کدام عوامل در رشد شاخص بورس امروز اثر گذار بودند؟+نمودار

کدخبر: ۱۴۸۵۳۹
در بازار امروز شنبه، اولین روز معاملاتی مردادماه، شاخص کل بورس به روند صعودی خود در روزهای پیش، ادامه داد، به طوریکه در انتهای معاملات 420 واحد افزایش پیدا کرد و با قرار گرفتن در آستانه کانال 75 هزار واحدی، در ارتفاع 74 هزار و 934 واحدی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز،‌ در بازار امروز شنبه، اولین روز معاملاتی مردادماه، شاخص کل بورس به روند صعودی خود در روزهای پیش، ادامه داد، به طوریکه در انتهای معاملات 420 واحد افزایش پیدا کرد و با قرار گرفتن در آستانه کانال 75 هزار واحدی، در ارتفاع 74 هزار و 934 واحدی قرار گرفت. در این بازار نمادهای «فملی»، «فولاد»، «کچاد»، «کگل»، « پترول» و «مبین» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «فارس» و «فاراک» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند.

در راستای وضعیت امروز بازار سهام ایمان مقدسیان به اقتصادنیوز گفت: مهم‌ترین اتفاقی در این روزها به چشم می‌خورد، گزارش‌های برخی شرکت‌ها مانند شرکت گل گهر، شرکت ملی مس ایران و... بوده است. همچنین رشد قیمت‌های جهانی بعضی از فلزات از مواردی بوده که باعث شد بازار توجه خاصی نسبت به این گروه‌ها داشته باشد. همانطور که می‌بینیم بازار امروز بیشتر تحت تاثیر نمادهایی از این دست، قرار گرفته است.

تحلیلگر کارگزاری بانک کشاورزی اظهار کرد: گروه خودرویی نیز، مثبت بود. اگرچه نمادها در این گروه مانند گذشته بر محور مسائل بنیادی نیستند. البته برای سایپا به این صورت نیست چراکه در حال رونمایی از قراردادهایی است و باید ببنیم که این مساله چه می‌شود و تاثیر این قراردادها چقدر است.

او ادامه داد: اما اگر به صورت عمده بر گروه خودرو نظر بدهیم همه سهم‌ها با تغییرات بنیادی حرکت نمی‌کنند بعضی بر محور شایعات و برخی بر محور افزایش سرمایه حرکت می‌کنند. در برخی موارد هم احتمال رونمایی از قرارداداهای جدید وجود دارد که این موارد از تغییر اطلاعات بنیادی به شمار می‌رود.

مقدسیان گفت: در مجموع در ارزیابی از بازار می‌توان گفت بعضی از سهم‌های بزرگ با حجم‌های بسیار معامله شدند و این مساله می‌تواند بازار را از حالت رخوت و سنگینی که طی چند ماه گذشته داشته خارج کند و حتی شاید با رشد مواجه کند.

او در رابطه با چالش‌هایی که برای فصل مجامع گروه بانکی وجود دارد به اقتصادنیوز گفت: بانکی‌ها روند سال گذشته خود را ادامه می‌دهند و اتفاق جدیدی در آنها نیفتاده است. این گروه مشکل نقدینگی دارد و در برخی از موارد اطلاعات و اقلامی که در صورت‌های مالی‌شان آورده شده اقلامی هستند که از کیفیت لازم برخوردار نبوده به این معنا که بانکی‌ها ابزار لازم برای وصول بعضی از این مطالبات، را ندارند.

این کارشناس بازار سهام گفت: از این جهت بانک مرکزی سختگیری‌هایی را بر آنها اعلام می‌کند. این مساله باعث شده که سودهایی نقدی که تقسیم می‌شود پایین باشند. البته در بعضی موارد هم، مانند بانک دی، سود تقسیمی بالاتری وجود داشته است. در برخی از آنها شاهدیم که مجامع‌شان به تنفس برخورده و در برخی دیگر مجمع برگزار شده و سودهای تقسیمی پایینی را اعلام کرده‌‌اند.

او افزود: بهرحال با اتمام مجامع این گروه، اگر اطلاعات بنیادی تازه‌ای که بازار در گذشته بر آن اشراف نداشته مثلا ارتباط راحت‌تر و سهل‌الوصول‌تر بین سیستم بانکی کشور ما و سیستم بانکی دنیا ارائه شود، تغییرات به نسبت جدی را در این گروه می‌بینیم.  در غیر اینصورت انتظاری برای این گروه بخصوص در این برهه زمانی وجود ندارد.

او گفت: هرچند در این مواقع ورود جریان نقدینگی تعیین‌کننده است. مثلا اگر اتفاقی که در زمستان سال گذشته برای گروه خودرویی‌ها افتاد و جریان نقدینگی سنگینی به آنها وارد شود، برای گروه بانکی هم صورت بگیرد، ممکن است که این گروه از نظر قیمتی تغییراتی را شاهد باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید