10 آمار آبی و برقی وزارت نیرو/بدهی 32 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو در بخش برق

کدخبر: ۱۵۰۴۳۰
وزیر نیرو دو رقم از بدهی‌های وزارت‌خانه تحت صدارت خود را اعلام کرد؛ یکی بدهی 32 هزار میلیارد تومان وزارت نیرو تنها در بخش برق و دیگری بدهی کمتر از 12 هزار میلیارد تومانی این وزارت‌خانه به پیمانکاران که البته وی مشخص نکرده این رقم دومی مجزای از رقمی اولی است یا بخشی از آن.
10 آمار آبی و برقی وزارت نیرو/بدهی 32 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو در بخش برق

به گزارش اقتصادنیوز، حمید چیت‌چیان با حضور در یک برنامه تلویزیونی دو رقم از بدهی‌های وزارت‌خانه تحت صدارت خود را اعلام کرد؛ یکی بدهی 32 هزار میلیارد تومان وزارت نیرو تنها در بخش برق و دیگری بدهی کمتر از 12 هزار میلیارد تومانی این وزارت‌خانه به پیمانکاران که البته وی مشخص نکرده این رقم دومی مجزای از رقمی اولی است یا بخشی از آن.

در ادامه 10 آمار قابل توجه وزیر نیرو در بخش‌های آب و برق را می‌توانید بخوانید:

1.سالانه 1.5 درصد به میزان مصرف آب شرب و در 10 سال گذشته سالانه به طور میانگین شش درصد به میزان مصرف برق افزوده شده است.

2.امسال  3.5 هزار  میلیارد تومان در اختیار وزارت جهاد و کشاورزی برای بهینه سازی مصرف آب قرار داده شده است.در بودجه عمومی دولت دو هزار میلیارد تومان برای افزایش بهره‌وری مصرف آب و تبدیل روش های سنتی به روش های نوین اختصاص یافته است و هزار و 500 میلیارد تومان نیز از صندوق توسعه ملی به این موضوع اختصاص یافت.

3.زارت نیرو در بخش برق 32 هزار میلیارد تومان بدهکار است.بخشی از این بدهی به دلیل واگذار شدن تعداد قابل توجهی از نیروگاه‌ها در دولت گذشته به نهادهای گوناگون است، در صورتی که این نیروگاه‌ها سرمایه وزارت نیرو بودند.12 میلیارد تومان بدهی دولت مربوط به نیروگاه های واگذار شده است.

4.امسال بر اساس قانون هفت هزار و 500 میلیارد تومان امکان انتشار اسناد خزانه اسلامی دارد که تاکنون دو هزار و 400 میلیارد تومان را به وزارت نیرو داده اند که این وزارتخانه بخشی از بدهی های خود را پرداخته است. 12 هزار و 500 میلیارد تومان نیز اوراق تصفیه خزانه پیش بینی شده است که حدود سه هزار میلیارد تومان را وزارت نیرو می تواند استفاده کند.

5.دو هزار و 200 میلیارد تومان نیز سال گذشته دولت ا زمنابع درآمدهای بخش برق برداشت و به پرداخت یارانه ها اختصاص داد که دولت پذیرفت امسال این مبلغ را از وزارت نیرو دریافت نکند.

6.بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران کمتر از 12 هزار میلیارد تومان است .

7.در سال 94 هزینه تولید، انتقال و توزیع برای هر کیلووات برق 100 تومان برای وزارت نیرو بود در حالی که این وزارتخانه برق را به ازای هر کیلووات 60 تومان فروخت و از این مبلغ نیز 102 ریال برای هدفمندی یارانه ها برداشته شد. 50 تومان به ازای هر کیلووات برق دست وزارت نیرو را در سال گذشته گرفت.

8.تا کنون 35 هزار مگاوات برای بخش خصوصی مجوز تولید صادر کرده‌ایم، اما بخش خصوصی 11 هزار مگاوات آن را اجرا کرده است.

9.در هفته دولت 22 مگاوات و تا پایان سال 100 مگاوات برق نیروگاه‌های خورشیدی به شبکه برق رسانی کشور وارد می شود.

10.برای تولید پنج هزار مگاوات برق خورشیدی در برنامه ششم برنامه ریزی شده است و به طور میانگین سالی یک هزار مگاوات برق خورشیدی وارد مدار خواهد شد.

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید