نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۸ اردیبهشت

کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی‌ به 16 درصد

کدخبر: ۶۴۵۱۱۰
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی‌ به 16 درصد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 اردیبهشت 1354؛ اتوبان رشت-بابلسر ساخته می‌شود

مطالعه برای احداث اتوبان رشت – بابلسر به مهندسین مشاور واگذار شد و براساس قرارداد مهندسین مشاور این طرح موظف است که پروژه اجرایی اتوبان رشت-بابلسر را تهیه و در اختیار دستگاه اجرایی قرار دهد.

ساخت اتوبان رشت-بابلسر پس از تهیه پروژه اجرایی آغاز می‌شود و اعتبار آن در برنامه عمرانی ششم تامین خواهد شد.

ساخت اتوبان رشت-بابلسر احتمالا از اواخر سال 1356 شروع می‌شود و در پایان برنامه عمرانی ششم مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

اتوبان رشت – بابلسر براساس طرح‌هایی که در سازمان برنامه و بودجه تهیه شده، طی سال‌های آتی به اتوبان تهران-قزوین-رشت متصل می شود و با احداث اتوبان تهران به چالوس که مقدمات ساخت آن فراهم شده است، تهران به شهرهای استان‌های مازندران و گیلان از طریق جاده‌های به‌صورت اتوبان مرتبط خواهد بود.

18 اردیبهشت 1374؛ اجرای 13 طرح صنعتی با همکاری «یونیدو»

رئیس دفتر هماهنگی سازمان «یونیدو»در وزارت صنایع گفت: 13 طرح صنعتی با 16.4 میلیون دلار هزینه با همکاری این سازمان در کشور در حال اجرا است.

صمد بخت‌ور افزود: ازجمله این طرح‌ها عمل‌آوری ماهی کیلکا، گیاهان دارویی و جایگزینی گازهای «سی.اف.سی» با گازهای دارای «فرئون» در کارخانه‌های یخچال‌سازی، فوم و ابرسازی به گازهای دیگر در کشور است.

بخت‌ور افزود: هم‌اکنون این کار در پنج کارخانه بزرگ یخچال‌سازی کشور در دست  اجراست.

نمایشگاه بازرگانی ایران در قطر افتتاح می شود

به‌منظور افزایش بیشتر مبادلات بازرگانی میان ایران و قطر که در دو سال گذشته 50 درصد افزایش یافته، نمایشگاه بازرگانی ایران اوایل خردادماه در دوحه گشایش خواهد یافت.

سیدباقر سخایی، سفیر ایران در دوحه گفت: حدود 80 شرکت ایرانی برای یافتن بازارهای جدید در قطر و در دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در این نمایشگاه یک هفته‌ای شرکت خواهند کرد.

مبادلات بازرگانی دو کشور هم‌اکنون حدود 100 میلیون دلار برآورد می شود.

18 اردیبهشت 1384؛ خط لوله گاز ایران به هند تا 5 سال دیگر به بهره‌برداری می رسد

قائم‌مقام وزارت نفت و گاز طبیعی هند گفت: خط لوله گاز ایران به هند از مسیر پاکستان تا سال 2010 میلادی «5 سال دیگر» احداث و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اجرای خط لوله گاز ایران به هند را یک طرح عظیم توصیف کرد که توجه ملت‌های سه کشور هند، پاکستان و ایران را نیز به خود جلب کرده است.

تریپاتی گفت: تخمین هند این است که آغاز عملیات اجرایی این طرح با مشارک این سه کشور سه سال به طول خواهد انجامید که سال اول شامل مذاکرات و سال دوم صرف تهیه منابع مالی برای طرح خواهد بود.

نرخ سود تسهیلات بانک‌های دولتی به 16 درصد کاهش یافت

شورای پول و اعتبار روز گذشته براساس مفاد قانون برنامه چهارم توسعه درخصوص یکسان‌سازی نرخ سود تسهیلات بانکی، نرخ سود وام را برای کلیه بخش‌های اقتصادی 16 درصد تعیین کرد.

یک عضور شورای پول و اعتبار گفت: روز گذشته دو پیشنهاد در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح شد که یکی نرخ 12 درصد به‌عنوان حداقل سود موردانتظار و دیگری نرخ 16 درصد بود که نهایتا نرخ 16 درصد به تصویب اکثریت اعضای شورای پول و اعتبار رسید.

غلامرضا مصباحی‌مقدم افزود: با ابلاغ این مصوبه، بانک‌های کشور موظفند سود تسهیلات خود را در تمامی بخش‌های اقتصادی به طور یکدست دریافت کند. در حال حاضر نرخ سود تسهیلات در بخش کشاورزی 13.5 درصد و در بخش خدمات 21 تا 25 درصد است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید