در غیاب حجاج ایرانی در مراسم حج امسال

درآمد حج، تسکین‌دهنده دردهای نفتی عربستان می‌شود؟

کدخبر: ۱۵۱۶۶۶
عربستان سعودی با یک حفره ناشی از نفت در بودجه خود درگیر است. آیا درآمدهای ناشی از برگزاری مراسم حج در سالی که به دلیل غیبت حجاج ایرانی یکی از کم‌زائرترین سال‌های مراسم حج خواهد بود، می‌تواند به اقتصاد این کشور کمک‌ کند؟
درآمد حج، تسکین‌دهنده دردهای نفتی عربستان می‌شود؟
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌ان، بیش از 2 میلیون زائر در چند روز آینده برای به جا آوردن مناسک حج به مقدس‌ترین شهر مسلمانان سفر می‌کنند. با توجه به تعداد زیاد حجاج، این یک فرصت طلایی برای کشور میزبان خواهد بود. عربستان سعودی به شدت به دنبال یافتن منبع درآمدی دیگر به جز نفت است و تقویت گردشگری از اولویت‌های اول دولت به شمار می‌آید.

سقوط قیمت نفت خام از سال 2014 به بخش مالی عربستان ضربه سختی وارد کرده است. این کشور برای بیشتر بودجه خود به نفت وابسته است و کسری بودجه این کشور در سال گذشته با افت 23 درصدی درآمد نفتی به 100 میلیارد دلار رسید.

بخش گردشگری در سال 2015، در حدود 22 میلیارد دلار برای اقتصاد عربستان به ارمغان آورد. اما این میزان به نسبت کم است و تنها 3.5 درصد از کل GDP این کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که سهم نفت در GDP بیش از 40 درصد است.

با وجود این، دولت برنامه‌ای بلندپروازانه در این بخش برای آماده‌سازی کشور برای دوران پس از نفت دارد. عربستان در نظر دارد تا سال 203 سالانه 30 میلیون زائر بین‌المللی را جذب کند؛ این در حالی است که کل زائران در سال گذشته 8 میلیون نفر بودند.

در حال حاضر در حدود 883 هزار نفر در بخش توریسم عربستان مشغول به کار هستند که تقریبا 8 درصد از کل مشاغل این کشور محسوب می‌شود. بر اساس آمار موسسه جهانی مک‌کینزی، اگر دولت در تحقق اهداف خود موفق عمل کند، این تعداد در سال 2030 می‌تواند به 1.3 میلیون نفر برسد.

عربستان سعودی در نظر دارد با کاهش محدودیت ویزا بر تعداد بازدیدکنندگان از این کشور بیفزاید. برای مثال این کشور می‌تواند به زائران اجازه ماندن در کشور و سفر به شهرهای دیگر را پس از پایان اعمال حج بدهد. این کشور همچنین در حال سرمایه‌گذاری در تاسیس هتل‌های جدید است و بیش از 13 میلیون دلار در سال برای بازسازی مکان‌های تاریخی سرمایه‌گذاری کرده است.

علاوه بر مکان‌های مذهبی، عربستان همچنین دارای آثار باستانی، دریای سرخ و صحرای عربستان است، اما جذب توریست‌های غیر مذهبی می‌تواند سخت‌تر باشد. 

جیسون تووی، اقتصاددان خاورمیانه در کپیتال اکونومیکز اعلام کرد: «‌جو اجتماعی در عربستان ممکن است برای جذب شدید گردشگران خارجی چندان مساعد نباشد.»

پس از اینکه ایران و عربستان در توافق برای اجازه‌دادن به حجاج ایرانی برای سفر به مکه به توافق نرسیدند، حج امسال احتمالا کم زائرترین حج در سال‌های اخیر خواهد بود. ایران در ماه می اعلام کرد که در سال جاری حجاج خود را به عربستان نخواهد فرستاد.

ایرانی‌ها بزرگترین گروه زائران عربستان محسوب می‌شوند؛ به طوری که سال گذشته نزدیک به 600 هزار حاجی به این کشور سفر کردند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید