف است که با گرم شدن خود باعث چسبندگی فیلامنت به میز کار می‌شود. این قطعه در کیفیت و پرداخت سطح جسم چاپ شده نقش مهمی دارد؛ به همین خاطر باید علاوه‌بر خرید فیلامنت و توجه به نوع آن، به نوع هیت بد نیز توجه کنید. برای تنظیم ارتفاع هیت بد به سنسورهای تنظیم سطح نیاز دارید.

اکسترودر

این قطعه به‌عنوان هد چاپ شناخته می‌شود و از آن برای ذوب کردن فیلامنت و خارج کردن آن برای پرینت سه بعدی استفاده می‌شود. اکسترودر در این دستگاه دارای دو بخش مختلف است. یکی انتهای سرد است که فیلامنت را گرفته و به سمت قسمت داغ اکسترودر هدایت می‌کند. فیلامنت در قسمت داغ ذوب شده و از نازل خارج می‌شود. اکسترودر خود از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. معمولا سازندگان برای ساخت چاپگر سه بعدی به خرید فیلامنت PLA می‌پردازند؛ چون مقاومت حرارتی خوبی نشان می‌دهد و با عملکرد هد چاپ سازگاری دارد.

راهنمای مناسب برای ساخت پرینتر سه بعدی

برای اینکه بتوانید تمام حرکت‌ها و عملکرد پرینتر سه بعدی را کنترل کنید، باید تنظیمات نرم‌افزاری آن را نیز انجام دهید. در نهایت می‌توانید با ساخت یک طرح خاص، دقت و عملکرد دستگاه خود را بسنجید. درصورتی‌که در خرید فیلامنت و سایر قطعات عملکرد درستی داشته باشید و مونتاژ پرینتر را به خوبی انجام دهید، با مشکلات کمتری در چاپ سه بعدی روبه‌رو خواهید شد. قبل از هر چیزی باید تمام تئوری‌ها که برای ساخت یک پرینتر سه بعدی وجود دارد را بررسی کنید. در کنار آن باید ویدئوهای آموزشی متعددی را تماشا کنید و با مونتاژ گام‌به‌گام آن آشنا شوید تا مستندسازی را تقویت کنید. آموزش ویدئویی و مطالعه متن‌های مختلف به شما کمک می‌کنند که با انواع قطعات نیز به خوبی آشنا شده و در خرید فیلامنت و سایر قطعات عملکرد خوبی داشته باشید.

استحکام بدنه در پرینتر سه بعدی

چاپگرهای سه بعدی مکانیزم حرکتی مختلفی دارند. به‌عنوان مثال، در پرینترهایی که صفحه چاپ در راستای محور z حرکت کند، سرعت بیشتری دارند، در چاپگرهایی که صفحه در راستای محور y حرکت کند، استحکام بیشتری دارند. این نوع چاپگرها وزن بیشتری تحمل می‌کنند. وزن پرینتر و استحکام آن به مواد به‌کاررفته در ساخت آن بستگی دارد؛ به همین خاطر است که شناخت قطعات به‌عنوان اولین گام در مونتاژ این دستگاه محسوب می‌شود. پرینترهایی که بدنه محکم با وزن مناسب داشته باشند و از قطعات با سختی بالا تشکیل شده باشند، جزو بهترین دستگاه‌های ساده هستند. هنگام خرید فلامینت و سایر قطعات آلومینیومی به‌کاررفته در کیت چاپگر به جنس و ضخامت آن‌ها توجه کنید.

طراحی و ساخت پرینترهای سه بعدی

تمامی قطعاتی که در ساخت پرینتر سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، قطعات شرکتی از پیش آماده شده هستند. آنچه در این پروژه به عهده شماست، خرید فیلامنت مناسب، انتخاب قطعات مکانیکی و الکترونیکی براساس نوع چاپگر و انتخاب درست پیچ و مهره‌ها و سایر اجزای اتصال و در نهایت نحوه صحیح مونتاژ این قطعات است. در ساخت این دستگاه حتی لحیم کاری زیادی هم نیاز ندارید. مجموعه‌ای از پیچ گوشتی‌های کوچک به شما کمک می‌کنند که هر قطعه‌ای را مونتاژ کنید.

اتصال اجزای الکترونیکی به کنترلر از طریق یک ترمینال پیچی یا اتصال ترمینال بدون لحیم قطعات انجام می‌شود. در نهایت باید برای راه‌اندازی چاپگر خود از نرم‌افزارهای مناسب استفاده کنید. اتصال پرینتر به کامپیوتر و استفاده از نرم‌افزارهای اسلایسر، امکان ساخت چاپ سه بعدی را برای شما فراهم می‌سازند. نرم‌افزارهای اسلایسر مانند اتوکد می‌توانند طراحی‌های انجام شده را به هزاران لایه افقی و جداگانه تبدیل کنند و فرآیند تولید افزایشی را ممکن سازند.

دریافت پشتیبانی فنی در ساخت پرینتر سه بعدی

ساخت چاپگرهای سه بعدی چالش‌های خاص خود را دارد. آنچه در نهایت این مسیر چالش‌برانگیز را برای شما جذاب می‌سازد، قابلیت استفاده از کیت ساخته شده است. داشتن یک پشتیبان فنی مناسب به شما کمک می‌کند که در فرآیند مونتاژ قطعات کیت پرینتر سه بعدی عملکرد و در نهایت راندمان مناسبی داشته باشید. استفاده از خدمات مشاوره یک مجموعه قدرتمند کمک بسیاری به شما می‌کند‌.

سعی کنید یک مرجع خرید تخصصی را برای خرید فیلامنت و سایر قطعات انتخاب کنید که سابقه طراحی و ساخت پرینتر را داشته باشند. در این راستا شرکت دانش بنیان افزاسازان نمای سوم انتخاب ایده‌آلی برای شما خواهد بود. تکنسین‌های متخصص، کاربلد و متعهد این شرکت ضمن ارائه خدمات پرینت سه بعدی به شما کمک می‌کنند که تمام ایده‌های خود را در با دقت بالا در کمترین زمان ممکن به نمونه‌های واقعی تبدیل کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به ساخت پرینتر سه بعدی صحبت کردیم. این تکنولوژی به شما امکان می‌دهد که اشکال سه بعدی طراحی‌شده با نرم‌افزارهای اسلایسر را به شیء سه بعدی واقعی و قابل لمس تبدیل کنید. قبل از هر چیزی باید با فناوری به‌کاررفته در این دستگاه به‌صورت کامل آشنا شوید و به شناخت درستی از قطعات آن برسید. سپس باید در خرید قطعات نهایت دقت را داشته باشید و مونتاژ آن‌ها را به درستی انجام دهید. در نهایت نیز دستگاه را به کامپیوتر متصل کرده و از طریق نرم‌افزارهای مربوطه فرآیند پرینت را آغاز می‌کنید. سعی کنید یک مرجع تخصصی و معتبر را برای خرید فیلامنت PLA و سایر قطعات انتخاب کنید تا از خدمات مشاوره و پشتیبانی آن بهره‌مند شوید. شرکت دانش بنیان افزاسازان نمای سوم بهترین انتخاب برایتان خواهد بود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سهام

      اقتصادنیوز: امروز شاخص کل بورس تهران بیش از ۲۲ هزار واحد صعود کرد که بیشترین رشد شاخص در ۲ سال اخیر است.

    کارگزاری مفید