ادامه رشد کم‌عمق شاخص +نمودار

کدخبر: ۱۵۰۹۳۲
امروز سه‌شنبه، بورس تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که شاخص کل مانند روز گذشته رشد کم‌عمقی را تجربه کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، امروز سه‌شنبه، بورس تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که شاخص کل مانند روز گذشته رشد کم‌عمقی را تجربه کرد. در انتهای معاملات امروز این شاخص 12.9 واحد افزایش پیدا کرد و در ارتفاع 77 هزار و 358 واحد قرار گرفت. در جریان معاملات امروز نمادهای «فولاد»، «مبین»، «فخوز»، «همراه» و «ونیکی» بیشترین تاثیر مثبت و نماد‌های «وغدیر» و « فاراک» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند.

فریبرز پرنا در گفت‌وگو با اقتصادنیوز گفت: در بازار امروز مانند روزهای گذشته کمبود نقدینگی در بازار وجود دارد. در این بازار فروشنده‌ها بسیار زیاد هستند و خریدارها کم شده‌اند. اما باید این عدم تعادل موجود در بازار مدیریت شود. این امر نیازمند حجم سرمایه‌ آنچنانی نیست. بلکه بازیگران قدرتمندی در بازار هستند که می‌توانند این معضل را برطرف کنند. اگرچه اراده‌ای برای رفع عدم تعادل در بازار وجود ندارد. اگر متولیان این بازار یا سازمان یا شرکت‌ها انسجامی در حقوقی‌ها ایجاد کنند می‌توانند با حمایت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری این عدم تعادل را رفع کنند.

این تحلیلگر بازار سهام اظهار کرد:‌ بازار با چشم‌انداز بسیار مناسبی مواجه است. چراکه هم به لحاظ بنیادی بسیار قوی است و هم قیمت‌ها در پایین‌ترین حد خود قرار دارند. در حال حاضر ارزش ذاتی شرکت‌ها بسیار بالاتر از این اعداد است. اما با این حال، به دلیل نبود ثبات در بازار، سهام‌داران با نگرانی مواجهند از این رو فشار فروش در این بازار تشدید شده است به صورتی‌که در این روزها دیگر شاخص کل گویای وضعیت بازار و معاملات شرکت‌ها نیست.

پرنا گفت: البته تسویه اعتبار کارگزاری‌ها در این روزها نیز، عامل دیگری برای تشدید فشار فروش شده است. از آنجا که پایان سال مالی اکثر کارگزاری‌ها در شهریورماه است، فشار بسیاری به مشتریان وارد می‌شود. از این رو عده‌ای از آنها مجبور می‌شوند به ناچار، سهام خود را بفروشند. در صورتی‌که حتی اگر بدهی‌های مشتریان به سال دیگر انتقال پیدا کند مشکلی ایجاد نمی‌شود. گاها در شرکت‌های بزرگ ممکن است بدهی‌ها به پنج سال مالی نیز، برسد.

او ادامه داد: در این شرایط بازار، حداقل کارگزاری‌ها مشتریان را تحت فشار قرار ندهند و جو را از این منفی‌تر نکنند زیرا با این عرضه‌ها جو منفی بازار تشدید می‌شود.

پرنا معتقد است: اگر این بازار مدیریت شود و با ثبات همراه شود، در ماه‌های بعد مطمئنا اخباری در رابطه با تسریع در اجرایی شدن برجام خواهیم داشت که می‌توانند به لحاظ سیاسی پشتوانه‌های محکمی برای تقویت بازار سرمایه تقویت باشند. 

این کارشناس بازار سهام گفت: در حال حاضر بازار یک گذر حدودا دوماهه در پیش دارد، از این رو باید در این روزها رایزنی‌های خود را بیشتر کند که طرف تقاضا تقویت شود چراکه بازار سرمایه مستحق رشد بیشتر است. اما از آنجا که عموم سرمایه‌گذاران این همت را در متولیان سازمان بورس را ندیدند، روز به روز بر بی‌اعتمادی آنها افزوده می‌شود.

پرنا افزود: البته صحبت‌هایی در میان است که دولت در شش ماهه دوم سال، در زمینه تقویت و افزایش سرمایه‌ شرکت‌ها از جمله‌ شرکت‌های بورسی، دادن تسهیلات بیشتر و عملکرد انبساطی‌تر، پویاتر باشد و فعالیت‌هایی که در این سه‌سال دنبال کرده را در سال چهارم نمایان کند. از این رو به نظر می‌رسد شرایط مناسبی برای بازار وجود داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید