بورس همچنان بر مدار کم رمقی+نمودار

کدخبر: ۱۵۰۲۶۴
طی معاملات امروز شنبه؛ اولین روز معاملاتی هفته جاری، شاخص کل بورس 89.72 واحد افزایش یافت و در ارتفاع 77 هزار و 968 واحدی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز، امروز یکشنبه، بورس تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که شاخص کل تنها 89.72 واحد افزایش پیدا کرد و در انتهای معاملات در ارتفاع 77 هزار و 968 واحدی قرار گرفت. در جریان معاملات امروز نمادهای «شبندر»، «فارس»، «شپتا» و «شبریز» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای‌«خساپا»، «بترانس» و «وپاسار» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشته‌اند.

در این راستا امیر خدیوی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز عنوان کرد: به دلیل رشد در گروه‌ پالایشی‌ها، سایر گروه‌ها ترجیح می‌دادند که در نقطه سر به سر یا با زیان اندک خارج شوند و وارد گروه پالایشی‌ها شوند.

این تحلیلگر بازار سهام افزود: بازار بعد از نوسانی که در گروه خودرو انجام داد و بعد از اصلاحی که هیچ کسی متوجه دلیل آن نشد، مقداری نسبت به سهام گروه خودرو بدبین شده و سعی می‌کند که با نوسانات نفت روی سهم‌های سنگ‌آهنی، روی، مس و پالایشی‌ها نوسان‌گیری کند.

او ضمن بیان اینکه اکنون با توجه به روند کاهش نرخ‌های سود بانکی باید بازار داغی داشته باشیم، گفت: آن طوری که فکر می‌کردیم نشد و مقداری از آن به دلیل بی‌اعتمادی است و مساله مهمتر به این موضوع برمی‌گردد که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بسیار دولتی است، اقتصاد و بورس ما دولتی است و زمانی که سهامداران ما احساس می‌کنند که دولت روی خوشی نسبت به بازار سرمایه ندارد، با ورود پول‌های خود ریسک نمی‌کنند و همیشه هم جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه با پول‌های بزرگ شروع می‌شود و بعد نوبت به سهامداران خرد می‌رسد.

خدیوی افزود: سهامداران خرد هم طبق عادت قدیمی منطبق با این حرکت هستند و زمانی که چراغ سبزی از راس هرم نمی‌بینند، این کار را انجام نمی‌دهند.

او در ادامه بیان کرد: مساله بعدی هم این است که حقوقی‌های بازار، خودشان نوسان‌گیر شده‌اند و بازار بسیار خطرناک شده است و از بازار سرمایه خارج شده و به بازار معامله تبدیل شده است. حقوقی‌ها که بزرگترین‌شان صندوق‌های بازنشستگی ارگان‌های مختلف هستند، همگی به نقدینگی نیاز دارند.

خدیوی گفت: به طور کلی بازار سرمایه کنونی به دلیل رویکرد کلان دولت به بازار سرمایه، بازاری بیمار است و اگر این رویکرد نبود با توجه به شرایط‌های سیاسی قطعاً شاخص باید بسیار بالاتر از این حرف‌ها قرار می‌گرفت.

این تحلیلگر در رابطه با آینده بازار سرمایه گفت: اگر بخواهیم به صورت سنتی به قضیه نگاه کنیم، با توجه به اینکه سال آخر ریاست جمهوری است، قطعاً دولت باید تغییر در بازار سرمایه ایجاد کند و رونقی را به این بازار بیاورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید