مبادله تایر موتور سیکلت با زنجبیل/7 سال تجارت ایران با پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا در یک نمودار

کدخبر: ۱۴۸۵۱۹
در هفت سال اخیر ارزش مبادلات تجاری ایران با نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا، هم بسیار اندک بوده و هم روندی نزولی داشته است.
فاطمه شیرزادی:

محمد جواد ظریف قرار است از سوم تا هشتم مردادماه سفری به غرب آفریقا داشته باشد و نیجریه از جمله کشورهایی است که قرار است وزیر خارجه کشورمان با مقاماتش دیدار و گفت‌وگو کند. آن طور که ایسنا گزارش داده، سفر ظریف به آفریقا در راس یک هیأت سیاسی و اقتصادی صورت خواهد گرفت و نیجریه اولین کشوری است که در جریان این سفر، هیات ایرانی به آن سفر خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، فارغ از آثاری که سفر هیأت اقتصادی ایران به نیجریه بر تجارت دو کشور خواهد داشت، با بررسی آمارهای رسمی تجارت دو کشور می‌توان دریافت که در حال حاضر و در سال‌های اخیر وضعیت مبادلات تجاری دو کشور در چه سطحی است. بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد ارزش مبادلات تجاری ایران و نیجریه در سال‌های اخیر نوسان‌هایی داشته و در مجموع روندی نزولی را طی کرده است. در سال 88 ایران معادل 15 میلیون و 600 هزار دلار کالا نیجریه صادر کرده است، اما ارزش کل صادرات ایران به این کشور پس از طی روندی نزولی به دو میلیون و 500 هزار دلار در سال 94 کاهش یافته است. در سه ماهه آغازین سال 95 نیز ایران تنها یک میلیون و 507 هزار دلار کالا به نیجریه صادر کرده است.

در بیشتر این سال‌ها هیچ اطلاعاتی از واردات ایران از نیجریه موجود نیست. تنها اطلاعاتی از واردات ایران از نیجریه طی دو سال موجود است؛ در سال 92 معادل 100 هزار دلار و در سال 93 معادل 26 هزار دلار کالا از نیجریه وارد ایران شده است.

اقتصادنیوز شکل زیر را بر اساس آمارهای رسمی گمرک از تجارت نیجریه و ایران تهیه کرده است.

ایران و نیجریه چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
به گزارش اقتصادنیوز، اقلام صادراتی ایران به نیجریه در سه ماهه آغازین سال 95 عبارتند از: «تایر بادی نو از کائوچو برای موتورسیکلت»، «وازلین»، «کدئین فسفات»، «روغن پایه معدنی»، «ایزوسیاناتک‌ها»، «چسب‌ها و سایر چسباننده‌های آماده»، «سنگ»، «بیسکوئیت»، «مواد دباغی غیرآلی»، «مبلمان»، «کاشی و چهارگوش (Tile)»، «کولرهای آبی خانگی»، «گچ»، «انواع اشیای ساخته از سنگ یا از سایر مواد معدنی» و «کف‌پوش‌های غیرمخملی‌باف». آخرین سالی که اطلاعاتی از واردات ایران از نیجریه در آن ثبت شده، سال 93 است. در این سال نیز تنها کالای وارداتی ایران از نیجریه «زنجبیل» است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید