هم‌اندیشی فولادی‌ها در «دنیای اقتصاد»/ 10 نکته کلیدی درباره فولاد از زبان مسوولان و فعالان این صنعت+جدول

کدخبر: ۱۵۰۸۰۶
مسوولان و فعالان صنعت فولاد و معدن به تشریح مسائل اصلی این حوزه و ارائه راهکارها و پیشنهادهایی در این زمینه پرداختند.

به گزارش اقتصادنیوز، اولین جلسه کمیته راهبردی «هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» روز یکشنبه هفتم شهریورماه، با حضور افرادی همچون رئیس هیأت عامل ایمیدرو، مشاور معاون اول رئیس جمهور، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و مدیر شرکت سهامی فولاد مبارکه اصفهان در محل ساختمان شماره 2 روزنامه «دنیای اقتصاد» برگزار شد.

علیرضا بختیاری، مدیر مسوول شرکت رسانه‌ای دنیای اقتصاد تابان، در بخش آغازین این جلسه موضوعات قابل طرح در «هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران» را به این شرح برشمرد:

*پیش‌بینی وضعیت آینده بازار فولاد و معدن ایران و جهان
*رقابت شدید بین تولیدکنندگان برای گرفتن سهم بازار و در نتیجه کاهش قیمت‌ها
*از مدار خارج شدن کارخانه‌های با بازده پایین

بختیاری سپس از حاضران خواست که پیشنهادهای خود را در زمینه موضوعات قابل طرح در همایش مطرح کنند.

در این جدول اقتصادنیوز می‌توانید خلاصه‌ای از پیشنهادهای ارائه شده در اولین جلسه کمیته راهبردی «هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» را بخوانید.

مهدی کرباسیان/ رئیس هیات عامل ایمیدرو

قیمت تمام شده

سه نکته اساسی را باید مد نظر قرار داد. پیش‌بینی‌ها می‌گوید تا سال 2017 تغییر اساسی در حوره فولاد رخ نخواهد داد. قیمت‌ها در این بازار نه روند افزایشی خواهد داشت . نه روند کاهشی و احتمالا نوسانات این بازار در محدوده 10 درصد خواهد بود. نکته دیگر این است که سال آینده آخرین سال دولت یازهم و اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه خواهد بود. از دولت نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که گام بلندمدتی در مورد این حوزه بردارد اما در رابطه با برنامه ششم توسعه می‌توان برنامه‌هایی را ارائه دهیم. بنابراین باید بررسی کنیم که در چه جاهایی می‌توان اولویت‌هایی را تعیین کرد. بحث بازار و پیش‌بینی آینده باید همه ساله محور اصلی همایش باشد و همواره نگاهی به آن داشته باشیم. اما مهمترین محوری که می‌تواند در این همایش مورد توجه قرار گیرد مساله قیمت تمام شده است. چون این محور موارد دیگری مانند جابجایی، حل و نقل، انرژی، آب و ... را هم در بر می‌گیرد و قیمت تمام شده همه این موارد را در دل خود مستتر دارد. اگر قیمت تمام شده مناسب نباشد نه می‌توان بازار داخل را راضی نگه داشت و نه می‌توان صادرات داشت. بنابراین از نگاه من مساله قیمت تمام شده مساله‌ای بسیار جدی است. قیمت تمام شده نه تنها در بازار داخل که در مساله صادرات هم مورد توجه است.

مصطفی موذن‌زاده/ مشاور معاون اول رئیس جمهور

نقطه گریز فولادسازان از بحران کنونی کجاست؟

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال 2030 مصرف فولاد دنیا به 2 میلیارد تن خواهد رسید و باید افزایش تولید به این ظرفیت پاسخ داد. بر این اساس محور بسیاری از بحث‌های فولادی است که چگونه 400 میلیون تن کمبود فولاد را تامین کنیم. اما از نظر من اولویت و مساله اصلی فولادسازان چگونگی تامین این میزان نیست. مساله اصلی این است که فولادسازان تحت‌فشارند و نقطه گریز از این بحران چگونه حاصل می‌شود؟ به همین دلیل به نظر من محور اصلی همایش فولاد در سال جاری باید این باشد که نقطه گریز فولادسازان کجاست و ما چه زمانی و چگونه باید از این وضعیت خارج شویم. سال گذشته همه فولادسازان و تولیدکنندگان سنگ آهن با ضررهای بسیاری مواجه بودند. پس امسال اولویت اصلی همایش فولاد باید چگونگی خروج از این شرایط باشد.

محمد ابکاء/ مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک

بهسازی واحدهای تولیدی با نگاه به محیط زیست و مساله آب

یکی از مسائل مغفول مانده در حوزه فولاد، بهسازی ظرفیت‌های موجود است. اما این بهسازی باید با نگاه محیط زیستی انجام شود و محیط زیست در اولویت باشد. واحدهای تولیدی ما به مساله محیط زیست توجه چندانی ندارند. این در حالی است که واحدهای تولید فولاد و دیگر فلزات در سراسر دنیا در کنار امر تولید نگاه ویژه‌ای به محیط زیست دارند و چنان قواعد زیست محیطی را لحاظ می‌کنند که تولیدات آنها ضرری را متوجه محیط زیست و مردم نکند. بر این اساس من پیشنهاد می‌کنم محور همایش فولاد در سال جاری باید بهسازی واحدهای تولیدی با نگاه به محیط زیست و مساله آب باشد. البته در مساله تولید نگاه اصلی نگاه به بازار است. من هم تاکید می‌کنم که نگاه به بازار باید محور اصلی باشد. اما نمی‌توان در شرایط فعلی به مشکلات محیط زیستی و مساله آب توجه نکرد. هنوز هم در مناطقی مجوز تولید فولاد داده می‌شود که مشکلات شدید آب وجود دارد. مردم در این مناطق حس می‌کنندکه فولاد زندگی‌شان را هدف گرفته. پس توجه به محیط زیست و مسائل آب درک نار بازار نکته کلیدی و محوری است.

رضا اشرف سمنانی/مشاور شرکت میدکو

بررسی مشکلات بازار داخل و شناخت ظرفیت‌های منطقه

همایش پیش رو باید با دو محور اصلی برگزار شود؛ یکی بررسی شرایط داخلی و دیگری شناخت ظرفیت‌های خارجی برای صادرات. در محور اول لازم است که بررسی کنیم بحران‌ها و مشکلات داخلی ما در حوزه فولاد چیست؟ مثلا ما در حوزه تکنولوژی نیازمند چه تغییراتی هستیم و یا چگونه باید بازار داخل را رونق دهیم؟ در این بخش هدف ما این است که مسائل داخلی حوزه فولاد را تشریح کرده و به دولت جهت دهیم. محور دیگر افزایش رقابت‌پذیری این صنعت برای صادرات است. ما چگونه باید هزینه های تولید فولاد را کاهش دهیم، چگونه باید در بازارهای جهانی رقابت کنیم آن هم در بازاری که همه در حوزه فولاد دچار ضرر مالی شده‌اند. بر این اساس باید این همایش با دو محور بازار داخل و شناخت منطقه برگزار شود. باید علاوه بر استراتژی‌های کوتاه مدت، استراتژی‌های بلندمدت هم داشته باشیم. توجه به زیرساخت‌ها و موضوعاتی مانند اکتشاف، از مباحث استراتژیک ماست.

بهرام شکوری/رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران

توسعه فولاد با ایجاد مزیت رقابتی

آمارهای ارائه شده در حوزه تولید فولاد نشان می‌دهد کمبودهای در تولید این محصول وجود دارد. ایران با توجه به ذخایر سنگ آهن و انرژی‌های خود می‌تواند میزان تولید فولاد خود را افزایش دهد. اما در این تولید باید به مواردی مانند زیرساخت‌های لازم برای تولید، تکنولوژی‌های لازم، استراتژی تولید، بحث هلای زیست محیطی و انرژی و ... توجه کرد. اما شاید بتوان همه این موارد را ذیل یک مفهوم کلی آورد و آن مزیت رقابتی است. به عبارتی شاید بهترین محور برای این همایش این باشد که چگونه می‌توان با ایجاد مزیت رقابتی به توسعه فولاد پرداخت. چون اگر تولید ما با مزیت رقابتی همراه نباشد نه می‌توانیم بازار داخل را حفظ کنیم و نه امکان رقابت جهانی را داریم. یا باید مانع واردات فولاد به کشور شویم و یا اینکه کالای داخل را با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت جهانی بفروشیم. بر این اساس باید دید به چه زیرساخت‌ها و تکنولوژی‌هایی نیاز داریم که بتواند مزیت رقابتی برای ما ایجاد کند. مزیت رقابتی آینده بازار فولاد را هم در بر می‌گیرد. با توجه به اهمیت مباحثی که مطرح می‌شود و تأثیر آنها بر قیمت تمام شده، ما باید با طرح هر بحث، راهکارهایی هم برای آن ارائه کنیم چه به این مباحث توجه بشود، چه نشود.

سید رضا نوروز‌زاده/مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)

بحث شرکت‌های شبه دولتی و یا خصولتی‌ها به جز لاینفک اقتصاد ما تبدیل شده است. دولت آن دسته از شرکت‌هایی را که سودآور نبوده را در سبد واگذاری‌ها قرار داد و به تامین اجتماعی داد و اکنون مسئولیت این شرکت‌ها بر عهده تامین اجتماعی است که بخشی از آن نیز شرکت‌های معدنی است. اما شاید الان مهمترین مساله قابل بررسی این باشد که باید چگونه وضعیت فعلی را بهینه کرد و چگونه می‌توان اداره این شرکت‌ها را اقتصادی کرد؟ مجموعه شرکت‌های فولادی باید درک نار هم قرار گیرند و صاحب یک دبیرخانه شوند و ما باید کمک کنیم که واحدها با هم مدیریت شوند و در کنار هم قرار بگیرند.

بهرام سبحانی/ مدیر عامل شرکت سهامی فولاد مبارکه اصفهان

جهانی شدن و صادرات

با توجه به سرانه مصرف فولاد در کشور، تولید سالانه 20 میلیون تن فولاد جوابگوی مصرف داخلی ما خواهد بود. بنابراین اگر به توسعه فولاد فکر می‌کنیم، باید نگاه صادراتی داشته باشیم. در حال حاضر قیمت سنگ آهن و انرژی در جهان کاهش یافته و رقابت ما در بازارهای جهانی نشدنی است. به نظر نمی‌رسد قیمت‌ها در بازار جهانی چندان افزایش یابد. در این شرایط و با توجه به وضعیت نرخ ارز، امکان صادرات برای ایران چندان فراهم نیست. به همین دلیل بهتر است در همایش این موضوع بررسی شود که چگونه می‌خواهیم جهانی شویم.

قدیر قیافه/ رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران

توسعه زیرساخت‌های صادرات و تجمیع طرح‌های کوچک

مهم‌تر از موضوع ظرفیت‌سازی این است که چگونه می‌خواهیم صادرات داشته باشیم. آیا بنادر ما کشش این میزان صادرات را دارند؟ در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کار چندانی انجام نشده است.

در شرایطی که بحث جهانی شدن مطرح است، باید دوستان را قانع کرد که از طرح‌های کوچک دست بردارند. باید به سمت تجمیع این طرح‌ها حرکت کنیم.

من فکر می‌کنم ما باید به دنبال یک رفتار سندیکایی در زمینه صادرات فولاد به مناطق اطراف باشیم.

مسعود ابکاء / عضو هیأت عامل ایمیدرو

ایجاد توازن، بهسازی بنگاه‌ها و محیط زیست

ما در داخل هر کارخانه هم توازن لازم را نداریم. هر کدام از بخش‌ها به نوعی توازن ندارند. «بهسازی بنگاه‌ها» از هر نظر مهم است. موضوع آب و محیط زیست هم حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

محمد حسنی سعدی/ مدیر روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران

مشارکت بورس کالا برای تأمین مالی صنایع

از جانب آقای دکتر سلطانی‌نژاد، مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران، که خودشان نتوانستند در جلسه حاضر باشند صحبت می‌کنم. بازار سرمایه و بورس کالا می‌تواند در تأمین مالی صنایع مختلف مشارکت داشته باشند.


به سهم خود اثرگذار بوده‌ایم

به گزارش اقتصادنیوز، در بخش پایانی این جلسه نیز علیرضا بختیاری ضمن تشکر از اظهار نظرهای مطرح شده، عنوان کرد: شاید شش سال قبل که می‌خواستیم این همایش را برای اولین بار برگزار کنیم، تصور نمی‌کردیم این همایش به محملی برای تلنگر زدن و اثرگذاری در سیاست‌گذاری‌های این حوزه تبدیل شود. در آغاز کار بیشتر بحث ما این بود که به جای اینکه چنین همایش‌هایی در کشورهای دیگر برگزار شود، این اتفاق در ایران بیفتد. در همایش سال گذشته حدود 160 شرکت‌کننده از کشورهای خارجی حضور پیدا کردند. در حال حاضر بیشتر تصمیم‌گیران این حوزه در این همایش شرکت می‌کنند.

او افزود: اینکه تصمیم‌گیر اصلی اقتصاد کشور ما دولت است، در اختیار ما نیست، اما فکر می‌کنم ما به سهم خودمان توانسته‌ایم اثرگذار باشیم. با همت همه دوستان مسیری طی شده است. البته بعد از شروع این همایش، همایش‌های متفرقه مختلفی آغاز به کار کرده‌اند، اما این همایش به یک برند تبدیل شده و ما به دنبال این هستیم که افت نکند و همچنان اثرگذار باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید