نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

پیام آمریکایی‌ها به خودروسازان ایرانی

کدخبر: ۶۴۰۸۴۰
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
پیام آمریکایی‌ها به خودروسازان ایرانی

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

خبر مرتبط
آمریکایی‌ها در بازار ایران/ حضور علنی اولین گروه تاجران آمریکایی در تهران

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

31 فروردین 1354؛ «هما» کامپیوتر 70 میلیون تومانی می‌خرد

شرکت هواپیمایی ملی ایران برای حمل‌و‌نقل بیش از یک میلیون و نیم مسافر در سال‌جاری، خود را آماده می‌کند در سالی که گذشت «هما» یک میلیون و چهارصد هزار مسافر را در داخل و خارج از کشور پرواز داده است.

تدارکی که شرکت هواپیمایی ملی ایران برای تسریع امور مسافرتی دیده، نصب دستگاه‌های کامپیوتری است که با هزینه 70 میلیون تومان در فرودگاه مهرآباد دایر خواهد شد.

بهره برداری کامل از این سیستم کامپیوتری تا دو سال دیگر آغاز می شود، اما برآورد شده که ظرف 10 سال آینده صرفه‌جویی «هما» از به کار گرفتن سیستم نزدیک به 280 میلیون تومان خواهد بود.

خانم مینو احمد سرتیپ، معاون مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال 1360 تعداد مسافران «هما» به چهار میلیون نفر برسد.

31 فروردین 1384؛ کلیات لایحه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تصویب شد

لایحه «حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی مطرح و کلیات آن با 163 رای، موافق به تصویب رسید. تدوین‌کنندگان این لایحه، تصویب آن را برای مبارزه با مفاسد موجود در نظام توزیع ضروری می‌دانند و معتقدند که برای تامین حقوق مصرف‌کننده باید شیوه استفاده از کالا، قیمت فروش، تاریخ تولید و انقضا بر روی اجناس نوشته شود و مصرف‌کننده با ضمانت‌نامه معتبر و صورت‌حساب بتواند تخلفات احتمالی را پی‌گیری کند.

کامیون‌های چینی با قیمت 50 میلیون تومان ماه آینده به بازار می‌آیند

شرکت سایپا دیزل ایران به مقام نخست تولید کامیون در خاورمیانه دست یافت.

علیرضا غمگسار، مدیرعامل سایپا دیزل گفت: سایپا دیزل طی 25 سال گذشته حدود 126 هزار دستگاه کامیون تولید و روانه بازار کرد.

وی اظهار کرد: با رسیدن به این میزان تولید در سال گذشته سایپا دیزل مقام نخست را در کشور کسب کرد. مدیرعامل سایپا دیزل گفت: امسال برای تولید و عرضه 24 هزار دستگاه انواع کامیون برنامه‌ریزی شد که 16 هزار دستگاه آن وارداتی خواهد بود.

وی افزود: در بخش واردات از آنجا که سیاست عمومی دولت بر تولید و عرضه کامیون‌های ارزان‌قیمت است سایپا‌دیزل با انتخاب کامیون‌های نیسان از کشور چین آنها را با قیمت کمتر از 50 میلیون تومان عرضه می‌کند.

غمگسار اظهار کرد: در این راه ابتدا 400 دستگاه از این کامیون‌ها به شکل CBU وارد می‌شود و در مرحله بعدی کار مونتاژ آنها شروع خواهد شد و همزمان با کار ساخت داخل شدن نیز شروع می‌شود.

31 فروردین 1394؛ پیام آمریکایی‌ها به خودروسازان ایرانی

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران از ارسال پیام خودروسازان آمریکایی به خودروسازان ایرانی و ابراز تمایل آنها برای حضور در ایران خبر داد.

ساسان قربانی اظهار کرد: بازار خودرو ایران بازاری بزرگ و بسیار جذاب برای خودروسازان خارجی است.

وی با بیان اینکه جذابیت این بازار خودروسازان آمریکایی را نیز مشتاق به حضور در ایران کرده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه آمریکایی‌ها تمایل خود را برای حضور در صنعت خودرو ایران ابراز کرده‌اند.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: خودروسازان آمریکایی از طریق برخی واسطه‌ها به خودروسازان ایرانی پیام داده و خواستار سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران شده‌اند.

وی افزود: در این زمینه شنیده می‌شود که آمریکایی‌ها مطالعات بازارسنجی را برای حضور در ایران نیز آغاز کرده‌اند و آماده‌اند با رفع تحریم‌ها فعالیت خود را در ایران آغاز کنند.

قربانی با بیان اینکه بعد از لغو رسمی تحریم‌ها شاهد حضور خودروسازان آمریکایی و اروپایی در ایران خواهیم بود، تصریح کرد: در این شرایط خودروسازان اروپایی اگر خواهان رسیدگی به جایگاه مناسبی در صنعت خودرو ایران هستند، باید به سرعت عمل کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید