ضیافت تایوانی‌ها برای هیات تجاری اتاق تهران/تلاش دوجانبه برای توسعه تجارت مستقیم ایران - تایوان

کدخبر: ۱۵۲۵۵۹
هیات تجاری ایران که شامگاه روز شنبه، سوم مهرماه، به سرپرستی محمود نجفی‌عرب عازم تایوان شده بود، در ضیافتی به میزبانی شورای توسعه تجارت خارجی تایوان (تایترا) شرکت کرد. دو طرف در این نشست نسبت به تحکیم و توسعه روابط تجاری ایران و تایوان تاکید کردند.
ضیافت تایوانی‌ها برای هیات تجاری اتاق تهران/تلاش دوجانبه برای توسعه تجارت مستقیم ایران - تایوان

به گزارش اقتصادنیوز، هيات تجاري اتاق تهران به منظور شركت در مراسم روز تجارت با ايران و رايزني با مقامات دولتی و بخش خصوصی براي گسترش مناسبات تجاري دوجانبه به تايوان سفر كرده است.

آن طور که روابط عمومی اتاق تهران گزارش داده، در ابتدای ورود هیات تجاری اتاق تهران در یکشنبه شب، شورای توسعه تجارت خارجی تايوان با برپایی یک ضیافت شام به اعضای هیات ایرانی خوشامد گفت. در این مراسم «والتر يه»، معاون شورای توسعه تجارت خارجی تایوان، ضمن خوشامدگويي به هيات ايراني، اتاق تهران را به عنوان يكي از مهمترين اتاق‌هاي بازرگاني در کشورهای غرب آسیا توصيف كرد و گفت ايران يكي از همكاران تجاری مهم ما در خاورميانه محسوب مي‌شود. او در ادامه به سفر خود در سال ٢٠٠٩ به ايران اشاره كرد و گفت: اين سفر در قالب هياتي متشكل از ٨١ شركت تجاری و صنعتی از تایوان صورت گرفت كه در آب شدن يخ روابط اقتصادی ايران و تايوان موثر بود. چنانكه اين ديدارها منجر به تاسيس اتحاديه همكاري‌هاي ايران و تايوان شد. والتر يه ابراز اميدواري كرد كه ايران در مسير توسعه اقتصادي خود، تايوان را به عنوان يكي از شركاي اصلي خود قرار دهد.

تلاش برای توسعه سهم تجارت مستقیم بین ایران و تایوان
در ادامه اين نشست، محمود نجفي‌عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران و سرپرست هيات ایرانی، با بيان اينكه هيات تجاري اتاق تهران بزرگترين هياتي است كه به تايوان سفر كرده است، ابراز اميدواري كرد كه اين هيات در تداوم و توسعه مراودات اقتصادي دو كشور موثر واقع شود. او با اشاره به ديدارهايي كه اخيراً بین مقامات دو طرف برگزار شده است،گفت: اين ملاقات‌ها و رايزني‌ها جدی نشان‌دهنده عزم و علاقه دو طرف براي توسعه تجارت في‌مابين است. نجفي‌عرب با بيان اينكه ظرفیت‌های بسياري براي توسعه همكاري‌های اقتصادی دو كشور وجود دارد، گفت: منابع عظيم نفت و گاز، نيروي كار تحصيلكرده، ماهر و جوان،توسعه زیرساخت‌ها و تقاضای بازار داخلی و بازارهای همسایه از جمله مزيت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران است. او سپس به زمينه‌هاي مناسب همكاري دو كشور اشاره كرد و گفت: توليد قطعات اتومبيل، تاسيس مجتمع‌هاي فولاد و پتروشيمي، تحقیق، پژوهش و تولید دارو و مواد اوليه آن مي‌تواند از جمله فرصت‌هاي بالقوه‌اي باشد كه با همكاري دو طرف به فعليت برسد.

او افزود: يكي ديگر از مزيت‌هايي كه سرمايه‌گذاري در ايران را پراهميت جلوه مي‌دهد، بازار ٤٠٠ ميليوني است كه ايران به همراه كشورهاي همجوار خود ايجاد مي‌كند. نجفي‌عرب در ادامه با اشاره به اينكه حجم مبادلات ايران و تايوان حدود ٥ ميليارد دلار برآورد مي‌شود، گفت: با وجود حجم مناسبات مبادلات کمی بیش از یک ميليارد دلار از اين داد و ستد دوجانبه به صورت مستقيم صورت می‌گیرد و باقيمانده آن به شکل غيرمستقيم انجام مي‌شود. در حالي كه ما خواهان آن هستيم كه مبادلات دوجانبه به طور مستقیم و توسط فعالان اقتصادی دو طرف انجام گیرد.

سرپرست هیات تجاری اتاق تهران توجه مقامات تایوانی را نیز به این نکته جلب کرد که افزایش سهم تجارت مستقیم از مبادلات بین ایران و تایوان، انتفاع دو طرف را بالا می‌برد و هزینه‌های تجاری را نیز کاهش می‌دهد. هیات تجاری اتاق تهران در برنامه روز نخست حضور خود، دوشنبه پنجم مهرماه، دیدارهای متعددی با مقامات دولتی و بخش خصوصی تایوان خواهد داشت. ضمن این که همایش تجارت با ایران نیز در همین روز افتتاح می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید