معرفی گلوگاه کمبود شکر در کشور از زبان وزیر کشاورزی/برنامه بلندمدت دولت برای بازار شکر چیست؟

کدخبر: ۱۵۱۶۸۲
در روزهایی که بازار شکر دچار نوسان است و از سوی دولتمردان و فعالان بخش خصوصی دلایل متفاوتی در این باره مطرح می‌شود وزیر جهاد کشاورزی گفت: گلوگاه کمبود شکر در کشور، نبود کارخانه تولید قند در استان خوزستان است.
معرفی گلوگاه کمبود شکر در کشور از زبان وزیر کشاورزی/برنامه بلندمدت دولت برای بازار شکر چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز، پس از بروز نوسان‌های مکرر در بازار شکر هرچند فعالان بخش خصوصی عنوان کردند که علت این نوسان‌ها کمبود شکر در کشور است اما برخی مقامات دولتی از جمله مسوولان شرکت بازرگانی دولتی علت اصلی را احتکار در بازار عنوان کرده بودند.

چهارم مرداد ماه امسال حسن عباسی معروفان، معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران  از عرضه زياد شکر و ذخيره سازی مازاد بر تقاضا خبر داده و گفته بود: متاسفانه با پديده نادری مواجه هستيم که به رغم فزوني عرضه بر تقاضا با گرانفروشی هم مواجهيم. بازار شکر با اين پديده نادر مواجه شده است و در حالی که در ايران در سال جاری یک ميليون و 600 هزار تن توليد شده و رکورد تاريخی محسوب می‌شود و واردات هم در مراحل مختلف ادامه دارد، اما مشاهده می‌شود که احتکار باعث گرانفروشی شده است. متن کامل این خبر را در اینجا بخوانید.

اما فردای آن روز قاسمعلی حسنی، عضو هیات مدیره اتحادیه بنکداران ایران با بیان اینکه احتکار شکر در کشور واقعیت ندارد، گفت: شکر در بازار نایاب شده و  دلیل این کمبود و گرانی نیز چیزی جز سوءمدیریت دولتی نیست. متن کامل این خبر را هم در اینجا می‌توانید بخوانید.

پس از این در 25 مرداد ماه امسال این بار علی قنبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت شکر ناشی از ايجاد بازار پنهان توسط واسطه‌گرانی است که در دوره گذشته دارای منافع بودند، اما اين گروه بايد بدانند كه هيچ دستی در این دولت ندارند. متن کامل این خبر هم در اینجا قابل دسترس است.

در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز  وعده ارزانی شکر در روزهای پیش‌رو را داده است اما وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت شکر در کشور امروز سخنان قابل توجهی را بیان کرده است.

محمود حجتی در مورد وضعیت شکر و تولید آن در کشور گفته است: گلوگاه خودکفایی شکر در کشور نداشتن کارخانه قند است، چرا که در استانی مانند خوزستان ظرفیت چهار میلیون تن شکر را داریم اما اکنون قدرت فرآوری حتی یک کیلوگرم را نداریم و کارخانه‌های قند اهواز دزفول سال‌های متمادی است که تعطیل شده که 10 آسیب جدی به بخش زراعت کشور زده است.

این سخنان وزیر جهاد کشاورزی از معدود سخنان یک مقام دولتی است که کمبود شکر در کشور را پذیرفته است. وی که در حاشیه آیین آغاز سال زراعی جدید سخن می‌گفت، از رایزنی وزارت جهاد کشاورزی با وزارت صنعت برای احیای کارخانه قند دزفول خبرداد و گفت: طی طرحی با آقای نعمت‌زاده قرار است تا این کارخانه احیا شود و پس از آن نوبت به کارخانه قندد اهواز می‌رسد اما در کنار آن قابلیت ایجاد چهار کارخانه قند دیگر در این استان وجود دارد.

آن طور که فارس گزارش داده، حجتی همچنین در مورد وضعیت کشت پاییزه هم گفت: امسال سطح کشت پاییزه را به 18 هزار هکتار می‌رسانیم اما کشت بهاره را افزایش نخواهیم داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید