روایت مرکز پژوهش‌های مجلس از رکود فاحش در بخش صنعت / پارسال رشد صنعت منفی 2.7 درصد بود، نه منفی 0.3 درصد

کدخبر: ۱۵۱۷۹۶
آمارهای ارائه شده مرکز آمار ایران برای سال 1394 از رشد منفی 0.3 درصدی بخش صنعت در سال 94 خبر می‌داد، اما مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی رشد این بخش در سال گذشته را منفی 2.7 درصد برآورد کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی گزارشی از «عملکرد بخش‌ها و رشد اقتصادی سال 94» منتشر کرده و به کمک تحلیل بخشی، رشد اقتصادی سال 1394 را بررسی کرده است. در بخش صنعت این گزارش آمده است: «بخش صنعت با توجه به سهم حدود 16 درصدی از توليد ناخالص داخلی، نقش مهمی در رشد اقتصادی دارد چرا كه ارزش افزوده اين بخش از يك سو به طور مستقيم بر ارزش افزوده كل اقتصاد اثرگذار بوده و از سوی ديگر رشد اين بخش عمدتا از كانال بخش خدمات و به طور غيرمستقيم بر ارزش افزوده كل اقتصاد مؤثر است.»

در ادامه این گزارش نموداری از روند تغییرات رشد ارزش افزوده بخش صنعت ارائه شده است.

بر اساس این نمودار «در سال‌های 1391 و 1392 که رشد اقتصادی کشور منفی بوده، رشد ارزش افزوده بخش صنعت نیز منفی است. همچنین در سال 1393 که رشد اقتصادی مثبت سه درصد بوده، رشد بخش صنعت نيز عددی مثبت و برابر با 6.7 درصد بوده است. آمارهای ارائه شده مركز آمار ايران برای سال 1394 حاکی از رشد منفی 0.3 درصدی بخش صنعت است. بنابراین حصول رشد منفی اقتصادی در سال 1394 دور از ذهن نیست كه برآوردهای مركز پژوهش‌های مجلس نيز مؤيد همين نكته است. با توجه به شواهد آماری سال 1394، برآورد مركز پژوهش‌ها حاكی از رشد منفی 2.7 درصدی بخش صنعت در سال 1394 است.»

بر اساس گزارش بازوی تحقیقاتی مجلس، منفی بودن رشد بخش صنعت در سال 1394 از عوامل متعددی نشأت می‌گيرد كه دو عامل اصلی عبارتند از:
• مشكل تأمين مالي بنگاه‌های اقتصادی
• مشكل كمبود تقاضا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید