گزارش میدانی اقتصاد‌نیوز از بازار ارز و سکه 

بازار سکه و دلالی رونقی ندارد

کدخبر: ۱۱۲۲۸۵
با نزدیکی به ایام تعطیلات عید نوروز و افزایش حجم سفرهای خارجی در کنار عیدی‌های نقدی خانواده‌ها که بوی نویی اسکناس حال و هوای دیگری برای همگان دارد پیش‌بینی می‌شد بازار رنگ‌و‌بوی تازه‌ای به خود گیرد.
بازار سکه و دلالی رونقی ندارد
امیرحسین لواسانی:

 با ورود به محوطه بازار سکه و ارز میدان فردوسی صداهای رسای "دلار دلار" دلالان ناخودآگاه فرد را به سمت مطلع شدن از نرخ روز سوق می‌دهد، صدای "دلار دلار" در بازار ارز به تابلویی برای اطلاع رسانی تبدیل شده است اطلاع رسانی که اگر مشتری خواهان ارز دیگری به جز دلار باشد در می‌یابد که فرد فریاد زده دلال بوده و می‌تواند نرخ را از آن مطلع و معامله‌ای با آن داشت.

در کنار فریاد دلالان تابلوهای سرخ رنگ صرافی‌ها افراد را به سمت خود می‌کشد، مشتری‌ تابلوها بیش‌تر از صرافی‌هایشان است. آن‌طور که برمی‌آید افرادی که مشتری صرافی‌ها نبوده و بیشتر به دنبال انجام معامله با دلالان هستند بر اطلاع از نرخ روز سری به تابلو صرافی‌ها می‌زنند.

فردی جوان در پاسخ به این سوال اقتصادنیوز مبنی بر این که چرا تابلو صرافی را نگاه کردی اما به صرافی داخل نشدی، می‌گوید: در حال حاضر تنها به دنبال اطلاع از قیمت بازار هستم زیرا برای سفر باید حدود 10 هزار دلار خریداری کنم اما قیمت هرچه پایین‌تر باشد برایم مهمتر است.

وی ادامه داد: در اکثر اوقات نرخ‌های صرافی و دلالان را چک می‌کنم و در نهایت از دلالان به خاطر نرخ بهتر خرید می‌کنم.

هر چه از میدان فردوسی به سمت میدان سکه منوچهری حرکت می‌کنیم نرخ‌ها متفاوت‌تر و حجم دلال و صرافی‌ها بیش‌تر می‌شود اما نکته قابل توجه در امروز(شنبه) بازار سکه و ارز عدم حضور آنچنانی مردم و معاملات دلالان با مردم است. مردم عادی خریدار ارز در بازار فردوسی آنچنان حضور نداشتند و تعداد اندک مردم نیز صرافان را به دلالان برای معامله ترجیح داده‌اند. از سوی دیگر عدم خرید و فروش سکه در این بازار ارز و سکه بسیار قابل توجه بود و نشان از آن دارد که مردم در روز جاری به سراغ خرید سکه نیامده‌اند.

تابلو اعلام نرخ سکه در بازار فردوسی هرچه به سمت سکه‌های خرد پیش می‌رود یک قیمت واحد را نشان می‌دهد.

همان طور که گفته شد قیمت سکه‌‌های درشت در محدود خاصی در نوسان است قیمت سکه تمام از محدود 983 هزار تا 990 هزار تومان است نکته قابل توجه در اعلام قیمت سکه تمام در برخی واحدهای صرافی یکسانی قیمت سکه تمام بهار و امامی با قیمت 990 هزار تومان است.

نیم سکه 520 هزار تومان،‌ربع سکه 287 هزار تا 290 هزار تومان و سکه یک گرمی 180 هزار تومان اعلام شده است.

این نوسان قیمت سکه تمام نیز به نرخ دلار نیز سرایت کرده است نرخ دلار برای روزجاری از 2335 تا 3445 تومان در حالی در نوسان است که نرخ روز پنجشنبه دلار در حدود 3510 تومان بوده است.

نرخ ارز‌های دیگر همچون پوند و یورو در بازار امروز فردوسی بدون تفاوت بین صرافان و دلالان عرضه می‌‌شود. نرخ هر پوند انگلیس 5335 و یورو 3900 تومان است.

در مسیر رسیدن به میدان سکه خیابان منوچهری دو برگه اعلامیه توجه‌ها را به خود جلب کرده است بروی یکی از این اعلامیه‌ها آمده "مشتری گرامی با توجه به نوسانات موجود بازار، نرخ دقیق را از داخل سوال فرمایید" این اعلامیه در حالی بروی تابلو نیمه روشن صرافی نصب شده که برخی از قیمت‌ها بروی تابلو حک شده است اما برخی دیگر خاموش یا بسیار قدیمی است.

در برگه اعلامیه دیگر که دیدن آن کمی مشکل بود نوشته شده بود " انجام حواله دانشگاهی به اروپا و نیوزلند"، در این رابطه یک دلال بازار ارز گفت: حواله حواله است فرقی ندارد برای کجا باشد زمانی که نرخ حواله و ارز مشخص شود می‌توان به هر کشور و مکانی حواله ارزی انجام داد.

در رابطه با نرخ حواله این دلال بازار گفت: نرخ حواله دلار 30 تا 40 دلار و یورو اگر فوری باشد 80 یورو اگر برای 3 روز آینده باشد 60 یورو است.

اما در میدان سکه منوچهری حجم قابل توجهی دلال حضور دارند که تنها معاملات در بین خودشان صورت می‌گیرد معاملاتی که هیچ‌گونه ارزی در آن وجود ندارد و اکثر معاملات به صورت صوری انجام شده است، معاملاتی که بعد از نهایی شدن در همان لحظه نیاز به عابر بانک دارد، در گذشته معاملات صوری در پایان وقت به حساب و کتاب می‌نشست اما انگار دلالان و واسطه‌هاس صرافان با نزدیکی به شب عید بسیار پول لازم شده‌اند.

اما همان طور که گفته شد بازار اسکناس نو با نزدیکی به ایام عید سال نو باید گرما بخود گیرد اما گشت و گذار در بازار فردوسی نشانی از گرما نداشت و می‌توان مدعی شد هیچ فردی به دنبال خرید اسکناس نو در این بازار نبود.

قیمت بازار اسکناس نو در حال حاضر به دلیل چاپ برخی از اسکناس‌ها همچون سکه 500 تومانی دستخوش تغییر شده است، امروز اسکناس 500 تومانی بسته‌ای 75هزار تا 85 هزار تومان و اسکناس 1000 تومانی بسته‌ای 109 هزار تا 111هزار تومان فروخته می‌شود.

یک فروشنده اسکناس نو در بازار فردوسی در پاسخ به این سوال که چرا اسکناس 500 تومانی بسیار گران عرضه می‌شود، دلیل این موضوع را عدم چاپ اسکناس 500 تومانی دانست.

در رابطه با عرضه اسکناس نو از سوی بانک‌ها یک متصدی بانک با اشاره به این که برای عید غدیر سال جاری اسکناس نو عرضه نشد به اقتصادنیوز، گفت: هر ساله با نزدیکی به ایام عید نوروز نامه‌ای از سوی مقامات ارشد بانک به رئیس‌های دوایر ارسال می‌شود و در آن زمان عرضه اسکناس نو به مردم عادی در کنار ارائه اسکناس نو به کامندان بانک مشخص شده است اما تا به امروز که 9 روز از اسفندماه گذشته نامه‌ای برای اسکناس و سکه طلا به شعب بانک ارسال نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید