وزیر امور اقتصادی و دارایی:

اطلاعاتی به FATF نمی‌دهیم/ به‌راحتی از سوئیفت استفاده می‌کنیم/ با 4 فصل پی‌درپی رشد اقتصادی از رکود خارج شدیم

کدخبر: ۱۵۰۸۴۳
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی دولت گفت: ما در سال 1393 چهار فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت را تجربه کرده‌ایم و همان زمان از رکود خارج شده‌ایم.

به گزارش اقتصادنیوز، برقراری ارتباط بانکی با کشورهای دیگر، دریافت پول نفت با ارز معتبر، حذف مشکلات بیمه و سوئیفت از دیگر محورهای سخنان علی طیب‌نیا در برنامه تلویزیونی شب گذشته بود.

گزیده این سخنان را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

گزیده سخنان وزیر اقتصاد در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما

برقراری روابط بانکی

بانک‌های ما روابط کارگزاری زیادی با بانک‌های جهان ایجاد کرده‌اند. هفته گذشته موفق شدیم یک حساب به ارز معتبر در یکی از کشورهای خریدار نفت خود دایر کنیم.

دستاوردهای اقتصادی دولت

از مهمترین دستاوردهای دولت؛ جایگزین کردن آرامش در اقتصاد به جای بی‌ثباتی و هیجانات گذشته است.

در بازار ارز ما توانستیم آرامش را برقرار کنیم و هنوز به اوج قیمت ارز در سال 91 نرسیده ایم.

در شهریور 92 اولین بسته خروج از رکود را تصویب کردیم. بسته‌های دیگری هم تصویب شد که نتیجه آن در سال 93، رشد اقتصادی سه درصد بود. توفیق مهمی بود که اقتصاد در حال تحریم بتواند به رشد اقتصادی برسد.

کاهش قیمت نفت

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول ایران کمترین تأثیر را از کاهش قیمت نفت داشته و این به معنای این است که ایران نسبت به تکان‌های خارجی در حوزه اقتصادی، آسیب‌پذیری‌اش کاهش یافته است.

با کاهش قیمت نفت، کشورهای دیگر مثل روسیه، آذربایجان، عربستان، ونزوئلا و ... دچار مشکل شدند اما اقتصاد ایران در آرامش بود.

علی‌رغم کاهش قیمت نفت، توانستیم سال گذشته هم رشد اقتصادی داشته باشیم اما میزان آن به 1.3 درصد کاهش یافت

رشد اقتصادی

در سه ماهه اول سال 95 رشد اقتصادی 4.4 درصدی داشتیم که 2.9 درصد مربوط به بخش صنعت است.

بخش صنعت در سال 94 رشد 0.2 درصدی داشته که در سال 95 میزان آن به 4.2 درصد رسیده و هدف رشد اقتصادی تا پایان سال، رسیدن به پنج درصد است که به نظر قابل دستیابی است.

وقتی رشد از صنایع بزرگ بدست می آید، مردم اثر آن را کمتر حس می کنند و امسال تلاش کردیم در کنار صنایع بزرگ توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط داشته باشیم.

هفت هزار واحد کوچک و متوسط تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شدند که مشکلات ساختاری نداشتند و قابل احیا شدن بودند. سازمان امور مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی و گمرک هم مکلف به همکاری با این واحدها شده و نظام بانکی هم تسهیلات مختلف به آنها ارائه کرده است.

شاخص فلاکت

شاخص فلاکت که در سال 92 و 91 به عدد بالایی رسیده بود، با اتخاذ سیاست‌های مناسب به میزان زیادی کاهش یافته و حتی از متوسط کشور در سال‌های گذشته کمتر شده است.

خروج از رکود

رکود به وضعیتی گفته می‌شود که یک کشور برای سه فصل متوالی رشد منفی داشته باشد. ما در سال 91 و 92 برای هشت فصل رشد اقتصادی منفی داشتیم. اما در سال 93 ما چهار فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشتیم و این یعنی از رکود خارج شده‌ایم.

سیاست‌هایی که برای زمان رکود در نظر گرفته می‌شود تشویق تولید‌کننده به کار است که اثرش کندتر در اقتصاد ظاهر می‌شود اما در حوزه مقابله با تورم، نتایج سریع‌تر ظاهر می‌شود.

وابستگی به نفت

در سال 94 سهم بودجه از نفت 31 درصد بود و در سال 95 امیدواریم به کمتر از این میزان برسیم.

نقدینگی

در حال حاضر نقدینگی به بیش از 1000 هزار میلیارد تومان رسیده که این نقدینگی شامل اسکناس و مسکوکات مردم و سپرده‌های مردم در نظام بانکی است.

نرخ رشد بالای نقدینگی در سال‌های گذشته به دلیل نرخ سود بالاست.

در سال‌های اخیر نقش ضریب فزاینده در نقدینگی افزایش یافته که این به معنای رشد نظام بانکی است و این شاخص می‌تواند تأثیر خود را در تولید نشان دهد.

خصوصی‌سازی

بر اساس برآوردها، تنها حدود 13 درصد از واگذاری‌های به بخش خصوصی واقعی و بقیه به بخش شبه دولتی بود.

دولت در آنچه که وظیفه ذاتی اش بوده از جمله تأمین امنیت و آموزش و پرورش و بهداشت و تأمین اجتماعی مناسب را انجام نداده و آن جاهایی که نباید دخالت می‌کرد دخالت خود را توسعه داده است.

بهبود فضای کسب‌وکار

تا ابتدای این دولت برای کسب و کار، واحد سازمانی ویژه وجود نداشت؛ اما در دولت یازدهم، دفتری برای این منظور و سامانه ای ایجاد شد تا دستگاهای مختلف، مجوزها را در آن ثبت کنند.

در مرحله اول و در سال 94 حدود 500 مجوز غیر ضروری را با توافق دستگاه ها، حذف و در مرحله بعدی فرآیند صدور برخی مجوزها را تسهیل کردیم.

مجموعه این اقدامات، نتیجه داده و رتبه ما در بهبود فضای کسب و کار از 152 به 118 ارتقاء یافت.

در دوره میان‌مدت برنامه‌ریزی کردیم تا به رتبه 70 برسیم

سرمایه‌گذاری خارجی

برای امسال 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را برنامه‌ریزی کرده بودیم که تا امروز حدود 4 میلیارد دلار آن را جلب کردیم و این در حوزه های غیرنفتی است.

دستاوردهای برجام در اقتصاد

حدود یک میلیون بشکه به صادرات نفت خام ما اضافه شد زمانی 2 و 7 دهم میلیون بشکه نفت تولید می‌کردیم و اکنون حدود 3 و8 دهم میلیون بشکه نفت تولید می‌کنیم.

اکنون پول فروش نفت را با ارزهای معتبر دریافت می کنیم و مجبور نیستیم در قبال آن، کالا یا ارزهای نامعتبر دریافت کنیم و توانسته ایم منابع را به حساب های بانکی خودمان واریز کنیم.

در حوزه کشتیرانی و بیمه با مشکل عمده ای مواجه نیستیم و به راحتی از خدمات بانکی از جمله سوئیفت می توانیم استفاده کنیم.

اگر سال 94 حجم مبادلات خارجی کشور 120 میلیارد دلار بود 10 درصد آن 12 میلیارد دلار یعنی حدود 40 هزار میلیارد تومان هزینه ناشی از تحریم‌ها می شد، اما اکنون این هزینه به حداقل ممکن کاهش یافته.

به همان میزان که کسانی که معتقدند برجام هیچ ثمری برای ایران نداشت در اشتباهند، آنهایی هم که تصور می کنند برجام به تنهایی نسخه شفابخش معجزه آفرین برای اقتصاد ایران است هم در اشتباه هستند.

قرارداد بانک مرکزی با F.A.T.F

این یک سازمان بین‌الدولی است که 192 کشور یا مستقیما به آن پیوسته اند. سه کشور ایران، کره شمالی و کوبا هم از سال 2008 در فهرست سیاه این سازمان بودند.

قبلا مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد قوه قضائیه قانون مربوط به مبارزه با تأمین مالی تروریسم را تصویب کرده بود و این بهانه از آنها گرفته شد.

آن ها برای خروج نام کشورمان از فهرست سیاه پیشنهاد کردند برنامه‌ای را اجرا کنیم و آن را ارسال کردند که اکثرا موارد این برنامه مورد توجه ما هم بوده است.

تصور برخی این بود که موافقتنامه بانک مرکزی با این سازمان این است که این سازمان اشراف اطلاعاتی نسبت به ما پیدا می‌کند در حالی که این سازمان هیچ‌گونه بانک اطلاعاتی ندارد و هیچ اطلاعاتی از سیستم بانکی کشورمان در اختیارش قرار نمی‌دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید