بازگشت محسن جلال‌پور به فضای مجازی/هشدار درباره رقابت‌های مخرب در بازار پسته/پسته ترکیه هم رقیب ایران شد

کدخبر: ۱۵۱۶۵۳
رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران هرچند از وضعیت مناسب برداشت پسته در ایران سخن گفته اما نسبت به ورود حجم قابل توجه پسته آمریکا و ترکیه به بازار و سپس به وجود آمدن رقابت‌های احتمالی مخرب هشدار داده است.

به گزارش اقتصادنیوز، محسن جلال‌پور پس از کناره‌گیری از ریاست اتاق ایران به دلیل بیماری، مدتی بود که در فضای مجازی هم حضور فعالی نداشت. این در حالی بود که وی در دوران ریاست بر اتاق ایران کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام فعالی داشت. با این حال، وی در اولین پست خود پس از کناره‌گیری از ریاست اتاق ایران نسبت به وضعیت بازار پسته هشدارهایی را ابراز کرده است.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران هرچند از وضعیت مناسب برداشت پسته در ایران سخن گفته اما نسبت به ورود حجم قابل توجه پسته آمریکا و ترکیه به بازار و سپس به وجود آمدن رقابت‌های احتمالی مخرب هشدار داده است.

جلال‌پور نوشته است:

امروز - جمعه- آخرين روز روزبرداشت پسته نارس(كال) بود. سري به محوطه خشك كردن پسته هاي نارس زدم.

همكاران خوبم از اواخر مرداد ماه شروع به چيدن كردند تا اين كه امروز كار به پايان رسيد.

هم از نظر كميت و هم از نظر كيفيت، محصول امسال بهتراز يكي دوسال گذشته است.

در مناطق گرم تر،برداشت پسته -رسيده -شروع شده و احتمال مي دهم كل محصول امسال تادهم مهرماه برداشت شود.

در ١٠ سال گذشته هميشه نگراني افزايش محصول امريكا و كم شدن ميزان محصول ما يكي ازدغدغه هاي پسته كاران ايران بوده است.

به نظر مي رسد اين نگراني هرسال به واقعيت نزديك تر مي‌شود.

محصول امسال آمريكا حدود هشتصد هزارپوند يعني چيزي بيش از سيصد و هفتاد هزارتن برآورد مي شود.

اين اولين بار است كه حجم پسته توليدي در آمريكا به اين حجم مي رسد. به همين دليل محصول آمريكا در هفته هاي اخير با كاهش قيمت قابل توجهي در بازار جهاني عرضه شده است.

تحليل گران براين باورند باتوجه به حجم نسبتا سنگين محصول سال جاري در آمريكا و همچنين عرضه قابل توجه پسته تركيه، كار براي فروش محصول ايراني تا اندازه اي سخت شده است.

آن چه در اين شرايط مي تواند به محصول ايران كمك كند، مديريت بازار است.

اين مديريت بايد درعرضه وتقاضا همزمان انجام پذيرد.

در سمت عرضه، باغداران بايد با عرضه تدريجي محصول خود،به ثبات بازار و كنترل قيمت ها كمك كنند و در سمت تقاضا نيز بايد به متقاضيان اطمينان داد كه محصول امسال ايران از نظر كيفيت، مقدار و قيمت قابل رقابت است. بنابراين بايد از طريق انعقاد قراردادهاي ماهانه به خريداران نيز اطمينان لازم داده شود. طبيعي است كه مهم ترين نقش را در اين شرايط صادركنندگان داشته ودارند. نبايد رقابت مخرب پا بگيرد.

دراين صورت به جاي همراهي و تمركز براي رقابت در بازار جهاني، تمام توان صادركنندگان بايد صرف رقابت دروني شود و دراين صورت مشخص است كه برنده چنين وضع آشفته اي تجار كدام كشور خواهند بود. محصول امسال محصول بابركتي است كه اگر با تدبير و هوشمندي مديريت شود،مي تواند منشأ خير براي همه دست اندركاران اين كسب وكار باشد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید