در مجمع سایپا چه گذشت؟

کدخبر: ۱۴۸۵۱۵
مدیرعامل سایپا با اعلام آخرین وضعیت و واگذاری زیرمجموعه‌ها، درباره مذاکره با شرکای خارجی و آینده به سهامداران وعده داد مشکلی پیش نخواهد آمد و آینده سراسر روشنی پیش رو خواهد بود.

مهدی جمالی در جریان برگزاری مجمع سالانه ساپیا که با حضور 81 درصد سهامداران برگزار شد، اخبار امیدوارکننده‌ایی درباره تمدید شش‌ماهه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی با تصویب هیات دولت ، انتشار اوراق صکوک زمین و ساختمان٢٠٠٠ میلیارد تومانی، برنامه فروش سایپا دیزل و ایران کاوه و انتشار آگهی مزایده سایپا دیزل، واگذاری نقدی ٥٠ درصد سهام سایپا کاشان به سیتروئن ، آغاز همکاری با رنو ، نیسان، کیاموتورز ، قرارداد ایویکو با زامیاد و... داد و آماده بازگشایی نماد در روزهای آینده شد.

عبور از مشکلات و برنامه انتشار 2 هزار میلیارد تومان صکوک

وی به مشکلات گذشته این گروه اشاره کرد و گفت: اکثر شرکت های گروه مشمول ماده 141 بوده و حقوق مالکانه شرکت 14.5- بوده و بدهی شرکت 790 میلیارد تومان به سیستم بانکی بود.همچنین در برخی مواقع تولید محصولات به 800 دستگاه در روز رسید اما با همراهی کارکنان و سهامداران، شرکت در وضعیت مناسبی قرار گرفته و تولید محصولات با تیراژ بیش از 2000 دستگاه در روز همراه شده است.

این مقام مسوول با اشاره به رشد 20 درصدی تولید محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: در حالی به علت مشکلات مالی، تصمیم به انتشار اوراق صکوک گرفته شد که در سال جاری انتشار و پذیره نویسی صکوک زمین و ساختمان به ارزش 2000 میلیارد تومان و با نرخ سود کمتر از 20 درصدی عملی خواهد شد.

جمالی با بیان اینکه مشکل تامین نقدینگی مدیریت شده و طرح های مناسبی از جمله طرح اتو خدمت برای تامین نقدینگی اجرا شده ادامه داد: با توجه به عدم امکان دریافت تسهیلات بانکی ، اجرای طرح اتوخدمت موجب شد تا بیش از 1.2 میلیارد تومان تامین شود. در ادامه هم دولت با تسهیلات بانکی به صنعت خودرو کمک کرد.

امکان تولید یکی دو محصول جدید در هر سال
وی در خصوص توسعه محصول گفت: یکی از مشکلات توسعه محصول این است که در گذشته در این خصوص غفلت شده ولی توسعه محصول از نظر تیم مدیریتی فعلی سایپا در اولویت است.

وی گفت: پس از رونمایی ساینا در پایان سال قبل با حضور رئیس جمهور که تائیدی بر عملکرد سایپا بود و در صورت تامین منابع مالی مناسب این توان فنی و مهندسی در سایپا وجود دارد که هر سال یک یا دو محصول جدید وارد بازار خودرو کند و در سال جدید نیز محصول جدید به بازار عرضه خواهد کرد.

مدیرعامل سایپا گفت: مرکز مطالعات استراتژیک سایپا طرح های خوبی درباره خصوص شرکت های کم بازده و زیان ده در دست اجرا دارد که با همراهی هیات مدیره تصمیم به ادغام و انحلال این گونه شرکت ها در دستور کار قرار گرفته است. در حال حاضر بیش از 85 درصد از ظرفیت های شرکت ها و قطعه سازان گروه سایپا استفاده می شود.

واگذاری دو زیرمجموعه و خروج 1000 میلیارد تومان زیان

جمالی تصریح کرد: سایپا در شرایطی قرار دارد که با حمایت هایی وزارت صنعت معدن و تجارت یکی از شرکت های خارجی بزرگ، یک میلیارد دلار تسهیلات یوزانس در اختیار سایپا قرار داده و ترازنامه مالی شرکت در وضعیت خوبی است که با تلاش کارشناسان، کارگران و مدیران به این نقطه رسیدیم ضمن اینکه با بررسی در زنجیره ارزش شرکت به این نتیجه رسیدیم که بعضی از شرکت ها با بدهی های سنگین نمی توانند با گروه سایپا ادامه فعالیت داشته باشند.

ابن مقام مسوول خاطرنشان کرد: شرکت های سایپا دیزل و ایران کاوه واگذار می شوند و مراحل واگذاری این دو شرکت در کدال اعلام خواهد شد. با این اقدام 1000 میلیارد تومان از زیان انباشته این دو شرکت از گروه سایپا خارج خواهد شد.

مذاکره با شرکای تجاری خارجی

وی با اشاره به شرایط سال گذشته سایپا در مذاکره با شرکای تجاری خارجی گفت: سال قبل اگر قرار بود با شرکت خارجی مذاکره کنیم شرایط یک شرکت ور شکسته را داشتیم اما امروز سایپا در شرایطی قرار دارد که می تواند شرکت خارجی طرف قرارداد خود را انتخاب کند . آنها نیز شرایط ما را می پذیرند.
درباره قرارداد با شرکت های خارجی گفت: از ابتدا سیاست ما طمانینه و آرامش در انجام مذاکره با شرکت های خارجی بود و همچنین حفظ منافع ملی و منافع سهامداران مبنای مذاکره ما با شرکت های خارجی بوده است.

وی گفت: در الگوی مذاکره با شرکای خارجی برای اولین بار از سیتروئن خواستیم که سرمایه گذاری مستقیم در سایپا کاشان انجام دهد و بخشی از سهام سایپا را خریداری کند و هم اکنون در برد سیتروئن پذیرفته شده که در سایپا کاشان سرمایه گذاری مستقیم انجام دهند و 50 درصد سهام سایپا کاشان را به صورت نقدی خریداری کنند.

جمالی گفت: بر همین اساس مقرر شد که در قالب شرکت مشترک با سایپا کاشان 6 نفر عضو هیات مدیره خواهد داشت و تصمیم ها به صورت برابر گرفته خواهد شد و حتما باید اعضای هیات مدیره برای هر تصمیم گیری اقناع شوند. در این میان امیدوارم همانگونه که بسیاری از نمایندگان مجلس مدیران وزارت صنعت معدن و تجارت همراهی و صبوری به خرج دارند، پس از امضای قرار داد سیتروئن ، صادرات را هم خواهد داشت.

وی درباره شرکای خارجی دیگر در قالب شرکت مشترک یا جوینت وینچر گفت : مذاکرات خوبی با رنو داشتیم و به زودی به تفاهم نهایی خواهیم رسید. همچنین با شرکت نیسان در حال مذاکره هستیم و افق روشنی پیش روی مذاکرات است.با شرکت چانگان هم مذاکرات خوبی داریم ، شرکت چانگان شرکتی است که سالیانه بیش از 3 میلیون خودرو تولید می کند. همچنین با برلیانس و زوتی نیز کارمان را ادامه می دهیم.

وی تصریح کرد: با شرکت ایویکو و زامیاد نیز در حال مذاکره هستیم و ایویکو نیز مانند سیتروئن پذیرفته که سرمایه گذاری مستقیم و صادرات داشته باشد.با شرکت کیا هم مذاکراتی آغاز کرده ایم و طی دو هفته آینده در کره جنوبی مذاکرات را دنبال خواهیم کرد.

اطمینان مدبرعامل به سهامداران به مشارکت خارجی و آینده شرکت

وی خاطر نشان کرد: به سهامداران اطمینان خاطر می دهم برای افزایش تولید و جوینت وینچر در سایپا هیچ مشکل وجود ندارد و این توان فنی، مهندسی ، امور مالی و مدیریتی در سایپا وجود دارد که در این زمینه موفق و سربلند شود و این توان موجود در سایپا برای کشور افتخاری است و امیدوارم که از این ظرفیت ها به نحو مطلوبی استفاده شود.

مدیرعامل سایپا گفت: با صبر و تحمل سهامداران و گشایش های مالی، آینده خوبی برای سهامداران و تولید در سایپا پیش بینی می کنم و سایپا به عنوان یک برند ملی بیشتر از گذشته در صنعت و تولید خواهد درخشید.

جمالی ادامه داد: بسیاری از کارشناسان به اصلاح ساختار مالی خوش بین نبودند تا اینکه با همراهی هیات مدیره گروه توانستیم کار اصلاح ساختار مالی را شروع کنیم و در این کار از همکاری سازمان بورس، سازمان حسابرسی، سازمان امور مالیاتی و شخص وزیر صنعت تقدیر می کنم و همراهی سازمان بورس و مدیران و معاونان آن همراهی جانانه، بزرگ و قابل تقدیر بوده است.

وی گفت: با مساعدت هیات وزیران و سازمان امور مالیاتی توانستیم فرصت 6 ماهه مالیاتی را از سازمان امور مالیاتی بگیریم و با پیگیری های مکرر خواهیم توانست افزایش سرمایه بدهیم.

منبع: بورس‌پرس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید