تولید پوشاک زیر تیغ سازمان‌های قیمت‌گذار/ قوانین مزاحم مهم‌ترین مشکل صنعت نساجی 

کدخبر: ۱۳۴۰۲۸
دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک معتقد است: هر برندی برای درخشش خود باید در بازار داخلی بدرخشد تا بتواند محصولات تولیدی خود را به سایر کشورها صادر کند، اما وجود قوانین و مقررات مزاحم مانع تولید کافی و با کیفیت تولیدات داخلی می‌شود.
تولید پوشاک زیر تیغ سازمان‌های قیمت‌گذار/ قوانین مزاحم مهم‌ترین مشکل صنعت نساجی 

مهدی یکتا در گفت‌گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: باید در ابتدا مسایل و مشکلات برندهای ایرانی برطرف شود، دانش فنی ارتقا یابد، تا درنهایت بتوان نیم نگاهی به کشورهای همسایه و صادرات داشت.

وی با اشاره به اینکه در صورت ورود برندهای اروپایی به ایران، امکان ورود برندهای ایرانی به این کشورها نیز فراهم می‌شود، گفت: در ابتدا باید زمینه تولید موفق محصولات داخلی فراهم شود تا به صادرات فکر کنیم.

یکتا درپاسخ به اینکه صنعت پوشاک در کشور تا چه میزان آمادگی صادرات پوشاک دارد، اظهار کرد: صادرات پوشاک در کشور از سال‌های گذشته صورت می‌گیرد اما حجم آن در مقایسه با پتانسیل تولید پوشاک در کشور کم است.

وی مهمترین مشکل پیش روی تولید پوشاک در کشور را قوانین مزاحم کسب و کار دانست و گفت: این مشکلات عمدتا از سوی سازمان‌های حمایت، سازمان تعزیرات، اداره دارایی و اداره تامین اجتماعی به تولید کنندگان وارد می‌شود که این فشارها روز به روز بیشتر می‌شود که خود مانع جدی در راه برند سازی واحدهای پوشاک داخلی است.

دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک نقش قاچاق در کاهش تولید پوشاک در کشور را کم ندانست و افزود: قاچاق واقعیتی است که در کشور صورت می‌گیرد و تولید کنندگان نیز آن را پذیرفته‌اند و با این موضوع کنار آمده‌اند که سالانه حدود پنج میلیارد دلار قاچاق صورت می‌گیرد و هیچ نهاد نظارتی به آن توجه نمی‌کند.

وی گفت: از این رو به نظر می‌رسد باید بیش از هر موضوعی به فکر تقویت بازار داخلی بود تا مبارزه با قاچاق، چرا که در سال‌های اخیر هیچ نتیجه‌ای عاید تولید کنندگان نشده است.

به گفته یکتا، بهتر است برای توسعه بازاد داخلی، قوانین کسب و کار تعدیل یابد چرا که برخی قوانین علی‌رغم ظاهر خوبشان، مشکلات متعددی ایجاد می‌کنند. به طور مثال برندهای داخلی حتی در انتخاب و ثبت نام برندشان دچار مشکل می‌شوند به گونه‌ای که برندی در قوه قضائیه ثبت می‌شود اما برای آغاز کار و نصب تابلو و تبلیغات اداره اماکن و وزارت ارشاد مانع می‌شوند، این امر نشان می‌دهد که برندسازی در کشور با مشکلاتی همراه است.

دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک در پاسخ به مقایسه تولید پوشاک در 9 ماهه امسال با مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: هیچ آماری در تولید پوشاک وجود ندارد. هنگامی که واحدهای تولیدی رسمی کم هستند، آمار واقعی در کشور وجود نخواهد داشت.

وی گفت: برندهای ایرانی بیش از 20 شعبه ندارند، چرا که هر روز در بخش قیمت‌گذاری با سازمان حمایت درگیر هستند، در همین زمینه نیز وزیر صنعت اعلام کرده است که پوشاک مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شود، اما این اتفاق رخ می‌دهد، از طرفی دیگر پوشاک خارجی چندین برابر قیمت فروخته می‌شود و قیمت‌گذاری در آن بخش کاملا آزاد است، اما واحدهای تولیدی هر روز زیر تیغ سازمان‌های مربوطه هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید