در گفت‌وگو با رئیس انجمن انبوه‌سازان بررسی شد

رونق بازار مسکن در گرو ورود سرمایه‌گذاران خارجی/ نقدینگی به سمت بخش تولید سوق داده شود

کدخبر: ۱۴۸۳۶۳
رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: اگر سرمایه‌گذارهای خارجی هر چه بیشتر حاضر به همکاری با ایران شوند و مراودات با آنها به نتیجه‌ای برسد، مقداری از مشکلات تامین مالی در کشورمان حل می‌شود و این موضوع می‌تواند در اقتصاد کلان کشور موثر واقع شود و به تبع بخش مسکن هم رونق می‌گیرد.

حسن محتشم در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهارکرد: رکود حاکم بر بخش مسکن بیش از همه متاثر از اقتصاد کلان کشورمان است، این رکود در واقع نتیجه رکودی است که در سایر بازارهای ما نیز وجود دارد و نهایتاً در بازار مسکن نیز تاثیر می‌گذارد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان افزود: در نتیجه پیش‌بینی آینده مسکن بیش از همه به اقدامات و سیاست‌های دولت و همچنین نتیجه برجام بستگی دارد. چرا که اکنون یکی از مشکلات اصلی در کشورمان راکد بودن بازارها و در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری است. اما اگر سرمایه‌گذارهای خارجی هر چه بیشتر حاضر به همکاری با ایران شوند و مراودات با آنها به نتیجه‌ای برسد، مقداری از مشکلات تامین مالی در کشورمان حل می‌شود و این موضوع می‌تواند در اقتصاد کلان کشور موثر واقع شود و به تبع بخش مسکن هم رونق می‌گیرد.

او افزود: اکنون برنامه‌هایی که وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی در دست اقدام دارند سبب می‌شود که پول در چرخه تولید قرار بگیرد و مقداری شرایط نقدینگی در بازار روان شود و مطمئناً این موضوع در بخش مسکن هم تاثیرگذار خواهد بود.

محتشم در ادامه بیان کرد: به هر حال ما در شرایطی بهتر از قبل قرار داریم و فکر می‌کنم با توجه به شرایط کنونی که هیات‌های خارجی در حال رفت و آمد هستند و مذاکراتی انجام می‌شود، بعضاً قراردادهایی هم در بخش راه و مسکن امضا می‌کنند، می‌توانیم این پیش‌بینی را کنیم که آینده نیز از شرایط فعلی بهتر باشد.

او خاطرنشان کرد: البته برای رسیدن به وضعیت مناسب اقتصادی در کشورمان نباید سعی‌مان این باشد که تمامی سرمایه‌ها به سوی مسکن سرازیر شود، زیرا در این صورت ممکن است که قیمت مسکن به صورت جهشی بالا رود، اما اگر روال کنونی کنترل شود که خارج از هجوم سرمایه و تنها در اثر تقاضا قیمت‌ها بالا رود، وضعیت قابل قبولی خواهد بود، زیرا حداقل در اثر آن، معادل تورم یا درصدی بیشتر از تورم قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند که کاملاً طبیعی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید